بررسی سوناتا NF؛ مزایا و معایب سوناتا NF را بشناسید

سوناتا یکی از خودروهای سدان بازار ایران است که چند نسل مختلف آن در این بازار حضور پررنگی داشته و از ابتدای ورود به جاده‌های کشور با استقبال بالایی خصوصا از سوی جوانان روبرو شد. نسل پنجم این خودروی محبوب کره‌ای که با پسوند NF شناخته می‌شود نسبت به نسل‌های قبلی با تعداد بسیار بیشتر و در دو نسخه ۴ و ۶ سیلندر وارد بازار کشور شد و توانست جای خود را در دل ایرانیان پیدا کند.

به گزارش پرشین خودرو، سوناتا یک خودروی سدان خانوادگی محصول کمپانی کره‌ای هیوندای است که برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ توسط این کمپانی شناخته شده معرفی شد. سوناتا تاکنون طی ۹ نسل با فیس‌های مختلف به بازارهای جهانی عرضه شده و به سبب طراحی مناسب، مشخصات فنی قابل قبول و امکانات رفاهی زیاد توانست فروش خوبی را تجربه کرده و با نسل‌های جدیدتر آن موفقیت‌های زیادی را در بازار کسب کند. نسل پنجم سوناتا در سال ۲۰۰۶ میلادی رونمایی شد و تولید آن با تجربه یک فیس لیفت مینور تا سال ۲۰۰۹ ادامه یافت. 

سوناتا

این خودروی محبوب به صورت رسمی از همین نسل پنجم توسط شرکت آسان موتور وارد ایران شد و توانست به واسطه دلایل ذکر شده فروش بالایی را تجربه کند. البته نسل‌های قبلی سوناتا در ایران به صورت محدود وارد شده بودند اما به صورت شرکتی و رسمی بازار ایران میزبان نسل پنجم این خودرو بود. نکته قابل توجه اینجاست که هیوندای سوناتا NF با دو پیشرانه ۴ و ۶ سیلندر وارد ایران شد و همین مورد را نیز می‌توان یکی از موارد موفقیت این خودروی سدان دانست. اکنون با گذشت بیش از ۱۵ سال از عرصه این خودرو در بازار ایران با توجه به قیمت‌های فضایی خودروهای صفر کیلومتر عده بسیاری از مردم به سراغ خودروهای کارکرده و با کیفیت بازار می‌آیند. 

سوناتا NF نیز یکی یکی از همین خودروهاست که به واسطه سابقه بسیار خوبی که در بازار دارد امروزه انتخاب بسیاری از مردم است. در این مقاله قصد داریم به معرفی این خودرو پرداخته و مزایا و معایب این سدان پرفروش و پرطرفدار کره‌ای را ذکر کنیم. 

سوناتا

طراحی ظاهری

سوناتا نسل پنجم از نظر ظاهری خودرویی ساده اما جسور و جذاب است. همین طراحی روان و هماهنگ آن سبب شد تا این خودرو در دل بسیاری از اقشار جامعه قرار گیرد. همانطور که اشاره کردیم این خودرو طی ۴ سالی که بر روی خط تولید تولید هیوندای بود یک فیس لیفت مینور را تجربه کرد که یک جهش مثبت برای این خودرو محسوب می‌شد. البته لازم به ذکر است که این نسل را می‌توان نسل آخر سوناتا دانست که یک طراحی محافظه کارانه را داشت و پس از آن هیوندای، سوناتا را با طراحی‌های خاص و منحصر به فرد روانه بازار کرد. 

سوناتا NF در نمای جلو چراغ‌های مستطیلی شکل و کشیده‌ای دارد که به سبب زاویه طراحی‌شان ظاهری اخمگین و جدی را به خودرو بخشیده‌اند. همچنین یک جلوپنجره نسبتا بزرگ و چهارضلعی که با خطوط افقی کرومی تزئین شده میان دو چراغ تعبیه شده است. بر روی سپر جلو نیز چراغ‌های مه‌شکن و یک ورودی هوای دیگر طراحی شده و خبری از جز دیگری نیست. در نمای جانبی سوناتا هم شاهد یک طراحی ساده اما هماهنگ با دیگر بخش‌های خودرو هستیم. در این بخش گلگیرهای خودرو کمی بیرون زده از بدنه طراحی شده‌اند که ظاهری عضلانی را به سوناتا بخشیده‌اند. 

سوناتا

در نمای عقب سوناتا نیز مانند دیگر بخش‌ها یک ظاهر ساده اما جذاب و هماهنگ را می‌بینیم. در این قسمت چراغ‌های اصلی به صورت دو تکه و کشیده مانند جراغ‌های جلو طراحی شده و گرافیک داخلی جذابی را نیز دارند. به غیر از چراغ‌ها اما دیگر خبری از قسمت‌های خاص نیست و همه چیز در ساده‌ترین حالت ممکنه طراحی شده‌اند. لازم به ذکر است که یکی از تفاوت‌های نسخه ۶ سیلندر با نسخه ۴ سیلندر استفاده از سراگزوزهای کرومی است که ظاهری جذاب‌تر را به خودرو داده است. با توجه به اینکه طراحی‌های امروزی خودروها بسیار فضایی و رادیکال است طراحی سوناتا NF دیگر قدیمی به نظر می‌رسد اما هنوز هم از بسیاری خودروها ظاهر جذاب‌تری دارد. 

سوناتا

کابین سوناتا NF 

با ورود به کابین سوناتا نسل ۵ شاهد یک داشبورد ساده و قدیمی هستیم که نسبت به خودروهای روز بازار حرفی برای زدن ندارد. در بالاترین بخش داشبورد سیستم مالتی مدیا خودرو که در برخی نسخه‌ها مانیتور نیز دارد تعبیه شده و پس از آن دریچه‌های بزرگ تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته‌اند. قسمت انتهایی داشبورد نیز پنل تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته است. همچنین مانند بسیاری از خودروهای همان سال‌ها غربیلک فرمان سوناتا به صورت چهارشاخه طراحی شده و همچنین صفحه کیلومتر شمار هم به صورت آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری کوچک طراحی شده است. 

سوناتا

فضای بزرگ و جادار سوناتا یکی از نکات مثبت و مهم این خودرو است که سبب شده تا به امروز خانواده‌های بسیاری سراغ آن بروند. فضای سر و پا در هر دو ردیف خودرو بسیار مناسب بوده و در مسافت‌های طولانی سرنشینان را اذیت نخواهد کرد. همچنین ارگونومی کابین نیز یکی دیگر از نکات مثبت این خودرو است. متریال به کار رفته در داشبورد و کابین هیوندای سوناتا کیفیت مطلوبی داشته و نسبت به بسیاری از خودروهای هم‌رده خود در رده بالاتری قرار می‌گیرد. همچنین فضای صندوق عقب نیز مانند فضای کابین بسیار بزرگ و جادار است. 

سوناتا

مشخصات فنی سوناتا NF

هیوندای سوناتا در دو نسخه ۴ سیلندر و ۶ سیلندر توسط شرکت آسان موتور وارد ایران شد و همین مورد سبب شد تا طیف وسیعی از خریداران به سراغ این خودروی سدان روند. نسخه ۴ سیلندر سوناتا مجهز به یک پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی شده بود که توانایی تولید ۱۶۲ اسب بخار قدرت و ۲۲۲ نیوتن متر گشتاور را دارد. این نیرو به واسطه یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌شد. شتاب این نسخه نیز در مدل دستی حدود ۹ ثانیه و در مدل اتوماتیک حدود ۱۰ ثانیه بود. 

سوناتا

اما نسخه قوی‌تر سوناتا مجهز به یک پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری تنفس طبیعی بود که توانایی تولید ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۶ نیوتن متر گشتاور را دارد. سوناتا ۶ سیلندر تنها با یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک به بازار ایران عرضه شد که نسبت به نسخه ۴ سیلندر شتاب و لذت رانندگی بیشتری دارد. شتاب این خودرو حدود ۷.۸ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن تنها ۹.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این نسخه توانست علاوه بر خانواده نظر بسیاری از جوانان را نیز جلب کند و تبدیل به یک خودروی محبوب شود. 

امکانات رفاهی و ایمنی سوناتا NF

سوناتا نسل پنجم مانند بسیاری از خودروهای بازار از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در چند تیپ به بازار عرضه شد. تیپ‌های پایه سوناتا چندان حرفی برای زدن ندارند اما نسخه‌های فول آپشن این خودرو جزو پرطرفداران ترین خودروهای بازار هستند. یکی از نقاط قوت و دلایل موفقیت سوناتا نیز امکانات نسخه‌های فول آپشن آن است. در نسخه فول این خودرو امکاناتی نظیر آینه الکتروکرومیک، آینه‌های کناری برقی با گرم‌کن، سانروف، تریم طرح چوب، روکش صندلی چرمی، صندلی راننده با تنظیمات ۸ حالته برقی، گرم‌کن صندلی، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، ورود بدون کلید، نمایشگر، سیستم صوتی ۶ اسپیکر با آمپلی‌فایر، ره‌یاب، دوربین عقب، قطب‌نما، دکمه‌های کنترل روی فرمان با روکش چرمی، چراغ‌های مه شکن عقب و جلو، اتولایت، کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک عقب، حسگر فشار باد تایر، ABS، EBD، ترمز کمکی، کیسه‌های هوای پرده‌ای - کناری و جلو، پشت‌سری فعال، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده اشاره کرد. 

سوناتا

مزایا سوناتا NF 

استهلاک پایین

عملکرد فنی قابل قبول

طراحی مناسب

امکانات رفاهی متعدد در نسخه‌های فول

فضای جادار کابین

معایب سوناتا NF

قطعات گران قیمت

ضعف در استحکام جلوبندی

راحت نبودن صندلی‌های جلو

کد خبر 142274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha