آشنایی و معرفی سنسور نور یا اتولایت

سنسور نور یکی از امکانات ایمنی خودروهای امروزی است که در اصل کنترل چراغ‌ها و روشن و خاموش شدن آن‌ها را بر عهده دارد. اکنون با توجه به اینکه وجود سنسور نور در خودروها تبدیل به یک امر الزامی شده است قصد داریم به معرفی این سیستم بپردازیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اخیرا وزارت صمت طی ابلاغیه‌ای اعلام کرده است که خودروهای تولید داخل می‌بایست برخی از سیستم‌ها را به صورت استاندارد بر روی خود داشته باشند. یکی از این سیستم‌ها سنسور نور است که وجود آن رفته رفته در خودروهای تولید داخل الزامی شده و به‌زودی شاهد آن خواهیم بود که تمام خودروهای تولید روز بازار کشور به این امکان مجهز خواهند شد.

در این مقاله قصد داریم تا سنسور نور یا همان اتولایت (Auto Light or light sensor) را معرفی کنیم. 

سنسور نور

مطمئنا برای هر راننده‌ای پیش آمده است که هنگام رانندگی در غروب و یا به اصطلاح در زمان گرگ و میش روز و حتی شب در حال رانندگی ناگهان خودرویی نزدیک خودروی آن شده و وی تا نزدیک شدن خودروی مذکور آن را ندیده باشد آنهم بخاطر اینکه چراغ‌های خودروی روبرویی خاموش بوده و در واقع در آن موقعیت پنهان بوده باشد. از طرفی دیگر ممکن است راننده هنگام رانندگی در مسیرهایی که چندین تونل و یا زیرگذر در آن وجود دارد مدام نیاز باشد تا چراغ‌های خودرو را روشن و خاموش کند اما ممکن است این کار را فراموش کند. 

سنسور نور یا اتولایت در این موقعیت‌ها و سایر موقعیت‌های مشابه به کمک راننده آمده و کنترل روشن و خاموش شدن چراغ‌ها را برعهده می‌گیرد. این سنسور عموما در پشت آینه وسط رو به جلو قرار گرفته تا مستقیما شرایط نوری محیط را آنالیز کند. هرگاه که سنسورهای به کار رفته در سیستم اتولایت تشخیص دهند که نور محیط از حالت استاندارد کمتر است به ECU خودرو دستور می‌دهد تا چراغ‌های خودرو را روشن کند. همچنین در حالت عکس نیز به کار می‌آید، یعنی زمانی که سنسورها مجددا نور محیط را مناسب و در حد استاندارد تشخیص دهند دستور خاموشی چراغ‌ها را به مغز متفکر خودرو ارسال می‌کند. 

سنسور نور

نکته جالب توجه اینجاست که ابتدا سنسور نور یک امکان لوکس برای خودروها محسوب و تنها بر روی برخی خودروهای رده بالای بازار نصب می‌شد اما رفته رفته با گذشت زمان و تغییر استانداردهای خودروسازی در دنیا، این امکان تبدیل به یک قابلیت ایمنی لازم برای خودروها شده و بر روی خودروهای مختلف قرار گرفت. 

سنسور نور همانطور که اشاره کردیم در بیشتر خودروها پشت آینه وسط چسبیده به شیشه جلو رو به بیرون قرار دارد اما در برخی از خودروهای اولیه‌ای که به این سیستم مجهز شده بودند سنسورها انتهای شیشه جلو و داشبورد باز هم چسبیده به شیشه جلو قرار گرفته بودند. همچنین سیستم اتولایت یا همان سنسور نور در بیشتر خودروها از طریق دسته راهنما که کنترل چراغ‌ها را نیز برعهده دارد کنترل شده و راننده می‌تواند با چرخاندن اهرم نور و قرار دادن آن بر روی عبارت AUTO آن را فعال و یا غیرفعال کنند. اما در تعداد کمی از خودروها نیز این سیستم از طریق یک کلید که عبارت AUTO LIGHT بر روی آن حک شده و یا شکل آن کشیده شده قابل کنترل است. 

سنسور نور

مزایای سنسور نور (AUTO LIGHT)

مهمترین مزیت سنسور نور روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های خودرو بوده خصوصا در زمانی که نیاز است چراغ‌های خودرو روشن باشد اما راننده بنا به هر دلیلی فراموش می‌کند چراغ‌های خودرو را روشن کند. 

نکته مثبت دیگر وجود سنسور نور در خودروها افزایش طول عمر باتری خودرو است. ممکن است راننده فراموش کند که چراغ‌های خودرو را خاموش کند و پس از توقف همچنان چراغ‌های آن روشن بماند. این مورد سبب می‌شود تا باتری خودرو خالی شود در حالی که وجود سنسور نور از اتفاقات این چنینی جلوگیری می‌کند. 

مزیت بعدی سنسور نور نیز جلوگیری از تصادفات رانندگی در زمانی است که خودروها به علت خاموش بودن چراغ یکدیگر را مشاهده نکرده‌اند. وجود این سیستم سبب می‌شود تا از بروز این نوع حوادث جلوگیری شود. 

سنسور نور

نگهداری از سیستم اتولایت چندان کار سختی نیست. همانطور که اشاره شد این سیستم تنها از طریق یک یا چند سنسور فعالیت کرده که آن‌ها نیز در پشت آینه وسط چسبیده به شیشه خودرو تعبیه شده‌اند. اما این امکان وجود دارد که در صورتی که شیشه جلو بیش از حد خصوصا در محدوده سنسور نور کثیف باشد عملکرد سنسور دچار خطا و اشتباه شود. همچنین در صورتی که شیشه خودرو بشکند و مجدد شیشه دیگری جایگزین شود باید نسبت به نصب صحیح و کالیبره کردن سنسور نور اقدام کرد چراکه در غیر این صورت عملکرد سنسور نور دچار خلل می‌شود. 

سنسور نور

کد خبر 142290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha