ریزش‌ قیمت ها در بازار خودرو تا چه زمانی ادامه دارد؟

قیمت خودرو طبق معمول روزهای گذشته به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و روزانه خودروهای داخلی و مونتاژی ریزش قیمت زیادی را در بازار تجربه می‌کنند اما سوالی که این روزها ذهن بسیاری از متقاضیان خودرو را مشغول کرده این است که روند ریزشی بازار خودرو تا چه ‌زمانی ادامه خواهد داشت؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، جریانی که در هفته‌های اخیر بازار خودرو را در سراشیبی قیمت قرار داده است دست‌بردار نیست و نوسانات بازار ارز نیز نتوانسته جلوی این ریزش قیمت‌ها را بگیرد.

شرایطی که حالا سبب نگرانی بسیاری از فعالان و دلالان این بازار شده چراکه آن‌ها با این هدف به‌سراغ خرید خودرو رفته‌اند که در آینده نزدیک آن را گران‌تر بفروشند در حالی که با تداوم جریان ریزشی در بازار موفق به این سوداگری نخواهند شد.

در این میان اغلب کارشناسان بازار خودرو معتقدند کاهش شدید قیمت خودرو که در هفته‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم، متاثر از فروش خودرو در سامانه یکپارچه است. به اعتقاد آنها طرح یکپارچه فروش خودرو تاثیر بسیار زیادی بر کاهش قیمت‌ها داشته و عرضه کلان و پیش‌فروشی که حالا با مرحله دوم این طرح درحال اجراست، قیمت‌ها را در بازار آزاد نزولی کرده است.

در مقابل برخی کارشناسان و فعالان بازار اگر چه دلایل مختلفی را در خصوص افت قیمت در بازار مطرح می‌کنند اما معتقدند که این وضعیت دوام چندانی نخواهد داشت.

بسیاری از آنها با ذکر این نکته که پیش از این نیز شاهد وضعیت مشابهی در سایر بازارها بوده‌ایم، بر این باورند که با توجه به تجربه‌های مشابه و تورم انتظاری، این جریان افت قیمت‌ها دوام چندانی نخواهد داشت زیرا بخش مهمی از تولید خودروسازان پیش فروش شده است. از این جهت با توجه به شرایط و زمان تحویل خودروهای پیش فروشی و عدم عرضه آنها به بازار می‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها در آینده نزدیک خلاف مسیر کنونی حرکت کند.

از نگاه کارشناسان، کنترل نرخ ارز در هفته‌های اخیر نیز یکی از دلایل مهم کاهش قیمت‌ خودرو بوده است؛ جریانی که حالا موجب شده قیمت خودروهای خارجی نیز در بازار آزاد با ریزش همراه شود.

با وجود برخی از عوامل یاد شده و موثر بر کنترل قیمت‌ها در بازار، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار خودرو جذابیت خود را برای دلالان از دست داده است به همین دلیل است که به اعتقاد برخی، در صورت ادامه شرایط کنونی و عملی شدن موضوع واردات خودروهای نو و کارکرده، رکود در بازار جدی‌تر و ریزش قیمت‌ و خروج سرمایه‌ها از بازار خودرو ادامه‌دار خواهد بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران نیز مهمترین عامل اثرگذار بر بازار را عرضه خودروسازان می‌داند و می‌گوید: چنانچه روند عرضه خودرو تداوم داشته باشد ریزش قیمت‌ها نیز ادامه‌دار خواهد بود.

سعید موتمنی با توجه به پیش‌بینی‌های متفاوت فعالان بازار از آینده قیمتی در بازار خودرو و علت شرایط کنونی به خبرنگار پرشین خودرو گفت: بعد از اینکه خودروسازان تحویل خودروهای خود را به متقاضیان خرید خودرو در سامانه عرضه یکپارچه شروع کردند، روند کاهش قیمت خودرو در بازار آغاز شد.

وی تاکید کرد: در تمام طرح‌های فروش که در سامانه یکپارچه انجام می‌شود فقط عرضه مهم است نه ثبت‌نام، بنابراین در شرایطی که خریداری در بازار نیست اگر عرضه‌ بیشتر به بازار انجام شود قطعا باز هم قیمت‌ها کاهشی خواهد بود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران همچنین به تاثیر اعلام قیمت‌های مصوب خودروهای مونتاژی بر بازار اشاره کرد و افزود: با وجود اختلاف‌نظر خودروسازان خصوصی با قیمت‌های مصوب شورای رقابت و بلاتکلیفی بازار و خریداران مرحله دوم طرح فروش یکپارچه، قیمت خودروهای مونتاژی نیز در بازار کاهش یافته است تا جایی که کمترین ریزش‌ در بازار خودروهای مونتاژی در روزهای اخیر بین 200 تا 400 میلیون تومان بوده است. در ادامه این روند بازار انواع خودروهای تولید داخل نیز در همین مدت و متاثر از شرایط بازار بین 18 تا 20 درصد افت قیمت را تجربه کرده است.

موتمنی در ادامه یادآور شد: البته بازار خودرو در واکنش به ریزش قیمت‌ها در هفته‌های اخیر دچار شوک شده و خریداران و فروشندگان را با بلاتکلیفی روبرو کرده است و تا حدودی باعث آرامش در بازار و رکود و افت شدید سطح معاملات شده است.

وی در پایان با اشاره به حذف شرط رهن از سند خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه گفت: مصوبه شورای رقابت و حذف شرط رهن از سند در افزایش عرضه، آرامش بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بازار تاثیر زیادی داشته است.

به گزارش پرشین خودرو، کارشناسان بازار خودرو معتقدند که با توجه به شرایط فعلی بازار خودرو به نظر می‌رسد پول از بازار خودرو خارج شده و در بازار دیگری سرمایه‌گذاری شده است. در واقع از نگاه آنها سامانه یکپارچه، مهمترین علت شرایط قیمتی در بازار است چراکه طبق آخرین اخبار تاکنون بیش از یک میلیون نفر در مرحله دوم طرح فروش این سامانه ثبت‌نام کردند و هرکدام‌ 100 میلیون تومان نیز پول در حساب وکالتی بلوکه کردند. این شرایط با توجه به نرخ تورم امسال و آزادسازی پول‌های بلوکه شده متقاضیان سامانه یکپارچه در هفته‌های آتی هرگونه پیش‌بینی در خصوص آینده بازار و ادامه افت قیمت خودروها را سخت می کند.

کد خبر 142667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha