مدیرعامل شرکت ISQI خبر داد: ایجاد آزمایشگاه تست باطری پک خودروهای برقی در کشور

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) از هدف گذاری برای ایجاد آزمایشگاه تست توان سنجی باطری پک خودروهای برقی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سعید تاجیک، با اعلام این خبر به ارائه برنامه های توسعه آزمایشگاهی این شرکت در بخش ایمنی و آلایندگی خودرو پرداخت و از راه اندازی آزمایشگاه های کاتالیست کانورتور و کدری سنجی خودروهای دیزلی و ارتقای آزمایشگاه خودرو سواری تا سطح یورو ۶ و موتورسیکلت تا یورو ۵ خبر داد.

به گفته وی از آبان ماه سال آینده با ارتقای آزمایشگاه خودرو سواری، انجام تست یورو ۶ خودروهای سواری در این مجتمع انجام خواهد شد، همچنین پیش بینی می شود در سال آینده مرکز تست کراش (تست تصادف) به عنوان پروژه ای ملی تکمیل شود.

تاجیک در ادامه از هدف گذاری برای ایجاد آزمایشگاه تست توان سنجی باطری پک خودروهای برقی خبر داد و گفت: از سال گذشته با تولید اولین اتوبوس برقی در کشور اولین تست توان سنجی اتوبوس برقی در این مجتمع اندازه گیری شد و در حال حاضر تجهیزات توان سنجی این خودروها در مرکز فراهم شده است و طی هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آزمایشگاه باطری پک نیز در حال اقدام هستیم.

وی همچنین خواستار حمایت دولت در این ارتباط شد و افزود: با توجه به تعداد محدود و عدم فراگیری خودروهای برقی در کشور، سرمایه گذاری در این بخش برای ما اقتصادی نیست و لازم است دولت حمایت و تسهیلات ویژه ای هم برای این بخش در نظر بگیرد تا تست توان سنجی باطری پک خودروهای برقی که اصولا وارداتی است در داخل نیز فراهم شود.

سعید تاجیک

باید قانون هوای پاک اصلاح شود

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، در ادامه خواستار اصلاح قانون هوای پاک شد و تاکید کرد: به رغم الزام تولیدکنندگان خودرو به رعایت استاندارهای آلایندگی و اجرای این استانداردها در مرحله تولید، نتایج ارزیابی آلایندگی خودروهای در حال تردد نشان می‌دهد به دلیل مصرف سوخت بی‌کیفیت تنها یک سال بعد از استفاده، خودروها استاندارد یورو ۵ را پاس نمی‌کنند و جالب اینجاست که همین خودرو به استناد قانون هوای پاک ۴ سال از انجام معاینه فنی معاف است.

تاجیک افزود: در حال حاضر در بیشتر کشورهای اروپایی با سطح تکنولوژی بسیار بالاتر خودرو، معافیت معاینه فنی ۲ سال است بنابراین باید قانون هوای پاک اصلاح شود و در واقع معاینه فنی خودروها هم اکنون به دلیل معافیت ۴ ساله خودروهای نو و از سویی عدم اندازه گیری ذرات معلق در مراکز معاینه فنی، عملا انجام معاینه فنی تاثیری در کنترل آلودگی هوا ندارد.

برای تماشای تصاویر بازدید رئیس پلیس راهور فراجا از مجتمع آزمایشگاهی ایمنی و سنجش آلایندگی خودرو کلیک کنید.

۷۰ درصد تجهیزات مراکز معاینه فنی خراب است

وی در ادامه خرابی تجهیزات مراکز معاینه فنی و عدم قابلیت بررسی کاتالیست خودروها در مراکز معاینه فنی را دو معضل دیگر عدم تاثیر معاینه فنی در کنترل آلودگی هوا ذکر کرد و گفت: براساس محاسبات ما ۷۰ درصد تجهیزات مراکز معاینه فنی خراب است اما نکته این است که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی ها از چنین مراکزی معاینه فنی دریافت می کنند.

مدیرعامل شرکت ISQI افزود: همچنین در مراکز معاینه فنی به دلیل عدم قابلیت مراکز، قطعه کاتالیست کانورتور مورد بررسی قرار نمی گیرد به عنوان نمونه در سال گذشته در کل شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو و سایپا که ۱۰ میلیون مراجعه داشته، در کل ۲۰ هزار قطعه کاتالیست ترمیم شده است و این نشان می دهد که در حوزه تولید و خودروهای نو اگر چه یکسری استانداردهای آلایندگی رعایت می شود اما بسیاری از این خودروها به خصوص چینی ها بعد از یک سال به دلیل سوخت بی کیفیت و خروج عملکرد کاتالیست و سوخت نمی توانند تست آلایندگی را پاس کنند.

تاجیک در پایان با ارائه گزارشی از وضعیت راه اندازی اولین مرکز تست تصادف در خاورمیانه خاطرنشان کرد: این پروژه از سال پیش کلید خورد و تاکنون ریل گذاری های اولیه آن طی مراحل طراحی، ساخت تجهیزات در داخل و خارج، آماده سازی نرم افزارها و همچنین تهیه دامی ها انجام شده و پیش بینی می شود که تا اواسط سال آینده به مرحله بهره برداری برسد.

یادآور می شود که سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا به مناسبت روز ملی هوای پاک از مجتمع آزمایشگاهی ایمنی و سنجش آلایندگی خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI) به منظور اطلاع از آخرین روند نظارت بر سنجش و کنترل استانداردهای آلایندگی خودروهای تولیدی و مونتاژی کشور بازدید کرد.

کد خبر 144456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha