اجرای برقی سازی صنعت خودرو در ۳ فاز / اولویت برقی سازی حمل و نقل عمومی با ۲ رویکرد

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سیاست گذاری خودروهای برقی، از برقی سازی صنعت خودر در سه فاز خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، منوچهر منطقی، با اعلام این خبر اظهار داشت: براساس راهبرد تدوین شده، برقی سازی در سه فاز ۱-واردات برای ایجاد فرهنگ و زیر ساخت، ۲- بومی سازی فناوری طراحی و تولید خودرو برقی با مشارکت های داخلی و خارجی و ۳-برقی سازی حمل و نقل کشور با تولید ۴۰ درصد خودروی برقی و صادرات، انجام خواهد شد.

به گفته وی، فاز اول تا انتهای سال ۱۴۰۳ و با اهدافی همچون ایجاد زیر ساخت، فرهنگ سازی و ترغیب مسئولان در پیشبرد اهداف، برقی سازی حمل و نقل عمومی، توسعه برقی سازی در حمل و نقل شخصی و تعیین مشوق ها و مدل مالی پیش بینی شده است.

منطقی، فاز دوم را تا انتهای سال ۱۴۰۵ دانست که از ۹ هدف شامل "توسعه مراکز نوآوری در اتصال پذیری، اشتراکی و خودران"، "توسعه مراکز طراحی پلتفرم"، "ایجاد خطوط تولید با همکاری شرکت های خارجی و یا بر مبنای توانمندی داخلی"، "ایجاد سازندگان رده ۱ در خودرو برقی"، "تدوین مقررات مرتبط با اتصال پذیری با وزارت ارتباطات"، "ایجاد مراکز بازیابی باتری لیتیوم"، "توسعه زیرساخت های علمی در وزارت علوم"، ایجاد ظرفیت های صنعتی در خورو برقی"، و "ایجاد راه حل میانی برای کاهش مصرف بنزین در خودروهای موجود و تولید جدید" تشکیل می شود.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، به منظور برقی سازی از ایجاد ۹ زیرساخت خبر داد و متذکر شد: ایستگاه های شارژ سریع و کند، شبکه های خدمات پس از فروش، تدوین استانداردهای آزمون خودرو برقی، ایجاد زیر ساخت آزمون خودرو برقی، ایجاد شهرک های میکروالکترونیک و اجزاء برقی خودرو، توسعه مراکز تحقیق و توسعه شرکت های صنایع خودروسازی با همکاران راهبری از جمله زیرساخت های مورد نیاز برای تحقق برقی سازی صنعت کشور است.

وی برنامه زمان بندی فاز سوم یعنی برقی سازی حمل و نقل کشور با تولید ۴۰ درصد خودروی برقی و صادرات را تا پایان سال ۱۴۰۷ اعلام کرد.

منوچهر منطقی

منطقی، در ادامه با توجه به اینکه برای کلانشهر تهران یک شرکت مشترک بین شهرداری تهران و شرکت مپنا ایجاد شده است، اضافه کرد: برآورد اولیه برای ایجاد ۵۰۰۰ ایستگاه شارژ سریع و کند برای تاکسی در تهران است که ۳۰ درصد این میزان شارژ سریع می باشد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، ایستگاه های شارژ را دارای دو پروتکل شارژ اروپایی و چینی اعلام و اظهار کرد: تا پایان سال جاری، برنامه ریزی روی ۱۵۰۰ ایستگاه شارژ سریع و کند در تهران شده است. در شهریورماه امسال ۱۵ ایستگاه شارژ(۷۸ دستگاه شارژ تند و کند) نصب شد.

وی در پایان از اولویت برقی سازی حمل و نقل عمومی با توجه به دو رویکرد "تحت کنترل بیشتر بودن"، و "استفاده از خودرو برقی تحت شرایط سخت"، خبر داد.

کد خبر 144022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha