بررسی ارزش خرید نسخه‌های کارکرده رانا

رانا یکی از خودروهای ملی ایران خودروست که پلتفرمی مشترک با پژو ۲۰۶ صندوقدار دارد. در اصل این خودرو را می‌توان بک فیس لیفت برای ۲۰۶ صندوقدار دانست که پس از آن وارد بازار شده و توانست سهم فروش قابل قبولی را از آن خود کند. رانا اکنون در بازار خودروهای صفر نسخه فیس لیفت خود را تحت عنوان رانا پلاس در دو تیپ داشته و نسخه‌های اولیه دیگر تولید نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، رانا پس از سمند و تیبا سومین خودروی ملی محسوب شده که در اصل می‌توان آن را نسخه ایرانیزه شده و یا حتی فیس لیفت پژو 206 صندوقدار دانست. تولید این خودروی سدان جمع و جور از سال 1391 ابتدا با تیپ EL آغاز شد و سپس در سال 1392 تیپ LX آن که نسخه گران‌تر این خودرو محسوب می‌شد به تولید رسید. رانا به دلیل طراحی متفاوت نسبت به ۲۰۶ صندوقدار مورد استقبال قرار گرفت اما از دیگر جهات خودرویی کاملا مشابه ۲۰۶ صندوقدار بود. 

رانا

رانا EL در اصل نسخه ابتدایی و کم آپشن رانا بود اما پس از مدتی تولید این خودرو متوقف شده و ایران خودرو نسخه LX را به خط تولید خود اضافه کرد. تولید این خودرو تا سال ۱۳۹۹ ادامه یافت و پس از آن رانا پلاس در دو تیپ رانا پلاس و رانا پلاس سقف شیشه‌ای به بازار معرفی شد. اکنون رانا معمولی در نسخه‌های کارکرده در بازار وجود داشته که در این مقاله قصد داریم به ارزش خرید آن بپردازیم. 

رانا

مزایای رانا 

ظاهر به‌روزتر از پژو ۲۰۶ صندوقدار

ترمزهای قوی

مصرف سوخت قابل قبول

خدمات پس از فروش

قطعات یدکی فراوان

معایب رانا

فضای محدود ردیف عقب

متریال داخلی با کیفیت متوسط

عایق کاری نامناسب

طراحی ظاهری رانا

رانا از نظر طراحی ظاهری خودرویی هماهنگ و نسبتا زیباتر از پژو ۲۰۶ صندوقدار است. همانطور که اشاره کردیم رانا در اصل یک نسل جدید و یا فیس لیفت برای ۲۰۶ صندوقدار محسوب شده و میان تیپ LX تفاوتی با EL وجود ندارد. در نمای جلو چراغ‌های اصلی خودرو طراحی کشیده و ساده‌ای داشته و با جلوپنجره خودرو که آن هم کشیده و نسبتا نازک طراحی شده هماهنگی خوبی دارند.

رانا

در نمای جانبی تغییر محسوسی نسبت به برادر دیگر این خودر یعنی پژو ۲۰۶ صندوقدار مشاهده نمی شود و تنها طرح قالپاق تایرها و آینه‌های جانبی متفاوت شده‌اند. در نمای عقب نیز مانند نمای جلو چراغ‌های اصلی با طراحی کشیده و ساده‌ به صورت یک تکه قرار دارند. همچنین چراغ سوم ترمز به بالای درب صندوق منتقل شده و سپر عقب نیز میزبان چراغ‌های مه‌شکن و سنسور دنده عقب است.

رانا

کابین رانا

در بخش کابین نیز با طراحی نسبتا ساده و خسته کننده‌ای مواجه می‌شویم که متاسفانه از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است. مانند پژو ۲۰۶ یک صفحه دیجیتالی در بالاترین بخش داشبورد قرار گرفته و پس از آن دو دریچه هوای تهویه مطبوع خودرو که طرحی مشابه دریچه‌های تهویه تندر ۹۰ دارند تعبیه شده است. همچنین سیستم پخش خودرو، برخی کلیدهای کنترلی و بخش سیستم تهویه مطبوع خودرو نیز داخل یک قسمت مشکی رنگ قرار گرفته‌اند.

رانا

غربیلک فرمان طراحی سه شاخه و بسیار ساده‌ای داشته و همچنین پشت آمپر نیز در ساده ترین حالت ممکن و بدون هیچ المان اسپرت و جذابی در این خودرو قرار گرفته است. همانطور که اشاره شد کیفیت قطعات کابین بسیار پایین است و پس از مدت کمی داشبورد به صدا می افتد. همانند پژو ۲۰۶، ردیف جلو رانا LX فضای نسبتا مناسبی دارد اما ردیف عقب برای افراد قد بلند آزاردهنده است.

رانا

مشخصات فنی رانا

در بخش مشخصات فنی، رانا مجهز به پیشرانه معروف TU5 است. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده رانا از نوع ۵ سرعته دستی است که قدرت پیشرانه را به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی این خودروی سدان برابر با ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر و همچنین شتاب آن ۱۲ ثانیه است.

رانا

امکانات ایمنی و رفاهی رانا

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی، رانا LX مجهز به کیسه هوای راننده و سرنشین، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع دستی، سیستم صوتی با چهار اسپیکر، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ خطر سوم، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل، تنظیم آینه‌های جانبی برقی، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، ایموبلایزر، هشدار دهنده مرکزی ورود غیرمجاز، حسگر پارک عقب، قفل مرکزی با ریموت کنترل، صندلی‌های راننده و جلو با تنظیم دستی، پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی، ستون فرمان جمع شونده تلسکوپی، صفحه نمایشگر ال سی دی تک رنگ روی داشبورد، دماسنج، چراغ بدرقه و ترمز ضد قفل ABS است.

تیپ EL نسخه پایه رانا محسوب شده که از سال 1391 به مدت 3 سال روی خط تولید ایران خودرو بود اما تیپ EX نسخه‌ی کامل‌تر این خودرو محسوب می‌شود. این تفاوت‌ها شامل شیشه بالابر عقب برقی، بلندگوهای درب عقب، سنسور عقب، کامپیوتر سفری کامل‌تر و بهبود نسبی کیفیت قطعات کابین است که در نسخه LX به کار رفتند.

رانا

قیمت رانا

قیمت رانا در نسخه‌های کارکرده حدود ۳۵۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بسته به سال ساخت و تیپ خودرو است. البته لازم به ذکر است که تیپ EX حضور چندانی در بازار نداشته و بیشتر خودروهای رانا تیپ LX هستند.

کد خبر 142621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha