چرا با وجود قانون مجلس، واردات خودرو کند پیش می‌رود؟ / مخالفان جدی و پنهان در واردات خودرو چه کسانی هستند؟

از همان روزی که موضوع لغو ممنوعیت واردات خودرو مطرح شد، این ابهام بزرگ وجود داشت که آیا ارز آن تامین خواهد شد؟ و حالا پرسش اساسی نمایندگان مجلس و هزاران متقاضی که در صف دریافت خودرو ثبت نامی هستند این است که چرا با وجود قانون مجلس، واردات خودرو این‌قدر کند پیش می‌رود؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، واردات خودروهای نو با رای نمایندگان ملت اگر چه اجرایی شده است اما تاکنون سرانجامی بهتر از خودروهای کارکرده نداشته است.

طبق اعلام تصمیم‌سازان، یک میلیارد یورو برای واردات خودرو در نظر گرفته شده است و بر این اساس انتظار می‌رفت با تخصیص این مقدار ارز، حداقل 50 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. بااین‌حال، با گذشت بیش از یک سال از اعلام آیین‌نامه واردات، تعداد خودروهای واردشده به کشور از پنج هزار دستگاه نیز تجاوز نمی‌کند.

بنابر آخرین آمار رسمی اعلام‌شده از سوی گمرک، طی هشت ماه امسال چیزی حدود سه‌هزار و 500 دستگاه خودرو وارد کشور شده است. این در حالی است که بیش از 30 هزار نفر متقاضی خودروهای  وارداتی در صف دریافت خودروی ثبت‌نامی خود قرار دارند و به رغم وعده مسئولان مبنی بر تعیین تکلیف آنها تا آذرماه امسال، هنوز بسیاری از ثبت نام کنندگان خودروهای وارداتی در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

به طوری که با تجمیع آمار 8 ماهه گمرک با رقم واردات سال گذشته، تعداد خودروهای وارداتی نهایتا 5000 دستگاه بیشتر نخواهد بود.

اما اینکه چرا واردات خودرو کند پیش می‌رود، به نظر می‌رسد بیشتر موضوع کمبود ارز است. به گفته فعالان این حوزه، واردات خودرو بندی از قانون ساماندهی صنعت خودرو است اما با توجه به اینکه کشور به دلیل تحریم با کمبود ورودی ارز مواجه است، امکان تامین ارز وعده ‌داده ‌شده وجود ندارد.

بااین‌حال به نظر می‌رسد مهم‌ترین بخش از قانون ساماندهی صنعت خودرو برای نمایندگان مجلس و در آستانه انتخابات پیش رو، موضوع واردات خودروهای صفرکیلومتر و کندی روند آن است. این‌که چرا با وجود قانون مجلس، واردات خودرو این‌قدر کند پیش می‌رود؟ پرسشی است که باعث شد روز گذشته نمایندگان مجلس درباره کندی اجرای آن وزیر صمت را به مجلس فرا بخوانند.  

البته وزیر امور اقتصادی و دارایی وعده افزایش سرعت ورود خودروهای خارجی با تامین ارز مورد نیاز را در 6 ماه دوم سال داده بود با این وجود وزیر صمت کماکان روند تامین ارز را سرعت‌گیر واردات معرفی می‌کند.

سیدجواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو با تایید وجود مانع ارزی بر سر راه واردات خودرو، تصریح کرد: با وجود قانون مجلس در خصوص واردات خودرو، همچنان واردات خودرو مخالفانی جدی اما پنهان دارد که مانع‌تراشی می‌کنند و این موضوع یکی دیگر از دلایل کندی ورود خودرو به کشور است.

مجلس دست دولت را برای واردات خودرو باز گذاشت

وی افزود: مصوبات مجلس برای تسهیل واردات خودروهای نو و حتی کارکرده است و در این زمینه مجلس دست دولت را برای واردات خودرو باز گذاشته است.

وی با این حال معتقد است که اگر چه دولت گام‌هایی در حوزه واردات خودرو برداشته است اما از نظر مجلس تا به امروز واردات خودرو روند خوبی نداشته است.

به گفته نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی، ازآنجا که واردات خودرو سبب ایجاد رقابت در بازار می‌شود اما همچنان مخالفان پنهان، مانع‌تراشی می‌کنند.

مشکلات ارزی و مانع‌تراشی، چالشی بر مسیر واردات خودرو

حسینی‌کیا همچنین در خصوص تعرفه واردات خودرو گفت: اگر تعرفه واردات خودرو صفر و ورود خودرو به کشور تسهیل شود، خودروساز داخلی نیز تمام توان خود را برای تولید خودرو ارزان قیمت، رقابت پذیر و کیفی به کار گرفته و می‌تواند محصول خود را به قیمت آزاد عرضه کند.

وی تاکید کرد: خودروسازی ما در صورتی می‌تواند قیمت واقعی که خودروسازان ادعا می‌کنند را داشته باشد که تعرفه واردات خودرو صفر باشد.

وی همچنین در پاسخ به افکار عمومی که می‌پرسند چرا برای موارد دیگر ارز هست و زیاد هم هست (مانند ماجرای تخصیص ارز 3.7 میلیارد دلاری به واردات چای ) اما برای واردات خودرو با این همه مدافع عمومی و نگاه مثبت دولت و مجلس، ارز نیست؟، خاطرنشان کرد: با وصول پرسش نمایندگان از وزیر صمت، انتظار می‌رود ابهامات و چالش‌های پیش رو در مسیر واردات خودرو مشخص شود اگر چه کندی ورود خودرو، ریشه در مشکلات ارزی و مخالفت‌های پنهان دارد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پایان با توجه به موضوع واردات خودروهای کارکرده گفت: وزیر صمت هفته گذشته در کمیسیون صنایع مطرح کردند که تا پایان همین هفته، آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده نهایی می‌شود. البته وزیر هم گلایه در خصوص مدت زمان مورد انتظار نهایی شدن قانون واردات در مجلس را داشتند در حالی که حدود 6 ماه است مصوبه واردات خودروهای کارکرده در دولت معطل مانده است.

کد خبر 144138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha