۸ درصد خودروهای تهران دارای نقص سیستم ترمز هستند! / نقص سیستم ترمز برای ۳۰۰ هزار خودرو / ارائه خدمات مشاوره فنی به خودروسواران پیش از سفر نوروزی

سرپرست ستاد معاینه فنی خودرهای تهران گفت: حدود ۸ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران در سال ۱۴۰۲ دارای نقص در سیستم ترمز به عنوان مهم ترین بخش در ایمنی خودرو بوده است.

به گزارش پرشین خودرو، سید محمد مهدی میرزایی قمی، با اشاره به پیش رو بودن سفرهای نوروزی و اهمیت انجام معاینه فنی پیش از سفر اظهار داشت: از ۱۵ اسفند ماه به مدت یک ماه مراکز معاینه فنی شهر تهران علاوه بر انجام معاینه فنی و کنترل وضعیت ایمنی خودروها آمادگی دارند تا نسبت به پاسخگویی سئوالات و ارائه خدمات مشاوره فنی برای آماده سازی خودرو پیش از سفر در میزهای خدمتی که به همین منظور پیش بینی شده است، اقدام کنند.

وی در توضیح الزامات داشتن معاینه فنی برای تردد در جاده ها افزود: با توجه به اعلام ریاست پلیس راهور فراجا که در ایام نوروز از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی جلوگیری می شود از شهروندان درخواست می شود برای رعایت الزامات قانونی و همچنین اطمینان از سلامت فنی و ایمنی خودرو پیش از سفر به مراکز مراجعه کنند.

میرزایی قمی با تاکید بر این موضوع که داشتن معاینه فنی سالانه شرط کافی برای حفظ شرایط ایمن خودرو در یک بازه یک ساله نیست، گفت: توصیه می شود اگر یک ماه از انجام معاینه فنی خودرو می گذرد راکبان برای اطمینان از وضعیت سلامت ایمنی، پیش از سفرهای برون شهری، مجددا به مراکز برای کنترل خودرو مراجعه کنند. مراجعه حداقل سالی یک بار یک بحث قانونی برای ساماندهی وضعیت خودروها پس از تولید به صورت کلان برنامه ریزی شده ولی خودروها نیاز دارند پس از هر تعمیر اساسی در بخش های ایمنی و یا پیش از سفر که ایمنی خودرو حائز اهیمت است به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

سرپرست شرکت ستاد معاینه فنی در خصوص اهمیت کنترل ایمنی خودرو پیش از سفر تصریح کرد: امسال از حدود ۱ میلیون و ۱۴۸ هزار دستگاه خودرو در مراجعه نخست نقص مربوط به آلایندگی ۱۴۶ هزار، عدم همراستایی ۸۵ هزار، کمک فنر ۳۹ هزار، تست ترمز ۱۱۰ هزار و وضعیت ظاهری ۱۷۲ هزار دستگاه خودرو مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران شناسایی و در نهایت برای اخذ معاینه فنی توسط راکبان آن رفع ایراد شده است.

به گفته وی، در مجموع ۳۰ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده و تعدادی از این خودروهای مردود دارای چند نقص بوده است. بخش عمده آزمون ها در مراکز معاینه فنی مربوط به کنترل سلامت ایمنی خودروها می باشد. این آمار نشان می دهد حدود ۸ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز شهر تهران دارای نقص در سیستم ترمز به عنوان مهم ترین بخش در ایمنی خودرو بوده اند. این بدان معنی است که در صورت تعمیم این درصد به تمام خودروهای مشمول معاینه فنی یعنی ۳.۷ میلیون دستگاه خودرو در حدود ۳۰۰ هزار خودرو دارای نقص ترمز می باشند. نقصی که می تواند عامل بروز تصادف و خسارات جانی و مالی غیر قابل جبرانی شود. بدون تردید انجام معاینه فنی دقیق خودروها پیش از سفر در مراکز معاینه فنی شهر تهران می تواند در کاهش تصادفات جاده ای ناشی از این موضوع موثر باشد.

میرزایی قمی در خصوص افزایش ساعت کاری در روزهای پایانی سال و تسهیل در خدمت رسانی به شهروندان گفت: در حال حاضر شهر تهران از بضاعت ۱۷ مرکز ثابت و ۱۵ واحد سیار مختص خودروهای سبک مشتمل بر ۶۴ خط معاینه فنی و ۱۱ خط موتورسیکلت و سه مرکز خطه معاینه فنی خودروهای سنگین برخوردار بوده و  ظرفیت پذیرش سالانه حداقل ۳ میلیون دستگاه خودرو را دارا است. در حال حاضر دو مرکز معاینه فنی بیهقی و شهید آبشناسان به صورت شبانه روزی و سایر مراکز از ساعت ۷ صبح تا ۱۸ فعال هستند.

خوشبختانه با توجه به تمهیدات انجام شده در خصوص افزایش ساعت کاری و خطوط معاینه فنی و همچنین نحوه پذیرش به صورت اینترنتی در حال حاضر تمام مراکز فاقد صف بوده و شهروندان می توانند در کمتر از نیم ساعت نسبت به دریافت معاینه فنی در صورت سلامت خودرو اقدام کنند.

کد خبر 144710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha