کد خبر 67696
۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
شرط گذاری برای خودروسازان جهت تولید سی ان جی

پرشین خودرو: مدیر طرح احداث جایگاه‌های CNG با اشاره به جایگاه خودروسازی در استفاده از ‌سی ان‌جی گفت: اگر خودروسازان خودروهای مناسب و با کیفیت تولید کنند قطعا ما ظرفیت پاسخگویی به تقاضای سی ان جی را داریم.

به گزارش پرشین خودرو،علی مهرابی مدیر طرح احداث جایگاه‌های CNG در نشست خبری صبح امروز گفت: در حال حاضر ۲۱ میلیون مترمکعب گاز CNG عرضه می شود که امکان افزایش ان تا ۳۰ میلیون متر مکعب است که سرمایه گذاری در این حوزه فعالیت بیشتر صنعت خودروسازی را می طلبد.

مدیر طرح احداث جایگاه های CNG در خصوص درخواست فولکس واگن گفت: پیشنهاد شرکت خودروساز فولکس واگن برای ساخت خودروهای گازسوز دریافت شده اما تمام امید ما به طراحان داخلی برای طراحی و تولید خودرو گاز سوز است،به همین خاطر نامه وزیر نفت به وزیر صنعت برای توسعه خودروهای گازسوز در حال پیگیری است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنلاین در خصوص نیاز به سرمایه گذاری جدید در بخش جایگاه های CNG و افزایش تعداد جایگاه ها گفت: در صورتی که در بخش عرضه افزایشی رخ دهد این تصمیم اتخاذ خواهد شد. ضمن اینکه در صورتی که خودروسازها خودروهایی با پایه گازسوز با پیمایش حداقل ۳۰۰ کیلومتر و کیفیت مناسب تولید کنند تقاضا افزایش پیدا خواهد کرد اما در حال حاضر با تقاضای فعلی جایگاه های سی ان جی 7.9 ساعت در ۲۴ ساعت کار می‌کنند. در صورت افزایش تعداد خودروهای گازسوز سرمایه گذاری در بخش جایگاه ها به نتیجه خواهد رسید و ما ترجیح می دهیم اگر سرمایه گذاری در این بخش صورت می گیرد حتما به سوددهی برسد تا بخش خصوصی هم تمایل به سرمایه گذاری در این بخش داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر جایگاه به تعداد کافی داریم ولی در صورتی که خودروسازان عرضه خودروهای گازسوز را افزایش دهند ما نیز تعداد جایگاه های خود را متناسب با عرضه افزایش خواهیم داد.

مهرابی خاطرنشان ساخت: چشم اندازها از تامین سوخت ۵۰ درصد از وسایل حمل و نقل عمومی از طریق CNG خبر می دهد، در حال حاضر ۲۱ میلیون مترمکعب عرضه CNG در سطح کشور داریم که امکان پاسخ گویی تا ۳۰ میلیون مترمکعب نیز وجود دارد.

وی به بهره‌برداری از 22 جایگاه CNG در سراسر کشور به مناسبت ایام دهه مبارک فجر اشاره و بیان کرد: عملیات احداث این 22 جایگاه به اتمام رسیده و بهره‌برداری از آنها در این مدت صورت خواهد پذیرفت و با افزوده شدن این جایگاه‌ها 37 هزار متر مکعب در ساعت به ظرفیت کل جایگاه‌های کشور و 146 نازل سوخت‌گیری به ظرفیت کل کشور افزوده می‌شود.

مدیر طرح احداث جایگاه‌های CNG تصریح کرد: پیش از این 2 هزار و 360 جایگاه سوخت در سراسر کشور مشغول به فعالیت بوده که با افزوده شدن این 22 جایگاه تعداد آن به 2 هزار و 382 جایگاه سی‌ان‌جی رسیده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه ۵ جایگاه به صورت کامل توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری و راه اندازی شده است گفت: ۷جایگاه با سرمایه گذاری دولتی و ۱۰ جایگاه با انشعابات بخش خصوصی و تجهیزات دولتی ساخته شده است.

مدیر طرح احداث جایگاه های CNG با اشاره به اینکه ضرورت حضور بخش خصوصی برای توسعه جایگاه های CNG دیده می شود،گفت: متقاضیان احداث جایگاه که زمین مناسب برای ساخت دارند می توانند با مراجعه به مراکز تعیین شده از ۷ سال کارمزد ویژه بهره مند شوند.

مهرابی در خصوص افزایش کارمزد گفت: به ازای هر متر مکعب CNG در شهر های بزرگ ۱۴۰ تومان و در شهرهای کوچک ۱۲۰ تومان کارمزد پرداخت می شود. وزیر نفت با شورای اقتصاد در حال مذاکره است تا نرخ کارمزد را با توجه به نرخ تورم افزایش دهد.

مدیر طرح احداث جایگاه های CNG در خصوص اشتغال ایجاد شده پس از احداث این جایگاه ها گفت: در هر جایگاه به طور مستقیم در حدود ۱۰ نفر مشغول به کار خواهند بود که در نهایت برای ۲۲۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد شد.

مهرابی در پاسخ به سوالی در خصوص معاینه فنی خودروهای گازسوز گفت: با راه اندازی سیستم نوین معاینه فنی که بسته کامل در این زمینه است به طور قطع مسئله معاینه فنی خودروهای گازسوز با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد.

مدیر طرح احداث جایگاه های CNG با اشاره به اینکه صنعت خوروسازی حلقه مفقوده زنجیره سرمایه گذاری در این حوزه است گفت: در صورت افزایش کیفیت خودروهای گازسوز اقشار با درآمد متوسط به بالا نیز به استفاده از این خودروها روی خواهند آورد.

مهرابی به کارگیری از سوخت LPG در خودروها را غیرقانونی دانست و گفت: به کارگیری از این سوخت به دلیل نداشتن استانداردهای لازم در دستور کار نیست و به دنبال جایگزینی کامل فرآیند CNG هستیم.

وی تاکید کرد: خودروهای گازسوز بیشترین ایمنی را در مقایسه با دیگر خودروها دارند ولی در این میان برخی از مصرف کنندگان مخازن سوخت CNG را دست کاری می کنند که این امر بر روی ایمنی مخازن به شدت تاثیر گذار است.

خبرانلاین 

کد خبر 67696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha