سیاست های تشویقی دولت برای تسریع در اسقاط خودرو فرسوده چیست!؟ / عملکرد متولیان جدید ستاد نوسازی و آمار ۳ برابری اسقاط فرسوده ها

اگر چه در طول یک سال گذشته بارها راهکارها و اهمیت اجرای سیاست تشویقی به منظور نوسازی ناوگان فرسوده در کشور مورد تاکید قرار گرفته است اما همچنان مسئولان ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده اعلام می کنند که در حال برنامه ریزی جدی هستند تا مشوق‌هایی برای اسقاط خودروهای فرسوده درنظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سال‌هاست که مساله آلودگی هوا به یکی از اساسی‌ترین معضلات زیست محیطی در کشور تبدیل شده است و با وجود تصویب قوانین و مقررات بسیار برای مبارزه با این پدیده در دهه‌های گذشته، این معضل با تعداد بسیار زیاد ناوگان فرسوده و کم‌توجهی به توسعه حمل و نقل عمومی سال به سال تشدید می‌شود.

بر اساس آماری که اخیرا رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است از ۳۸ میلیون وسیله نقلیه کشور حدود ۱۷ میلیون دستگاه معادل ۴۵ درصد، فرسوده است. همچنین از ۱۲ میلیون موتورسیکلت در حال حرکت، ۱۱ میلیون دستگاه آن فرسوده بوده و در حوزه ناوگان عمومی کشور نیز ۸۰ درصد خودروها فرسوده هستند.

همه این آمارها در کنار آلایندگی بالا و مصرف سوخت وحشتناک خودروهای فرسوده و تلفات تصادفات رانندگی که ناشی از تردد خودروهای فرسوده است حکایت از ضرورت ورود جدی به اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده دارد.

البته با وجود قوانین «هوای پاک» و «ساماندهی صنعت خودرو» به نظر می‌رسد قانون‌گذار تدابیر مناسبی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اندیشیده است اما همچنان وجود برخی چالش‌ها و نبود سیاست‌های حمایتی به تظر می‌رسد مهمترین مانع در نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده است.

با وجود چنین معضلاتی و از سویی تاخیر در ارائه سیاست‌های تشویقی در نوسازی خودروها، بررسی آمارهای جدید حکایت از تسریع در فرایند اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده در سال جاری دارد، روند مثبتی که به گفته یک مقام صنفی در انجمن اسقاط، عملکرد متولیان جدید ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در نیمه اول امسال رشد ۳ برابری اسقاط خودروهای فرسوده را رقم زده است.

پیش از این اعلام آمار ۱۴ میلیون وسیله نقلیه فرسوده در کشور و همزمان تغییر و تحولات در واگذاری مسئولیت ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده به وزارت صمت و کندی راه‌اندازی سامانه جدید نوسازی نگرانی‌های زیادی را برای فعالان حوزه اسقاط در کشور ایجاد کرده بود اما با ابلاغ مسئولیت جدید ستاد نوسازی به ایدرو و رفع ایرادات سامانه جدید از نگاه فعالان حوزه اسقاط، در ماه‌های اخیر فعالیت خوبی در حوزه اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده صورت گرفته است.

بستری برای رونق مراکز و افزایش اسقاط

در این ارتباط محمود مشهدی شریف رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به آمار شش ماهه نخست امسال و اسقاط حدود ۳۰ هزار خودرو فرسوده در کشور، تاکید کرد: با وجود توقف ۴ ماهه فعالیت مراکز اسقاط از بهمن سال گذشته و راه‌اندازی سامانه جدید از اردیبهشت امسال، خوشبختانه اسقاط خودروهای فرسوده ظرف این مدت کوتاه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ برابر شده است.

وی افزود: البته اجرای قوانینی چون قانون ساماندهی صنعت خودرو و اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی و مصوباتی چون آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده که در آینده نزدیک به تصویب هیات دولت می‌رسد نیز بستر لازم برای رونق بیشتر فعالیت مراکز اسقاط را فراهم می‌کند.

وی همچنین با اشاره به آمار مربوط به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در سال جاری عنوان کرد: بر اساس اعلام ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در سال ۱۴۰۲، تاکنون بیش از هشت هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شدند. همچنین در حوزه تاکسی و در طرح نقدی نیز به ترتیب بیش از ۴ هزار دستگاه تاکسی فرسوده و ۱۸ هزار خودرو فرسوده اسقاط و نوسازی شده است.

تا تصویب آیین‌نامه جدید، گواهی اسقاط کشنده‌های وارداتی ثابت ماند

وی در ادامه با توجه به موضوع تعیین تکلیف کشنده‌های مشمول بند «ث ماده ۳۰ قانون احکام دائمی» تاکید کرد: کامیون‌های سه سال کارکرد برای اینکه شماره‌گذاری شوند، نیاز به ۸ گواهی اسقاط دارد در واقع تا زمان تصویب و ابلاغ آیین‌نامه جدید، به ازای اسقاط هر کامیون فرسوده، دو دستگاه کشنده مجوز شماره‌گذاری خواهند داشت.

اظهارات رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط در خصوص تعداد گواهی اسقاط کامیون‌های وارداتی در حالی به عدد ۸ گواهی استناد دارد که دو روز قبل رییس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده اعلام کرد که «تعداد گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری انواع خودروها تا زمان ابلاغ آیین‌نامه جدید (آیین نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو) بر اساس مصوبه هیات قبلی وزیران و صورتجلسه «تعیین گواهی اسقاط مورد نیاز خودروهای وارداتی» محاسبه می‌شود.»

به گفته سالاریه با توجه به افزایش تعداد گواهی اسقاط مورد نیاز برای شماره‌گذاری کشنده‌های وارداتی در آیین‌نامه جدید، متقاضیانی که تا قبل از ابلاغ این آیین‌نامه اقدام به الصاق گواهی اسقاط در سامانه nnhk.ir کنند ۸ گواهی برای شماره‌گذاری آنها محاسبه می‌شود.

پیش از این رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده با توجه به مشکل نبود گواهی اسقاط برای واردات کامیون و کشنده به کشور اعلام کرده بود که «بر اساس اصلاحیه قانون ساماندهی صنعت خودرو، تمامی خودروهای سنگین در صورت نبود گواهی اسقاط می‌توانند نسبت به پرداخت عوارض ریالی اقدام کنند» اما هم اکنون با توجه به وجود گواهی اسقاط دیزل به میزان کافی به تمامی واردکنندگان اعلام شده که از این پس باید نسبت به ارایه گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری اقدام کنند تا اسقاط کامیون‌های فرسوده از این پس شتاب بیشتری بگیرد.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو همچنین با توجه به آمار ۹ و نیم میلیون موتورسیکلت‌ فرسوده در کشور، از جملع ایرادات در این بخش را عدم راه‌اندازی سامانه موتورسیکلت عنوان کرد و گفت: متاسفانه با وجود این حجم از موتورسیکلت فرسوده تاکنون طرح سامانه موتورسیکلت راه‌اندازی نشده است با این حال با توجه به تغییر و تحولات صورت گرفته، انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر موانع مربوط به این حوزه نیز رفع شود.

کد خبر 144039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha