رادار بین خطوط در خودرو چیست؟

سیستم رادار بین خطوط یا همان هشدار خروج از خط یکی از آپشن‌های مهم ایمنی در خودروهای جدید است که نقش مهمی در جلوگیری از رانندگی پرخطر و پیشگیری از تصادف‌های احتمالی دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تکنولوژی‌هایی که برای حفظ جان عابران پیاده و سرنشینان خودرو درون خودروها به کار می‌رود کماکان در حال پیشرفت و تکامل هستند. سیستم رادار بین خطوط یا همان هشدار خروج از خط یکی از همین موارد ایمنی بوده که بسیار مهم و کاربردی است. استفاده از این سیستم و دیگر سیستم‌های ایمنی امروزه در خودروها موجب می‌شود تا درصد زیادی از تصادف‌ها و حوادث جاده‌ای جلوگیری شود.

سیستم رادار خطی یا هشدار خروج از خط چیست؟

این رادار در اصل همان سیستم رانندگی بین خطوط یا تشخیص خطوط بوده و وظیفه دارد هنگامی که خودرو در حرکت است اگر از خطوط بین جاده خارج شود به راننده هشدار داده تا میان خطوط رانندگی کند. البته در نسخه‌های جدید این سیستم، علاوه بر اینکه به راننده هنگام خطر هشدار داده می‌شود، در صورتی که راننده واکنشی به این هشدار نشان ندهد خودرو از طریق ECU یا همان مغز متفکرش اقدام به فرمان دادن و قرار دادن خودرو در مسیر می‌کند.

رادار بین خطوط

عملکرد این سیستم در خودروهای امروزی از طریق یک دوربین حساس و سنسورهای مادون قرمز که بیشتر پشت آینه وسط کار شده‌اند عمل می‌کند. این سیستم توانایی دارد که به کمک دوربین، خط‌کشی‌های روی جاده را تشخیص داده و سپس اطلاعات مربوطه را به ECU خودرو بفرستد و در صورت تشخیص دادن اینکه خودرو در حال انحراف از مسیر است به راننده هشدار دهد. 

رادار بین خطوط

این رادار در مدل‌های مختلف به چند روش هشدارهای مربوطه را به راننده اطلاع می‌دهد. حالت اول هشدار این سیستم به صورت یک یا چند بوق کوتاه است. هنگامی که راننده بدون زدن راهنما و توجه به اطراف از خط خارج شود و یا روی خطوط حرکت کند این سیستم شروع به هشدار دادن می‌کند.

رادار بین خطوط

حالت بعدی این سیستم به صورت هشدار لرزشی است. در بعضی از خودروها نیز این امکان فراهم شده تا در صورتی که سیستم تشخیص خطوط تشخیص دهد هشداری را به راننده اطلاع دهد توسط لرزاندن فرمان این هشدار صورت گرفته تا راننده بیش از پیش ایمنی را رعایت کند. حالت دیگری نیز از هشدار هم توسط این سیستم در خودروها رایج است. زمانی که سیستم بخواهد به راننده اخطار دهد یک چراغ در صفحه کیلومتر شمار خودرو روشن می‌شود.

اما در حالت کلی دو نوع سیستم رادار بین خطوط اکنون در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد:

Lane Departure Warning

در این حالت پس از اینکه سنسورها تشخیص دهند که خودرو از خط خارج شده به یکی از سه حالت بالا به راننده هشدار داده تا او پس از دریافت هشدار، خودروی خود را داخل مسیر درست حرکت داده و اقدام به رانندگی بین خطوط کند اما در این حالت سیستم رادار بین خطوط تنها توانایی هشدار به راننده را دارد و نمی‌تواند خودرو را حرکت دهد.

Lane Keep Assist

در این نوع از رادار بین خطوط اگر سنسورها تشخیص دهند که خودرو از بین خطوط در حال خارج شدن است شروع به هشدار دادن به راننده کرده اما اگر راننده عکس‌العملی نسبت به این هشدارها نشان ندهد آنگاه سیستم خود وارد عمل شده و مغز متفکر خودرو یا همان ECU با کمک دیگر سیستم‌ها فرمان خودرو را در دست گرفته و پس از اسکن جاده خودرو را در میان خطوط جاده قرار می‌دهد. در اصل این سیستم را می‌توان شروعی برای سیستم‌های خودران خودروهای امروزی دانست.

رادار بین خطوط

با این وجود این سیستم رادار خط خوان در چند حالت نیز ممکن است کار نکرده و یا با خطا مواجه شود که بایست هرچه سریع‌تر نسبت به تنظیم و کالیبره کردن آن اقدام کرد. اگر شیشه جلو تعویض شود و یا بشکند عملکرد این سیستم از کار افتاده و یا با خطا روبرو خواهد شد. در کنار این دو مورد مواردی نیز مانند خط کشی نبودن جاده، پاک شدن خط کشی‌ها، کثیف بودن شیشه و همچنین فاصله کم با خودروی جلویی همه و همه در درست کار کردن این سیستم موثر هستند.

رادار بین خطوط

کد خبر 141948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha