دستاوردهای نمایشگاه خودرو شهر آفتاب؛ از نگاه تبلیغاتی مجری به نمایشگاه و نارضایتی خودروسازان تا وعده‌هایی که محقق نشد

مجری اتو اکسپو تهران امسال که یکی از شرکت‌های مطرح در حوزه تبلیغات است در اولین تجربه برگزاری نمایشگاه خودرو هر چند موفقیت‌هایی به دست آورد اما نتوانست آن‌ چنان که در خور نام این شرکت بود، کارنامه موفقی از خود بر جای بگذارد و بیش از آن‌که بر وجهه برند خود بی‌افزاید از اعتبار آن خرج کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، نمایشگاه خودرو شهر آفتاب یا آن‌طور که مجری برگزاری می‌گفت؛ اتو اکسپو تهران با تمام حرف و حدیث‌هایش به پایان رسید و همان‌طور که انتظار می‌رفت، کانون ایران نوین بیش از آن‌که بر برگزاری همه چیز تمام نمایشگاه خودرو اهتمام بورزد تلاش کرد تا از این نمایشگاه برای برندینگ خود بهره‌برداری کند تا بلکه بتواند آنچه با فدراسیون فوتبال و صدا و سیما انجام داده است را در صنعت خودرو نیز اجرا کند اما به واسطه تخصصی بودن صنعت خودرو و ناآشنایی این شرکت با این صنعت، به اذعان بسیاری از فعالان یکی از ضعیف‌ترین نمایشگاه‌های خودرو کشور را در این دوره رقم زد.

اما چرا بسیاری بر ضعف این دوره نمایشگاه حتی در مقایسه با نمایشگاه‌های استانی صحه می‌گذارند؟ با هم به برخی از دلایل شکل گرفتن این نگاه در میان شرکت‌های خودروسازی می‌پردازیم.

ناآشنایی با فضای رسانه‌ای صنعت خودرو

جا دارد همین ابتدا اشاره کنیم که ناآشنایی این کانون با فضای رسانه‌ای صنعت خودرو یکی از عوامل مهم این ذهنیت است چرا که یک روز پس از اتمام نمایشگاه خودرو، این کانون تبلیغاتی همچنان در حال انتشار رپورتاژ آگهی تبلیغاتی در خبرگزاری‌هایی مانند ایسنا و دعوت مردم به حضور در نمایشگاه است که نشان می‌دهد این نمایشگاه از ابتدا یک متولی مشخص در حوزه رسانه و بهره‌گیری از ظرفیت بالای رسانه‌های تخصصی این حوزه نداشت.

خلف وعده در طول برگزاری نمایشگاه خودرو

کانون ایران نوین پیش از برگزاری نمایشگاه خودرو و به دلیل عدم شناخت از صنعت خودرو، وعده‌های بسیاری به شرکت‌های خودروسازی داد که موفق به انجام آن در زمان برگزاری نمایشگاه خودرو نشد.

یکی از برنامه‌ها، امکان برگزاری تست درایو برای بازدیدکنندگان بود که با تعرفه نجومی ۳۰۰ و ۵۰۰ میلیونی با استقبال خودروسازان مواجه نشد و در نهایت این شرکت در روز آخر با کوتاه آمدن از تعرفه‌ای که پیش از این اعلام شده بود، اجازه برگزاری تست درایو در پارکینگ عمومی نمایشگاه را صادر کرد که دیگر دیر شده بود و نتوانست نظر شرکت‌ها را جلب کند.

دستاوردهای نمایشگاه خودرو شهر آفتاب؛ از نگاه تبلیغاتی مجری به نمایشگاه و نارضایتی خودروسازان تا وعده‌هایی که محقق نشد

نگاه فرصت طلبانه و تبلیغاتی کانون ایران نوین به نمایشگاه خودرو!

این موضوع یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری نارضایتی خودروسازان از مجری برگزاری نمایشگاه خودرو بود چرا که این شرکت فضایی بزرگ در سالن اصلی نمایشگاه را به خود اختصاص داده بود در حالی که چند شرکت واردکننده و تولیدکننده خودرو مانند واردکننده نیسان، هوندا، تویوتا و شرکت خودروسازی نبکا در فضایی دور از سالن اصلی و فضایی دخمه مانند جانمایی شدند که موجب شد تا نتوانند برنامه‌های خود در نمایشگاه را محقق کنند.

این نگاه تبلیغاتی و ابزاری به نمایشگاه خودرو تا جایی پیش رفت که حضور تحقیرآمیز و اجباری مدیرعامل کانون در زمان ثبت عکس یادگاری وزیر صنعت با مدیران عامل شرکت‌های مطرح خودروسازی و عدم توجه حاضران به حضور وی در روی سن، هم موجب وهن شخصیت مریم شفیعی شد هم حاشیه جدیدی برای نخستین تجربه نمایشگاهی این شرکت ساخت.

دستاوردهای نمایشگاه خودرو شهر آفتاب؛ از نگاه تبلیغاتی مجری به نمایشگاه و نارضایتی خودروسازان تا وعده‌هایی که محقق نشد

جانمایی اشتباه خودروسازان کار و تجاری و تبعیض بین شرکت کنندگان!

کانون ایران نوین با یک اشتباه بد موجب شد تا چند دستگی میان شرکت‌های تجاری ساز نمایشگاه خودرو ایجاد شود.

قضیه از این قرار است که دو شرکت تجاری ساز در سالن‌های اصلی صاحب غرفه شدند و شرکت‌هایی مانند بهمن موتور در فضای باز و زیر چادرهایی شبیه به چادر هلال احمر جانمایی شدند و بذر اختلافات از همین تصمیم کاشته شد.

اطلاع‌رسانی نامناسب مجری برگزاری موجب شد تا غرفه خودروسازان تجاری رقمی کمتر از ۱۰ درصد بازدیدکنندگان را به خود اختصاص دهد که آن هم سرریز جمعیتی بود که در دو روز پنج شنبه و جمعه به نمایشگاه آمده بودند.

برنامه‌ریزی نامناسب و عدم اطلاع‌رسانی از حضور مدیران و مقامات در غرفه خودروسازان

موضوع دیگر که موجب ناراحتی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه شد به اطلاع‌رسانی نامناسب مجری نسبت به زمان حضور مهمانان بازمی‌گشت تا جایی که در لحظات آخر مشخص می‌شد که چه مقامی در کدام غرفه حاضر می‌شود و این موضوع امکان معرفی محصول را از صاحبان غرفه می‌گرفت.

شهر آفتاب

بی‌توجهی به ایجاد زیرساخت شارژ خودروهای برقی بر خلاف استعلام این شرکت

ایران نوین در حدود ۱۰ روز مانده به آغاز نمایشگاه خودرو، اعلام کرد که زیرساخت شارژ خودروهای برقی تا زمان آغاز نمایشگاه ایجاد می‌شود که در روز برگزاری مشخص شد این وعده هم محقق نمی‌شود.

در نهایت نمایشگاه به پایان رسید و این وعده با وجود قول مساعد و همکاری مدیران مپنا، محقق نشد و فقط به یک شارژر پرتابل که قطع هم بود، بسنده شد.

در مجموع می‌توانیم موارد بسیار بیشتری از وعده‌های محقق نشده را در این لیست بگنجانیم اما آنچه موجب شد تا این نمایشگاه آن چنان که باید نتواند از اعتبار خود دفاع کند، به دلیل ناآشنایی و بی‌تجربگی مجری در برگزاری نمایشگاه تخصصی خودرو بود و وعده‌های محقق نشده تنها نقش مکمل در ایجاد نارضایتی از مجری نمایشگاه را بر عهده داشت.

کد خبر 144585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha