معرفی و بررسی رنو مگان کارکرده؛ رنو مگان چند تیپ دارد؟

رنو مگان یکی از خودروهای پرطرفدار و محبوب این شرکت فرانسوی در ایران و البته بسیاری از کشورهای دنیاست که توانست طی سال‌هایی که بر روی خط تولید رنو حضور داشت به فروش قابل توجهی دست یافت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اکنون با گذشت سال‌ها رنو مگان با اینکه یک خودروی نسبتا قدیمی محسوب می‌شود اما بازار آن همچنان داغ است. در این مقاله قصد داریم ارزش خرید نمونه‌های کارکرده تمام نسخه‌های این خودروی فرانسوی را بررسی کنیم.

مگان نام خودرویی محبوب از محصولات شرکت بزرگ فرانسوی رنو بوده که برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ وارد بازار خودرو شد. این خودرو از همان ابتدای تولید و پس از عرضه به بازارهای هدف به‌واسطه ویژگی‌های متعدد خصوصا قیمت مناسب بسیار مورد توجه قرار گرفت. تولید نسل اول رنو مگان نزدیک به ۷ سال ادامه یافت و سرانجام رنو در سال ۲۰۰۲ میلادی نسل جدید مگان را معرفی کرد. 

مگان

نسل دوم مگان نیز ادامه دهنده روند رو به جلوی نسل اول خود بود و حتی از نسل قبلی موفقیت‌های بیشتری کسب کرد. رنو مگان نسل دوم ابتدا به صورت وارداتی در نسخه‌های سدان، هاچ بک و کروک در ایران عرضه شد و طی چند سال توانست خصوصا در نسخه سدان با موفقیت‌های بسیار خوبی روبرو شود. به همین خاطر شریک تجاری آن سال‌های رنو یعنی پارس خودرو که تندر ۹۰ را نیز بر روی خط تولید خود داشت طی قراردادی نسخه سدان مگان را به خطوط تولید خود آورده و شروع به عرضه آن کرد. 

مگان

رنو مگان ابتدا در نسخه ۱.۶ لیتری دنده دستی در دو تیپ E1 و E2 در ایران توسط پارس خودرو در سال ۱۳۸۷ تولید شد و سرانجام از سال ۱۳۸۸ نسخه ۲۰۰۰ اتوماتیک آن نیز که فول‌ترین مدل مگان محسوب می‌شد وارد خط تولید پارس خودرو شد. مگان تا سال ۱۳۹۲ شمسی در پارس خودرو تولید شد و سرانجام با خط تولید این شرکت ایرانی خداحافظی کرد. البته تولید این نسل مگان در بازارهای جهانی تنها تا سال ۲۰۰۸ میلادی ادامه یافت و سرانجام ماموریت رنو مگان به نسل بعدی انتقال یافت. 

رنو مگان همانطور که اشاره کردیم یک خودروی سدان خانوادگی موفق در ایران محسوب می‌شود. خودرویی که به واسطه سابقه خوب رنو در ایران خصوصا تندر ۹۰ مورد استقبال مردم قرار گرفت و البته توانست به این اعتماد مردم جواب خوبی نیز بدهد. اکنون در بازار پرتنش خودروی ایران هنوز هم هستند افرادی که اعتقادی به خرید خودروی صفر کیلومتر داخلی و یا چینی نداشته و تمایل دارند بودجه خود را صرف خرید یک خودرو کارکرده اما خوش سابقه و با کیفیت کنند. رنو مگان یکی از این خودروها بوده که مزایا و معایبی دارد اما هنوز هم نسبت به بسیاری از خودروهای صفر کیلومتر بازار داخلی ارزش خرید بسیار بیشتری دارد. 

مگان

مزایا رنو مگان:

طراحی قابل قبول

استهلاک پایین

کابین جادار

تعلیق نرم در قسمت عقب

مشترک بودن قطعات خصوصا در نسخه دستی با تندر ۹۰ 

صندوق عقب جادار

معایب رنو مگان: 

هزینه نگهداری بالا

گیربکس اتوماتیک کند

شتاب پایین

ورود صدای زیاد به کابین

طراحی ظاهری مگان

مگان از نظر ظاهری امروزه دیگر خودروی قدیمی و بسیار ساده محسوب می‌شود اما همچنان برای برخی از افراد جذابیت‌های فراوانی دارد. در نمای جلو چراغ‌های اصلی فرمی کشیده و خشن داشته و با خطوط تند و تیز طراحی شده‌اند. سبک طراحی جلوپنجره در این نسل مگان خاص بوده و جلوپنجره در این خودرو به صورت متصل به چراغ‌ها و در امتداد چراغ‌ها طراحی شده و لوگوی رنو در میان آن قرار گرفته است. سپر جلو هم تنها میزبان ورودی ثانویه هوا و چراغ‌های مه‌شکن بوده و خبری از طراحی‌های شلوغ و مدرن نیست. 

مگان

در نمای عقب رنو مگان همچنان شاهد یک طراحی بسیار ساده و البته قدیمی نسبت به سن و سال خودرو هستیم. چراغ‌های اصلی به صورت یک تکه و بیرون از درب صندوق به حالت مثلثی شکل با گرافیکی ساده اما قابل قبول طراحی شده‌اند. بر روی سپر عقب نیز مانند جلو هیچ قسمتی وجود نداشته و تنها محل نصب پلاک بر روی آن تعبیه شده و حتی مه‌شکن‌ها نیز به داخل کاسه چراغ منتقل شده است. 

مگان

در مورد طراحی رنو مگان در یک جمع بندی باید به این مورد اشاره کنیم که سبک طراحی آن کاملا قدیمی شده و مشخص است که این خودرو در حدود ۲۰ سال پیش طراحی شده و نسبت به بسیاری از خودروهای روز هم رده‌اش حرفی برای گفتن ندارد. نظر در مورد طراحی یک امر سلیقه‌ای بوده و برای هر شخص متفاوت است اما با توجه به طراحی برخی از خودروهای صفر کیلومتر روز بازار باید بگوییم رنو مگان واقعا ظاهر خوب و قابل قبولی دارد.

کابین مگان 

با ورود به کابین مگان مانند ظاهر بیرونی آن شاهد هستیم که یک طراحی بسیار ساده بدون هیچ اضافه کاری به چشم می‌خورد. نمای داشبورد کاملا قدیمی بوده و امکانات کمی در آن دیده می‌شود و تنها چند نکته این کابین را با دیگر خودروها متمایز کرده است. داشبورد میانی ابتدا میزبان یک ساعت دیجیتال و پس از آن دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع است. 

پس از آن نیز پنل کنترل تهویه مطبوع خودرو درون سه دایره تعبیه شده که در نمونه ۲۰۰۰ که فول‌ترین نسخه مگان است به صورت اتوماتیک است. قسمت انتهایی داشبورد نیز سیستم پخش خودرو قرار گرفته و در نهایت کلیدهای فلاشر، باز و بسته کردن درب‌ها و کلید استارت خودرو است. لازم به ذکر است که مگان کیلس بوده اما سوییچ ندارد و در اصل سوییچ آن یک کارت بوده که در زیر کلید استارت قرار می‌گیرد. 

مگان

صفحه کیلومتر شمار خودرو به صورت تمام آنالوگ بوده و تنها یک کامپیوتر سفری کوچک در میان آن جای گرفته است. همچنین غربیلک فرمان به صورت سه شاخه بوده و خود فرمان هم بسیار خوش دست طراحی شده است. یکی دیگر از نکات متمایز رنو مگان طراحی اهرم ترمز دستی بوده که با دیگر خودروها تفاوت دارد. متریال به کار رفته درون داشبورد و اتاق مگان کیفیت مطلوبی داشته و نسبت به بسیاری از خودروهای امروزی بالاتر است. 

رنو مگان از نظر فضای کابین بسیار جادار و بزرگ بوده و همین امر سبب شده تا تبدیل به یک انتخاب مناسب برای خانواده‌های ایرانی شود. همچنین فضای صندوق عقب هم مانند کابین، فضایی جادار و کاربردی دارد اما متاسفانه کابین مگان عایق بندی متوسطی داشته و در دورهای بالا صدای زیادی به داخل کابین نفوذ می‌کند. 

مگان


مشخصات فنی مگان

مگان در ایران از نظر فنی با دو نسخه عرضه شد. نسخه اولیه مگان ۱۶۰۰ به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی مجهز بود که توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور را داشت. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل شده و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. 

یک سال پس از عرضه رنو مگان دستی پارس خودرو نسخه قوی‌تر و اتوماتیک آن را نیز به سبد محصولات خود اضافه کرد. نسخه فول رنو مگان مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی بود که توانایی تولید ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۱۸۸ نیوتن متر گشتاور را داشت. این قدرت از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال می‌یافت. مصرف سوخت ترکیبی این نسخه نیز حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. 

مگان

امکانات رفاهی و ایمنی مگان

مگان در ایران با ۳ تیپ از نظر امکانات عرضه شد. ابتدا نسخه ۱.۶ در دو تیپ E1 و E2 و سرانجام فول‌ترین نسخه مگان یعنی مگان ۲۰۰۰ وارد ایران شدند. نسخه E2 نیز طبیعتا نسب به E1 امکانات بیشتری نظیر سیستم پخش CD پلیر، چهار شیشه برقی، مه‌شکن جلو، صندلی‌های دو تکه در جلو و آینه‌های برقی مجهز بود. از طرف دیگر مگان ۲۰۰۰ نیز علاوه بر موارد بالا به امکانات کامل‌تری مانند ترمز EBD، سنسور نور، سنسور باران، تهویه اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، فرمان برقی، گرم‌کن آیینه‌ها و پرده شیشه‌های عقب تجهیز شده است. 

رنو مگان همچنین از نظر ایمنی در سال ۲۰۰۳ موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف یورو انکپ شده که نشان از ایمنی بسیار خوب این خودرو است. از نظر ایمنی نیز فول‌ترین نسخه مگان به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، دو عدد کیسه هوا در جلو و کارت هوشمند مجهز شده است. 

مگان


نتیجه‌گیری

رنو مگان امروزه در بازار خودروی کشور هنوز هم یک انتخاب جذاب برای علاقه مندان به خودروهای اروپایی است. رقبای این خودرو مزدا ۳ و کیا سراتو بوده که مگان در مقایسه با آنها با اینکه در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد اما همچنان نسبت به بسیاری از خودروهای صفر کیلومتر داخلی و یا چینی ناشناس ارزش خرید بسیار بالاتری دارد. این خودروی فرانسوی با وجود نقاط ضعف اما همچنان رانندگی آرام و نرم در کنار هندلینگ بسیار خوبی دارد که در کنار فضای بسیار جادار کابین تبدیل به انتخابی مناسب برای خانواده‌های ایرانی شده است.

کد خبر 142480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha