/اختصاصی/ آمار متناقض صمت و پلیس در خصوص حجم قطعات تقلبی و قاچاق در بازار؛

ثبت رکوردهای جدید ارزی، بازار قطعات تقلبی را داغ کرد!

از نتایج طرح شناسه کالا بر بازار قطعات تا هشدار پلیس نسبت به افزایش فروش قطعات تقلبی خودرو
کد خبر 142030
۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
ثبت رکوردهای جدید ارزی، بازار قطعات تقلبی را داغ کرد!

با ثبت رکوردهای جدید نرخ ارز، بازار اغلب کالاها به خصوص قطعات یدکی خودرو این روزها با التهاب شدید قیمت روبرو شده است. اگر چه وزیر صمت معتقد به کاهش حجم قاچاق و قطعات تقلبی با اجرای طرح شناسه کالاست اما معاون جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا، افزایش فروش قطعات تقلبی خودروها را تایید و به شهروندان نیز توصیه می‌کند که برای خرید قطعات یدکی خودرو، به نمایندگان مجاز خودروسازان مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، گرانی لوازم یدکی قدرت خرید مشتریان را برای تعمیر خودرو یا تعویض قطعه به طور روزافزونی کاهش داده است و حالا این موضوع به یکی از دلایل اصلی کاهش ایمنی خودروها و افزایش آلودگی هوا نیز تبدیل شده است.

در چنین شرایطی به طور قطع استفاده از لوازم یدکی اصل نه تنها مزایای بسیاری را برای خریداران به همره دارد بلکه استفاده از قطعات اصل می‌تواند بازده خودرو شهروندان را افزایش دهد.

برای جلوگیری از هجوم قطعات تقلبی و قاچاق به بازار، در سال جاری وزارت صمت طرح الصاق شناسه اصالت بر روی قطعات یدکی خودرو را ابلاغ کرد و با وجود برخی مشکلات در اجرا، این طرح برای 53 قلم قطعه یدکی تا پایان امسال تمدید شد.

حالا پس از گذشت حدود 11 ماه از اجرای این طرح وزیر صمت با حضور در برنامه تلویزیونی، ضمن اشاره به نتایج مثبت اجرای طرح شناسه کالا بر کاهش قاچاق و عرضه قطعات تقلبی، از دریافت کد رهگیری 300 میلیون قطعه خودرو خبر می‌دهد.

بلافاصله پس از اظهارات وزیر صمت، معاون جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فراجا ضمن ابزار نگرانی از افزایش فروش قطعات تقلبی خودروها در بازار،  به شهروندان توصیه می‌کند که برای تعویض یا خرید قطعات یدکی خودرو، به نمایندگان مجاز خودروسازان مراجعه کنند.

براساس گفته‌های این مقام پلیس آگاهی فراجا، افراد سودجو با تهیه و تولید لوازم یدکی و مصرفی بی‌کیفیت خودرو، اقدام به پلمب و بسته‌بندی آنها به گونه‌ای حرفه‌ای و غیرقابل شناسایی می‌کنند.

این مقام فراجا ضمن توصیه به شهروندان برای خرید و تهیه روغن موتور، ضدیخ، لنت ترمز، لوازم یدکی و مصرفی خودرو از نمایندگی مجاز شرکت‌های معتبر و با اخذ فاکتور رسمی و هشدار نسبت به خطرات جانی و مالی فراوان استفاده از قطعات تقلبی از وزات صمت می‌خواهد که هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را برای پیشگیری از این موضوع انجام دهد.

در حال حاضر به باور فعالان و کارشناسان حوزه قطعات یدکی حدود 20 تا 30 درصد از قطعات یدکی خودرو قاچاق و یا تقلبی است، جریانی که به گفته یک فعال بازار قطعه یدکی ظرف یکی دو سال اخیر موجب تشکیل بیش‌ از 2500 پرونده شکایت از فروش قطعات بی‌کیفیت و گران‌فروشی و حجمی بین ۲.۵ تا ۳ میلیارد دلار قاچاق لوازم یدکی در کشور شده است درحالی که با اجرای طرح شناسه کالا انتظار می‌رفت این روند در سال جاری کاهشی شده باشد.

وی با اشاره به تاثیر نوسانات شدید نرخ ارز بر گرانی و رشد قطعه یدکی تقلبی در بازار تصریح می کند: با وجود اجرای طرح شناسه کالا و نتایج مثبت آن بر روند عرضه قطعات قاچاق و تقلبی در بازار اما به دلیل شرایط کنونی اقتصادی و گرانی‌ها در بازار، همچنان 20 درصد قطعات یدکی موجود در بازار بی‌کیفیت است که البته بخشی از آن به نبودن مدیریت در گمرکات و سازمان استاندارد باز می‌گردد.

این فعال بازار قطعه یدکی با توجه به شرایط کنونی بازار و عرضه قطعات بی‌کیفیت که عمدتا مربوط به قطعات پرمصرف در خودروهای داخلی است به مردم توصیه کرد تا کالاهای موردنیاز خود را از فروشندگان دارای جواز کسب از اتحادیه تهیه کنند. 

وی همچنین با توجه به تاثیر قطعی افزایش حقوق و دستمزد و بیمه بر هزینه تولیدکنندگان، از ادامه افزایش قطعی قیمت قطعه یدکی متاثر از این پارامترها و همچنین تداوم رشد نرخ ارز در سال 1402 خبر داد.

کد خبر 142030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha