تاخیر ۹ ماهه ابلاغ آیین‌نامه‌ای که خروج خودروهای فرسوده را به تعویق انداخت / پیش شرطی برای تغییر جریان خروج خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۳

در حالی بر اساس آمارهای رسمی بیش از ۱۰ میلیون وسیله نقلیه در مرز فرسودگی قرار دارد که به گفته یک مقام مسئول در حوزه اسقاط، تاخیر در ابلاغ آیین‌نامه قانون ساماندهی صنعت خودرو، موجب تعلل و کندی در خروج وسائط نقلیه فرسوده در کشور شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، به اعتقاد کارشناسان، عدم اسقاط خودروهای فرسوده از جمله مهمترین معضلات اصلی در مسیر اجرای قانون هوای پاک است. این در شرایطی است که بیش از یک سال از تصویب اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو درباره از رده خارج کردن خودروهای فرسوده می‌گذرد و هنوز آیین‌نامه این قانون ابلاغ نشده است.

بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون وسیله نقلیه در مرز فرسودگی قرار دارد که از این تعداد ۲.۵ میلیون آن مربوط به خودروهای سواری و حدود ۸ میلیون نیز آمار موتورسیکلت فرسوده در کشور است. به گفته کارشناسان نه تنها دولت برنامه‌ای برای تسریع خروج فرسوده‌ها از چرخه حمل‌ونقل ندارد بلکه به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ نیز چندان توجهی ندارد.

این موضوع در حالی است که مجلس شورای اسلامی در قانون ساماندهی صنعت خودرو سازوکار مشخصی برای اسقاط فرسوده‌ها تعریف کرده است. در واقع بر اساس ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ تولیدکنندگان خودرو موظف شدند به ازای تولید هر چهار دستگاه خودرو یا موتورسیکلت، گواهی اسقاط معادل آن را از مرکز اسقاط دریافت کنند.

البته دولت با توجه به اینکه نبود گواهی اسقاط باعث به دردسر افتادن خودروسازان می‌شود اصرار کرد که در این قانون باید ماده الحاقی به ماده ۱۰ با هدف مدیریت عرضه و تقاضا در بازار خودروهای سواری و کنترل قیمت و تولید، اضافه شود تا تاثیر منفی کمبود گواهی اسقاط را از طریق فراهم کردن امکان صدور گواهی اسقاط معادل با دریافت مابه‌ازای ریالی برای شماره‌گذاری خودرو از بین ببرد. 

اصلاحیه قانونی که به سود صاحبان خودرو فرسوده و خودروسازان است

این ماده الحاقی در شرایطی از سوی مجلس مصوب شد که با گذشت بیش از یک سال از تصویب اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو (۱۱ بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱) که مربوط به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است هنوز صنعت خودرو منتظر ابلاغ آیین‌نامه اسقاط خودروهای فرسوده است، موضوعی که حالا با واکنش رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور روبه‌رو شده است.

محمود مشهدی‌شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور با ابراز تاسف از تعلل در ابلاغ آیین نامه قانون ساماندهی صنعت خودرو معتقد است که با وجود اینکه یکسال از تصویب اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو و بیش از ۹ ماه از فرصت سه ماهه دولت برای تصویب و ابلاغی آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده گذشته است اما هنوز این امر محقق نشده و آیین‌نامه این قانون هنوز ابلاغ نشده است.

۴۰ درصد خودروها در کشور به مرز فرسودگی قرار دارند

وی با بیان اینکه ۳۵ تا ۴۰ درصد خودروها در مرز فرسودگی قرار دارند، به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در صورتی که آیین نامه قانون ساماندهی صنعت خودرو ابلاغ نشود نه تنها اتفاق خاصی در بهبود فرایند اسقاط خودرو نمی‌افتد بلکه وضعیت بدتر هم خواهد شد.

وی با اشاره به آمار اسقاط ۵۰ هزار خودروی فرسوده در ۹ ماهه امسال تاکید کرد: به دلیل تاخیر در تصویب و  ابلاغ آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده از سوی دولت، جریان اسقاط به کندی پیش می‌رود در حالی که هدف گذاری ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، اسقاط ۱۰۰ هزار خودرو تا پایان امسال بود.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور در ادامه با اشاره به وجود بندهای تشویقی در این قانون، ابلاغ هر چه سریعتر اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو را به سود صاحبان خودروهای فرسوده و خودروسازان دانست و تصریح کرد: بندهای تشویقی و تنبیهی بسیاری در این آیین‌نامه در نظر گرفته شده ازجمله اینکه تعداد گواهی اسقاط به ازای سن خودرو است که هرچه سن خودرو کمتر، تعداد گواهی اسقاط بیشتر و هرچه سن خودرو بالاتر، تعداد گواهی اسقاط کمتری دریافت می‌شود.

برنامه دولت برای خروج خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۳

اظهارات این مقام صنفی در خصوص تاخیر در ابلاغ آیین نامه قانون اسقاط در حالی است که به گفته یک مقام مسئول در ستاد نوسازی ناوگان اسقاط خودروهای فرسوده، با به پایان رسیدن اقدامات مربوط به تصویب و ابلاغ این آیین نامه از ابتدای سال آینده، این قانون اجرایی می‌شود؛ وعده‌ای که به گفته مشهدی شریف رئیس انجمن اسقاط در صورت عملی شدن و ابلاغ آیین نامه مذکور، سال آینده از نظر میزان اسقاط خودروهای فرسوده، سال خوب و درخشانی را خواهیم داشت.

شرایط موجود در خروج خودروهای فرسوده در حالی است که بر اساس آخرین آمارها میانگین مصرف روزانه بنزین در کشور به بیش از ۱۱۳ میلیون لیتر رسیده است و از متوسط تولید پیشی گرفته است که با توجه به روند کند افزایش تولید بنزین در کشور و رشد سالانه ۵ تا ۱۰ درصدی مصرف بنزین در صورت تداوم شرایط فعلی کشور به واردکننده بنزین تبدیل خواهد شد. این در حالی است که بر اساس آمار انجمن اسقاط خودرو، با توجه به وجود حدود بالای ۱۰ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور، با از رده خارج کردن آنها روزانه ۳۳ میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود و اسقاط هر خودرو فرسوده در شرایط فعلی سبب کاهش حجم بالایی از مصرف بنزین در سال می‌شود.

کد خبر 144696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha