۱۰۰۰ خودرو وارداتی پلاک شد / عرضه خودروهای وارداتی با برندهای اروپایی سرعت می‌گیرد

ثبت‌نام هشت خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه خودرو های وارداتی در حالی از امروز آغاز شد که آمارها حکایت از روند کند واردات و شماره گذاری این خودروها دارد، با این وجود رئیس سازمان توسعه تجارت ایران معتقد است روند واردات خودروهای نو مطابق برنامه سرعت گرفته است و هم اکنون یک هزار خودرو وارداتی پلاک و چهار هزار متقاضی نیز در حال دریافت پلاک خودروهای خود هستند و تا دو یا سه هفته آینده عرضه خودروهای وارداتی اروپایی نیز در سامانه یکپارچه پررنگ‌تر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، از زمان آزادسازی واردات خودرو، انواع و اقسام وعده از مسئولان مختلف شنیده شده است اما یکی از آخرین وعده‌ها در این بخش، به عباس علی‌آبادی وزیر صمت کشور مربوط می‌شود که طی سخنانی اعلام کرد: از مهرماه به صورت ماهانه ۱۰ هزار خودرو و تا پایان سال، ۶۰ هزار دستگاه وارد کشور خواهد شد!

البته بر اساس وعده وزیر سابق وزارت صمت قرار بود تا پایان سه ماهه اول امسال، ۲۰۰ هزار خودروی خارجی وارد کشور شود؛ اما آنچه در واقعیت محقق شده است تا به امروز فقط ۶ هزار دستگاه خودروی سواری است. این در حالی است که حدود ۲۲ ماه از صدور فرمان آزادسازی واردات از سوی رئیس جمهور می‌گذرد؛ فرمانی که اردیبهشت ۱۴۰۱ به تایید شورای هماهنگی سران قوا رسید و پس از آن آیین‌نامه مربوطه نیز در اوایل شهریور سال گذشته ابلاغ شد.

در میان وعده‌های مسئولان وقت وزارت صمت قرار بود بسیاری از این خودروها اقتصادی و زیر ۱۰ هزار دلار باشند اما قیمت قطعی برخی خودروهای وارداتی که اخیر از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان منتشر شد، به هیچ عنوان قرابتی با وعده سیاستگذار مبنی بر «واردات خودروهای اقتصادی» نداشت. با این وجود در هفته‌ای که گذشت وزیر صمت اعلام کرد «به نظر بنده سقف ۲۰  هزار دلاری برای واردات خودرو حد قابل قبول برای متوسط مردم است.»

از دیگر چالش‌های مربوط به واردات خودرو، طولانی شدن فرآیند تحویل خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه در مرحله اول و همچنین چالش بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز شرکت‌های واردکننده بود که سبب شده تا بازار خودرو به نهایی شدن پروژه واردات خودرو بد گمان شود. اخیرا مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است که ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات خودرو تخصیص یافته و از نظر وزارت صمت، امکان واردات حداقل ۶۰ هزار خودرو تا پایان سال امکان‌پذیر است.

با این حال آمار رسمی منتشر شده توسط گمرک و ورود قطره چکانی این خودروها و ابهامات مربوط به واردات خودروهای اقتصادی و کارکرده باعث شد که در گفت‌وگویی با معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نظر وی را در این زمینه جویا شویم.

واردات منظم خودرو در گرو چیست؟

مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت  ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به اینکه روند واردات خودروهای نو بر اساس برنامه پیش می‌رود گفت: همان طور که اعلام کردیم از آذرماه، ماهانه ۱۰ هزار دستگاه خودرو وارد می‌شود که البته این روند بر اساس میزان ثبت سفارش و تخصیص ارز صورت خواهد گرفت.

مهدی ضیغمی

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۶ هزار خودرو وارد کشور و حدود ۶ هزار خودرو نیز به‌زودی وارد می‌شود، تاکید کرد: تاکنون نزدیک هزار خودروی وارداتی پلاک شده و از ۶ هزار خودروی وارداتی در سایر برندها نیز نزدیک به ۴ هزار مشتری تعیین تکلیف و در حال طی مراحل دریافت پلاک خودروهایشان هستند.

معاون وزیر صمت افزود: در صورتی که در مرحله آخر تحویل خودروها که پلاک گذاری است، تسریع شود، می‌توان گفت کل فرایند واردات خودرو برای بیش از ۶ هزار خودرو به طور کامل عملی شده است.

دولت مانعی برای واردات خودروهای غیرچینی نگذاشته است    

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین در خصوص علت کندی جریان ترخیص خودروها گفت: در حال حاضر واردات خودرو و ترخیص آنها سرعت گرفته و به طور منظم در حال انجام است گر چه زمانی که یک فرایندی چند سال متوقف باشد، انجام مجدد فرایند طبعا با کندی همراه می‌شود ضمن اینکه در این مدت بسیاری از شرکت‌ها در گیر صحت قوانین و مقررات ابلاغی بودند که همین فرایند نیز زمان‌بر بوده است.

ضیغمی در خصوص سهم عمده چینی‌ها در جریان واردات خودرو و برنامه‌ریزی دولت برای واردات سایر برندها گفت: عمده جریان واردات خودروهای چینی بر اساس توانمندی واردکنندگان انجام شده است و در حال حاضر به جز برخی محدودیت‌ها، فضا برای واردات خودروهای غیرچینی فراهم است و دولت مانعی در این زمینه نیست.

معاون وزیر صمت همچنین به جریان عرضه سایر برندهای غیر چینی در سامانه یکپارچه اشاره کردو افزود: عرضه خودروهای وارداتی با برندهای غیرچینی و اروپایی از دو سه هفته آینده بسیار پررنگ تر خواهد شد.

وی تاکید کرد: شرکت‌های واردکننده با توجه به تیراژ بالاتر خودروهای چینی، امکان تامین بهتری را برای این بخش از خودروهای وارداتی دارند.

وعده واردات خودرو اقتصادی به کجا رسید؟ خودرو اقتصادی زیر ۷ هزار یورو با استاندارد ایران نداریم

معاون وزیر صمت در ادامه در رابطه با قیمت بالای خودروهای وارداتی علی‌رغم وعده واردات خودروهای اقتصادی (زیر ۱۰ هزار یورو) تصریح کرد: در حال حاضر در دنیا خودرو اقتصادی زیر ۷ هزار یورو که بتواند استانداردهای ایران و استاندارد سایر کشورهای مورد تایید مثل چین، حوزه خلیج فارس، کشورهای اروپایی و اوراسیا را دریافت کند، وجود ندارد و برخلاف برخی خبرها در خصوص واردات خودروهای ۲۰ هزار دلاری، اکثر خودروهای وارداتی که تاکنون وارد شدند زیر ۱۴ هزار یورو است و بسیاری از این خودروها به لحاظ تعرفه جهانی اقتصادی است.

ضیغمی افزود: البته محدوده قیمت خودروهای وارداتی بین ۷ تا ۱۱ هزار دلار است که هم‌اکنون در برنامه واردات بسیاری از شرکت‌های وارد کننده قرار دارند، خودروهایی که بخشی از آنها در دومین نمایشگاه تحول نیز به نمایش گذاشته شد.

وی در پایان در خصوص آخرین وضعیت واردات خودروهای دست دوم خاطرنشان کرد: آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده تهیه و برای دولت ارسال شده است و برای اجرا منتظر ابلاغ هیات وزیران هستیم.

کد خبر 143947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha