90 درصد متقاضیان از خرید خودرو در سامانه منصرف شدند! /  فروش قسطی خودروسازان کلید خورد

کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار این روزها از موضوعات مهم و خبرساز در بازار خودرو است و حالا در واکنش به خبر و ادامه ریزش تقاضا در بازار، بسیاری از متقاضیان از تکمیل وجه و خرید از سامانه یکپارچه فروش خودرو انصراف داده‌اند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خرید و فروش خودرو این هفته نیز همانند هفته‌های گذشته بدون مشتری است و کمتر خرید و فروشی انجام می‌شود. این شرایط با ورود به آخرین ماه از تابستان و به‌رغم اوج‌گیری سفرها همچنان ادامه دارد و بیش از گذشته افت قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی را در بازار رقم زده است، جریانی که از نگاه وزارت صمت و قانون‌گذار نتیجه تصمیمات خودرویی اخیر در حوزه واردات و انتظارات از افت بیشتر قیمت‌ها در بازار است.

اما نکته‌ای که بسیاری از فعالان بازار بر آن تاکید دارند و بیش از گذشته خبرساز شده است، کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار و موج بزرگی از انصراف متقاضیان از سامانه یکپارچه فروش خودرو است که نشان می‌دهد دیگر کسی برای خرید خودرو صف نکشیده است و همه منتظر تعیین تکلیف ورود خودروهای وارداتی نو و دست دوم به بازار هستند.

روند این روزهای بازار عاملی شده است تا قیمت برخی خودروهای مونتاژی و حتی تولیدات داخلی خودروسازان به کارخانه نزدیک‌تر شود. فعالان بازار نیز توصیه می‌کنند که خریداران در این شرایط باید دقت کنند که فریب قیمت‌های فعلی بازار را نخورند و با ثبات بازار نسبت به خرید اقدام کنند.

با این وجود طی هفته جاری و امروز کاهش قیمت خودروها ادامه داشته است اما بررسی تغییرات قیمت خودروهای داخلی حاکی از آن است که این ریزش نسبت به روز گذشته چندان قابل توجه نبوده است. با این حال نمودار محصولات پرفروش ایران خودرو ازجمله پژو 207، تارا و سمند نشان از ادامه روند نزولی قیمتی در این محصولات است اما قیمت محصولات سایپا در یک روز گذشته تغییری را ثبت نکرده است.

موضوع دیگری که به تعبیر کارشناسان و فعالان بازار بر وضع بازار خودرو و ادامه جریان ریزش قیمت تاثیرگذار بوده اخبار مربوط به تصمیم وزارت صمت است که حاکی از آزادسازی قیمت خودرو و آزادسازی جریان فروش خودرو است.

پیش‌بینی اجرای چنین تصمیمی در حالی خبر از اتفاقی بزرگ در بازار فروش و عرضه خودرو دارد که بعد از اولین مرحله فروش خودرو با مدیریت وزارت صمت در سال گذشته، مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو اواخر فصل بهار سال جاری برگزار شد و طبق آمار غیررسمی بیش از 2 میلیون نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند. حالا طبق جدیدترین آماری که مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو ارائه کرده در این مرحله تنها 10 درصد از متقاضیان خرید خودرو از بخش خصوصی نسبت به پرداخت وجه خرید خودرو اقدام کرده‌اند، یعنی 90 درصد از متقاضیان از خرید خودرو منصرف شده‌اند.

علت انصراف متقاضیان از خرید از سامانه یکپارچه

اما در واکنش به علت انصراف متقاضیان خرید از سامانه یکپارچه، یک فعال بازار خودرو معتقد است امروز متقاضیان با مشاهده ادامه ریزش قیمت در بازار و فاصله بسیار کم قیمت خودرو در کارخانه و بازار، دیگر تمایلی به خرید از سامانه یکپارچه ندارند و ترس از تدوام افت قیمت در بازار مانع بسیاری از متقاضیان در تکمیل وجه خرید خودرو در سامانه یکپارچه شده است.

کاظم محمدی نیکخواه با توجه به صفر رسیدن معاملات در بازار به دلیل بحث واردات خودرو به خبرنگار پرشین خودرو گفت: در حال حاضر خریدار و فروشنده بلاتکلیف هستند و با شروع واردات نه تنها بازار خودرو رونق می‌گیرد بلکه خریدار و فروشنده هم تکلیف خود را می‌دانند.

آینده بازار و افزایش فروش قسطی خودروسازان

این فعال بازار خودرو در خصوص آینده بازار خودرو با توجه به کاهش استقبال مردم از خرید خودرو تاکید کرد: در صورت ادامه افت تقاضا در بازار، پیش‌بینی می شود که خودروسازان به سمت فروش اقساطی و لیزینگی بروند، اتفاقی که در هفته‌های اخیر برای برخی از شرکت‌های مونتاژکار رخ داده است.

وی معتقد است که در صورتی که اتفاق خاصی نیفتد و خودروهای خارجی نو و حتی دست دوم به صورت واقعی وارد بازار شوند و به نوعی عرضه خودرو افزایش یابد قطعاً ادامه جریان نزولی قیمت‌ها در بازار ادامه خواهد یافت.

به گزارش پرشین خودرو، اظهارات فعالان بازار خودرو در حالی حکایت از فروش اقساطی شرکت‌ها دارد که در سال گذشته نیز وزیر سابق صمت پیش‌بینی کرده بود قیمت کارخانه و بازار خودروها در سال 1402 به هم نزدیک شده و به تدریج شرکت‌ها فروش اقساطی خودروها را کلید خواهند زد.

کد خبر 143298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha