مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت: ارز تخصیصی به خودروهای برقی افزایش می یابد / پیشنهاد کاهش تعرفه خودرو برقی زیر ۲۰ هزار یورو در هیات وزیران

به رغم نقدهای بسیاری که کارشناسان به نبود زیرساخت عرضه خودروهای برقی دارند با این حال در این روزها تب خودروهای برقی در کشور به شدت بالا گرفته است چنانچه مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت، ورود به این عرصه را ضرورتی ملی در کشور توصیف کرده و با توجه به تلاش وزارت صمت برای رفع موانع پروژه توسعه خودرو برقی در کشور، از تعرفه ۴ درصدی واردات خودروهای برقی در صورت تصویب هیات وزیران خبر می دهد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با تغییر ذائقه بازارهای جهانی و کاهش استفاده از سوخت های فسیلی و حرکت خودروسازان بزرگ دنیا به سمت تولید خودروهای برقی، اشتیاق سیاست گذاران صنعتی در کشور ما نیز نسبت به توسعه خودروهای برقی افزایش یافته است به طوری که در ماه‌های اخیر و با آمدن وزیر صمت جدید، حرکت‌ جدیدی برای واردات و تولید خودرو برقی آغاز شده است.

هر چند موضوع ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل‌ونقل کشور، مساله‌ای است که طی چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است؛ اما از زمان ریاست عباس علی‌آبادی بر وزارت صمت، به‌ نوعی این موضوع به اولویت این وزارتخانه در سیاست‌های خودرویی بدل شده است؛ به طوری که می‌توان «خودروهای برقی» را پرتکرارترین عبارت در سخنان وزیر صمت از ابتدای کار وی دانست. با این وجود پرسش‌های زیادی در مورد نحوه ورود خودروهای برقی به کشور وجود دارد که هنوز پاسخ مشخصی برای آن وجود ندارد.

در واقع یکی از دغدغه ها تکرار تجربه خودروهای گازسوز است که سال‌ها پیش راه خود را به بازار خودرو ایران باز کرد اما در نهایت مسیر آن به شکلی پیش رفت که می‌توان گفت این دست از خودروها ورود موفقی به کشور نداشتند. در آن زمان اصرار بر این بود که در ابتدا تولید خودروهای دوگانه‌سوز در اولویت باشد. در نتیجه تعداد زیادی از خودروها وارد بازار شدند بدون آنکه زیرساخت‌های مناسب آن شکل بگیرد، پس از آن به مرور ایستگاه‌های گاز در کشور توسعه پیدا کرد.

بنابراین برای عدم‌تکرار چنین تجربه‌ای ضروری است پیش از ورود خودروهای برقی به کشور به چندین سوال اساسی پاسخ داده شود. برای مثال اینکه این خودروها با چه مکانیسمی قرار است وارد بازار شوند؟ آیا قرار است تولید شوند یا با واردات تامین می‌شوند؟ برقی‌سازی بهتر است ابتدا از چه نوع خودروهایی شروع شود؟ آیا زیرساخت‌های تولید برق در کشور پاسخگوی نیاز این خودروهاست؟

در این ارتباط حسن کریمی سنجری مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با توجه به اقبال دنیا به توسعه خودروهای برقی، ورود به عرصه خودروهای برقی در ایران را نیز ضرورتی ملی در کشور می داند و معتقد است ایران هم راهی جز رفتن به مسیر توسعه خودروهای برقی ندارد؛ هدف گذاری که علاوه بر صرفه جویی در مصرف بنزین، کاهش هزینه‌های سلامت و تبعات زیست محیطی استفاده از سوخت‌های فسیلی را به همراه خواهد داشت.

در توسعه خودروهای برقی عقب هستیم

وی در ادامه در پاسخ به برخی نقدهای فعالان و کارشناسان صنعت خودرو در خصوص کم توجهی وزارت صمت به مشکلات ۹۰ درصدی بازار خودروهای بنزینی و تلاش برای رفع موانع بازار  ۵ تا ۱۰ درصدی خودروهای برقی در آینده، گفت: بدون شک با توجه به مشکلات تامین برق در کشور و از سویی تامین بنزین قرار نیست به یکباره ۱۰۰ درصد از خودروهای بنزینی به سمت خودروهای برقی برویم اما حتی اگر ۵ درصد نیاز و تقاضای بازار داخل را که سالانه حدود ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو است را هم بخواهیم تامین کنیم باید سالیانه ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو برقی به بازار عرضه شود بنابراین از این جهت عقب هستیم و باید از جایی این مسیر آغاز شده و زیرساخت ها برای تامین برق و تمام امکانات مورد نیاز نیز فراهم شود.

کریمی سنجری تاکید کرد: با توجه به اینکه امروز کشورهای توسعه یافته به سرعت در حال حرکت به سمت خودروهای برقی هستند بنابراین حرکت به سمت توسعه خودروهای برقی یک محدودیت جهانی است به خصوص در کشورهایی مثل ما که در انرژی های پاک عقب هستیم و باید این حرکت هر چه سریعتر آغاز می شد.

اولویت وزارت صمت توسعه برقی سازی در ناوگان حمل و نقل شهری است

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت همچنین به اقدامات خوب وزارت صمت در حوزه برقی سازی خودروها اشاره و با توجه به لزوم اراده هماهنگ همه بخش ها در توسعه موفق خودروهای برقی، تصریح کرد: همزمان با جریان توسعه در این بخش باید سه رکن محصول، زیرساخت ها و پشتیابی از محصول و زیرساخت ها نیز فراهم و در تمام این حوزه ها رشد و توسعه عملی شود در واقع در جریان توسعه برقی سازی، باید رشد تولید محصولات برقی، افزایش ایستگاه های شارژ، تامین برق برای ایستگاه ها و خدمات و پشتیابی به این دو جزء مهم محصول و زیرساخت ها در کنار یکدیگر توسعه یابد تا جریان توسعه برقی سازی در کشور اتفاق بیافتد.

کریمی سنجری در ادامه با توجه به عدم وجود برخی زیرساخت ها در توسعه خودروهای برقی در کشور، اولویت وزارت صمت را توسعه برقی سازی در ناوگان حمل و نقل شهری عنوان کرد و گفت: ورود به توسعه برقی سازی در ناوگان حمل و نقل شهری به این دلیل انجام شد که تامین ایستگاههای شارژ و جایگاه هایی به صورت پایلوت در این زمینه مشخص شود.

وی افزود: البته در خصوص توسعه برقی سازی خودروهای شخصی و زیرساخت های آنها در منازل، از مدت ها قبل آیین نامه و قانون تعبیه فست شارژ ها و نحوه شارژ در ساختمان ها به نظام مهندسی ابلاغ شده تا در جریان ساخت و سازها این الزام  قانونی رعایت شود.

ایجاد و تجهیز ۵۰۰۰ ایستگاه شارژ خودرو برقی در تهران

مدیر پروژه برقی سازی وزارت صمت با توجه به اولویت حمل و نقل عمومی در جریان توسعه خودروهای برقی، از ایجاد و تجهیز ۷۴ ایستگاه شارژ خودرو برقی خبر داد و اضافه کرد: برنامه وزارت صمت برای توسعه ایستگاه های شارژ خودروهای برقی در تهران روی ۵۰۰۰ ایستگاه شارژ در کوتاه ترین زمان ممکن است.

کریمی تاکید کرد: به هر میزان زیرساخت ها توسعه یابد به طور قطع تعداد خودروهای برقی نیز افزایش خواهد یافت.

وی همچنین در خصوص برخی پیش بینی ها در خصوص آینده خودروهای برقی که به سرانجام خودروهای گازسوز دچار می شود، گفت: شاید کشورهای پیشرفته نیز در ابتدا اعتماد لازم را به خودرو برقی نداشتند و به همین دلیل برای شروع از خودروهای هیبریدی استفاده کردند اما امروز متمرکز به تولید و استفاده از خودروهای برقی شدند. ما نیز یک زمانی تصمیم گرفتیم که به سمت خودروهای گاز سوز برویم و اما امروز خودروهای برقی اولویت کشور است و باید زیرساخت ها نیز در این زمینه فراهم شود.

کریمی سنجری، با این حال زمان حرکت به سمت عرضه خودروهای برقی در کشور را شروعی به موقع دانست و خاطرنشان کرد: اگر چه با توجه به حرکت دنیا به این سمت، باید این حرکت در زمینه برقی سازی زودتر اتفاق می افتاد اما الان هم دیر نیست و باید این اتفاق به سرعت به رشد و توسعه در خودروهای برقی منجر شود.

گام  اول دولت برای توسعه خودروهای برقی در کشور چیست؟

این مقام مسئول در پروژه برقی سازی در وزارت صمت همچنین تخصیص ارز را از گام های لازم و مهم در توسعه خودروهای برقی عنوان کرد و افزود: تخصیص ۳۰۰ میلیون دلار برای واردات خودروهای برقی در سال جاری تخصیص داده شده و قرار است این خودروها از طریق شرکت های خودروسازی وارد شود البته در گام اول برای توسعه برقی سازی، خودروها به صورت CBU وارد می شود و در گام بعدی تولید و مونتاژ خودروهای برقی هماهنگ با اقدامات خوب خودروسازان در تولید خودروهای برقی انجام خواهد شد.

از تخصیص ۳۰۰ میلیون دلار برای برقی ها تا اعلام افزایش یک میلیارد یورو ارز برای واردات برقی ها

وی در حالی از افزایش میزان ارز تخصیصی برای واردات خودروهای برقی تا پایان امسال خبر داد که هفته گذشته علاوه بر وعده وزیر صمت در خصوص نبود محدودیت در تامین ارز خودروهای برقی، رئیس کل بانک مرکزی نیز از تامین یک میلیارد یورو ارز برای واردات خودروهای برقی خبر داد.

با این وجود مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت تاکید کرد: وزارت صمت به شدت دنبال آن است که موانع توسعه خودروهای برقی را از پیش پا بردارد و هر گونه تسهیلات لازم را فراهم کند به همین منظور برقی سازی خودروها از پروژه های مشخص زیر نظر شخص وزیر صمت است.

کریمی سنجری در پایان و در همین ارتباط به درخواست وزیر صمت در خصوص تجدید نظر و کاهش تعرفه واردات خودروهای برقی خبر داد و گفت: در صورت تصویب هیات وزیران تعرفه واردات خودروهای برقی زیر ۲۰ هزار یورو به ۴ درصد می رسد.

کد خبر 143997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha