معرفی و بررسی سیتروئن زانتیا از خودروهای کارکرده مناسب در بازار خودرو

با افزایش شدید قیمت خودرو در بازار و کاهش توان خرید خودروی صفر، خودروهای کارکرده بازار مناسبی پیدا کرده است و هرچند این بازار نیز با افزایش قیمت همراه شده است اما کماکان گزینه‌های مناسب و با قیمت مناسب می‌توان در بازار پیدا کرد. در این مجموعه از مقاله‌های سریالی می‌توانید با مناسب‌ترین خودروهای کارکرده در بازار خودرو آشنا شوید.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، زانتیا یکی از مطرح‌ترین و پرطرفدارترین خودروهای سدان بازار ایران است که از ابتدای دهه 80 شمسی وارد این بازار شد. زانتیا به علت طراحی تهاجمی در همان سال‌های اولیه، موتور پر قدرت و پر شتاب و امکانات کم نظیری مانند تنظیم ارتفاع و توانایی حرکت بر روی سه چرخ بسیار مورد استقبال قرار گرفت و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین خودروهای ایران شد. تولید زانتیا تا اواخر سال 1389 ادامه یافت و سرانجام این خودروی فرانسوی از خط تولید سایپا کنار رفت تا جای خود را به خودروهای تازه نفس دهد.

زانتیا

زانتیا یکی از خودروهای شرکت بزرگ سیتروئن است که برای اولین بار در سال 1993 متولد و به فروش رسید. تولید این خودرو تا سال 2001 ادامه یافت و سرانجام در همان سال عرضه آن به پایان رسید. زانتیا در ایران توسط نارنجی پوشان سایپا در سال 1381 به ایران وارد شد. طبق قراردادی که میان سیتروئن و سایپا وجود داشت نسخه فیس لیفت این خودرو از سال 1381 در ایران مونتاژ شده و رفته رفته فروش بالایی را تجربه کرد.

زانتیا

در بازار پرهیاهو و تنش ایران بسیاری به جای رفتن سراغ خودروهای صفر داخلی با همان بودجه به دنبال  یک خودروی قدیمی‌تر خارجی هستند که زانتیا یکی از این انتخاب هاست. از جمله نقاط قوت این خودرو می‌توان به شتاب بالا، سواری نرم، قدرت مناسب، ویژگی‌های فنی کم نظیر مانند سیستم تنظیم ارتفاع و برف پاک کن هوشمند اشاره کرد اما در مقابل نقاط ضعفی نیز مانند استهلاک زیاد، هزینه تعمیرات بالا، مصرف سوخت نامناسب و خدمات پس از فروش ضعیف را دارد که برای بعضی افراد بسیار مهم است.

طراحی ظاهری زانتیا

زانتیا از نظر طراحی ظاهری خودرویی تهاجمی و البته تا حدودی آیرودینامیک بوده که نسبت به خودروهای هم رده و هم سن و سالش ظاهری بهتر را داشت. در قسمت جلو شاهد یک دماغه بلند هستیم که بر روی آن دو چراغ نسبتا باریک و کشیده با خطوط تند و تیز و یک جلوپنجره کوچک با لوگوی معروف سیتروئن قرار گرفته است. بر روی سپر جلو هم دو چراغ بزرگ مه‌شکن در کنار یک ورودی هوای ثانویه تعبیه شده است.

زانتیا

در نمای کناری اتفاق خاصی رخ نداده و سادگی بیش از پیش خودنمایی می‌کند. اما در نمای عقب شاهد هستیم که صندوق عقب طول بسیار کمی دارد که آن‌هم نشان دهنده این است که زانتیا یک سدان در دسته فست‌بک هاست. چراغ‌های اصلی این قسمت مانند جلو کشیده و نسبتا باریک طراحی شده، اما تنها موردی که خودنمایی می‌کند طول بسیار کم صندوق عقب بوده که حالتی اسپرت را به خودرو داده است.

طراحی داخلی زانتیا

با ورود به کابین زانتیا، نمای داخل اتاق و داشبورد پس از گذشت سالها از طراحی آن دیگر قدیمی به نظر می‌رسد. نوع طراحی داشبورد میانی که شامل دریچه‌های تهویه مطبوع، قسمت پخش خودرو پنل تهویه مطبوع بوده کاملا شبیه به خودروهای دهه 90 میلادی خصوصا پژو 405 است. صفحه کیلومتر شمار به صورت کاملا عقربه‌ای بوده و غربیلک فرمان هم طراحی چهار شاخه داشته و میزبان کلیدهای کنترلی سیستم پخش خودرو است.

زانتیا

متریال به کار رفته در کابین خوشبختانه کیفیت مطلوبی دارند و در اغلب زانتیاهای موجود قطعات کابین هنوز همان ظاهر اولیه خود را حفظ کرده‌اند. همچنین فضای کابین هم بسیار جادار و مناسب ارزیابی شده که همین مورد نیز یکی از نکات مثبت این خودروی فرانسوی است و از این نظر می‌توان امتیاز بالایی را به زانتیا داد. فضای صندوق هم کاملا جادار و بزرگ بوده و خانواده‌های ایرانی را راضی نگه داشته است.

زانتیا

مشخصات فنی سیتروئن زانتیا

در بخش مشخصات فنی زانتیا با دو قلب تپنده متفاوت به فروش رفته است. نسخه پایه این خودرو به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری تنفس طبیعی تجهیز شده بود که می‌توانست 112 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. شتاب این خودرو حدود 11.9 ثانیه و همچنین مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

زانتیا

نسخه قوی تر زانتیا هم مجهز به یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی بود که توانایی تولید 135 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور را داشت. همچنین شتاب این نسخه هم حدود 10.3 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود 9.1 لیتر است. جعبه دنده هر دو نسخه از نوع 5 سرعته دستی بوده که نیرو را به چرخ های جلو منتقل می‌کند. دیگر نقاط قوت این سدان فست بک فرانسوی دو نکته مثبت در بخش فنی آن است. اولی سیستم تنظیم ارتفاع که در کمتر خودرویی خصوصا در آن زمان شاهد آن بوده و هستیم و دیگری نیز قابلیت طی مسیر با 3 چرخ که موجب شد تا زانتیا بسیار مورد توجه قرار گیرد.

امکانات رفاهی و ایمنی زانتیا

زانتیا در سه نسخه وارد ایران شد اما به طور کلی نسخه 1.8 لیتری و 2 لیتری SX به امکاناتی نظیر ترمز ABS، کیسه هوای راننده و سرنشین، چراغ مه شکن عقب، آینه های جانبی برقی با گرمکن، کنترل سیستم پخش از روی فرمان، سیستم تنظیم ارتفاع، قابلیت رانندگی با سه چرخ، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، برف‌پاک‌کن هوشمند و سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک مجهز شده است.

زانتیا

کد خبر 141939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha