کروز کنترل چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

کروز کنترل یکی از امکانات رفاهی موجود در بیشتر خودروهای روز دنیاست که به کمک راننده آمده تا در مسافت‌های طولانی رانندگی را آسان‌تر کند.

به گزارش پرشین خودرو، سیستم کروز کنترل (Cruise Control) در اصل سیستمی است که امکان حرکت در سرعت مشخص و قابل انتخاب را برای راننده بدون فشردن دائم پدال گاز فراهم می‌کند.

کروز کنترل یکی از امکانات کارآمد در بیشتر خودروهای روز دنیاست که به راننده این امکان را می‌دهد بدون اینکه بخواهد پدال گاز را فشار دهد سرعت خودرو را در هنگام طی مسیر ثابت نگه دارد. البته امروزه سیستم کروز کنترل مدرن‌تر از گذشته شده و کروز کنترل‌های تطبیقی جایگزین کروز کنترل‌های معمولی شده‌اند. ابتدا کروز کنترل یک امکان رفاهی بود اما امروزه با آمدن کروز کنترل‌های تطبیقی این آپشن تبدیل به یک امکان ایمنی فوق العاده مهم در خودروهاست.

هنگامی که خودرو در مسیری بدون هیچ سراشیبی، سربالایی و یا سرعت گیرهای مختلف در حال حرکت است، تا زمانی که خودروی دیگری وارد مسیر حرکت آن نشده و یا به مواردی که گفتیم نرسد کروز کنترل به‌کار می‌آید. این سیستم وظیفه دارد تا در چنین شرایطی کار را برای راننده آسان و تمرکز او را را افزایش دهد. در حقیقت سیستم کروز کنترل با تنظیم و پایش دریچه گاز وظیفه دارد تا سرعت خودرو را طبق نیاز راننده ثابت نگه دارد. فعال شدن و تنظیم کروز کنترل نیز تنها از طریق چند دکمه توسط راننده امکان پذیر است.

اجزای این سیستم هم عبارتند از فرمان، کنترل الکتریکی و عملگر. در قسمت فرمان راننده از طریق چند کلید که عمدتا بر روی فرمان تعبیه شده این سیستم را فعال، تنظیم و یا غیرفعال می‌کند. در قسمت کنترل الکتریکی وظیفه اصلی بر عهده ECU خودروست چرا که از طریق این بخش فرامین صادر شده از سمت راننده به عملگر ارسال می‌شود. در قسمت آخر نیز عملگر از طریق فرامین دریافت شده از ECU دریچه گاز خودرو را تنظیم می‌کند تا خودرو در سرعت مورد نظر ثابت بماند.

کروز کنترل خودرو

همچنین این سیستم در خودروهای دنده اتوماتیک با فشار دادن پدال ترمز و در خودروهای دنده دستی با فشار دادن پدال کلاچ و همچنین با فشردن دکمه Cancel سیستم کنترل غیرفعال می‌شود. از جمله مزایای این سیستم هم می‌توان به کنترل و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، جلوگیری از خسته شدن راننده، افزایش و یا کاهش سرعت تنها با فشردن چند دکمه، راحتی رانندگی در مسافت‌های طولانی اشاره کرد.

اما کروز کنترل به غیر از مزایای قابل توجهی که دارد دو مشکل بزرگ نیز دارد. مهمترین مشکل کروز کنترل این است که امکان دارد راننده به آن وابستگی زیادی پیدا کرده و در بیشتر اوقات بخواهد از آن استفاده کند. تا اینجای کار مشکلی وجود ندارد اما اگر راننده با اتکا به این سیستم تمرکز حین رانندگی را از دست دهد ممکن است حوادث جبران ناپذیری گریبان‌گیر راننده شود همچنین در مسیرهای بارانی و لغزنده نیز تا حد امکان نباید از این سیستم استفاده شود.

خودروهای زیادی اکنون از این سیستم استفاده می‌کنند و کروز کنترل امروزه تبدیل به یک امکان رایج در بیشتر خودروها شده است اما سیستم پیشرفته‌تری از کروز کنترل نیز وجود دارد که به آن سیستم کروز کنترل تطبیقی گفته می‌شود. در اصل می‌توان این سیستم را آغازی برای تکنولوژی خودروهای خودران در نظر گرفت. خودروهایی نظیر پژو 207i، تارا اتوماتیک، دنا و دنا پلاس، برخی نسخه‌های فول کوییک و ساینا، ام وی ام X22 و X33، چری آریزو 5 و آریزو 6 از جمله چندین خودروی بازار ایران هستند که به آپشن کروز کنترل تجهیز شده‌ است. 

کد خبر 141925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha