معرفی و بررسی فولکس واگن گل؛ خودرویی جوان پسند با اصالتی دورگه!

فولکس واگن گل یکی از محصولات پرطرفدار آلمانی در بازار ایران است که توسط خودروسازان بم پا به جاده‌های کشور گذاشت. فولکس واگن گل هنگامی که در اواسط دهه ۸۰ شمسی در ایران عرضه می‌شد به عنوان یکی از رقبای اصلی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ شناخته می‌شد. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که آیا هنوز فولکس واگن گل ارزش خرید دارد یا بهتر است به جای فولکس واگن گل خودروی دیگری انتخاب کنید!

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فولکس واگن گل برای بیشتر اهالی صنعت خودرو یک فولکس واگن غیراصیل بوده اما شاید بتوان موفقیت دوره‌ای آن در بازار را مدیون همین یدک کشیدن نام فولکس واگن دانست. فولکس گل در اصل توسط دفتر آمریکای جنوبی فولکس واگن واقع در برزیل طراحی و نسل اول آن در سال ۱۹۸۰ میلادی روانه بازارهای آمریکای جنوبی شد. همچنین این خودرو بر روی پلتفرم فولکس پولو توسعه داده شد و در واقع می‌توان آن را نسخه اقتصادی فولکس واگن گلف معروف دانست.

گل

فولکس گل در سال ۱۹۹۴ وارد نسل دوم خود شد و این نسل در سال ۲۰۰۰ میلادی یک فیس لیفت مثبت را تجربه کرد. لازم به ذکر است که همین نسخه فیس لیفت در سال ۱۳۸۴ توسط خودروسازان بم برای بازار ایران انتخاب و وارد شد. فولکس گل را تا همین لحظه می‌توان اولین و آخرین خودروی فولکس واگن دانست که در ایران تولید و بر روی خط تولید یک شرکت داخلی حضور داشت. 

گل

تولید فولکس گل اما تا سال ۱۳۸۹ بیشتر ادامه نداشت و سرانجام این خودروی نگون بخت بار سفر را از ایران بست و رفت. طی مدت نزدیک به ۶ سال از حضور گل در ایران این خودرو بسیار مورد استقبال جوانان قرار گرفت، آن‌هم به دلیل کلاس هاچ بک و طراحی شبیه به گلف معروف. طی آن سال‌ها گل همیشه رقیبی برای پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بود و اگر بخواهیم موفقیت کلی پژو ۲۰۶ در بازار ایران را در نظر نگیریم، همین فولکس واگن گل در زمان حیات تبدیل به کابوس‌ و رقیب بزرگ پژو ۲۰۶ شده بود. 

گل

مزایا فولکس واگن گل

طراحی قابل قبول 

کابین با فضای دید مناسب

فضای جادارتر از رقبا

بدنه محکم

معایب فولکس واگن گل

استهلاک بالا

کمبود قطعات یدکی

بازار دست دوم بد 

نداشتن ABS 

عایق بندی نامناسب کابین

تکنولوژی قدیمی پیشرانه

طراحی ظاهری فولکس گل

گل از نظر ظاهری اکنون دیگر خودرویی بسیار ساده و قدیمی است اما هنوز هم برای عده بسیاری چهره این خودرو زیبا و دلرباست. در نمای جلوی این برادر اقتصادی گلف، چراغ‌های اصلی به صورت مستطیلی با طاهری کشیده و نسبتا باریک بدون هیچ فرم‌دهی خاصی طراحی شده‌اند. جلو پنجره نیز با اندازه‌ای تقریبا مشابه با چراغ‌ها در میان آن دو تعبیه شده و نشان فولکس واگن در وسط آن خودنمایی می‌کند. روی سپر جلو هم دو چراغ مه‌شکن در دو طرف و چند ورودی مختلف هوا تعبیه شده‌ است.

گل

در نمای کناری گل تنها موردی که نسبت به خودروهای هم رده‌ به چشم می‌خورد طول خودرو و همچنین طول بین دو محور خودروست. ظاهر این نما در ساده‌ترین حالت ممکن طراحی شده و هیچ بخش اعجاب انگیزی در این نما وجود ندارد. 

گل

فولکس گل در نمای عقب هم مانند دیگر بخش‌ها سادگی‌ را درون خود جای داده است. چراغ‌های اصلی در این قسمت به صورت یک تکه با ظاهری مربعی شکل طراحی شده که هر بیننده‌ای را یاد فولکس گلف می‌اندازد. بر روی درب صندوق به غیر از لوگوی بزرگ فولکس واگن چیز دیگری به چشم نخورده و همچنین بر روی سپر عقب نیز تنها محل نصب پلاک و یک دیفیوزر کاملا ساده مشکی تعبیه شده است. 

گل

کابین فولکس واگن گل

هنگام ورود به کابین این خودروی هاچ بک شهری اولین موردی که به چشم می‌خورد سبک طراحی آلمانی‌ها بر روی داشبورد خودروست. در بخش میانی داشبورد ابتدا دریچه‌های بزرگ تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته و پس از آن برخی از کلیدهای کنترلی اعم از کلیدهای شیشه بالابر مانند رنو تندر ۹۰ قرار گرفته‌ است. پس از آنها نیز قسمت سیستم پخش خودرو به همراه یک فضای کوچک و در نهایت پنل تنظیم سیستم تهویه مطبوع خودرو واقع شده است. 

گل

یکی از نکاتی که سبب شد تا اصالت آلمانی بودن فولکس گل در نظر مردم حفظ شود استفاده از المان‌ خودروهای آلمانی در این خودرو بود که از جمله آن می‌توان به نحوه خاموش و روشن کردن چراغ‌های جلو که به صورت یک کلید چرخشی در سمت چپ فرمان است اشاره کرد. غربیلک فرمان در نسخه‌های بازار ایران به صورت ۴ شاخه بوده و تنها نشان فولکس واگن بر روی آن قرار دارد. صفحه کیلومترشمار هم که با توجه به سن خودرو به صورت تمام آنالوگ کار شده است.

فولکس واگن گل از نطر فضای کابین نسبت به خودروهای هم رده‌اش مانند پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ فضای کابین بیشتر و جادارتری خصوصا در ردیف عقب دارد. همچنین متریال به کار رفته در اتاق و داشبورد این خودرو کیفیت بالایی داشته و از این جهت نیز نسبت به رقبا برتری دارد اما متاسفانه به علت کمبود قطعات یدکی اگر هر بخش داشبورد دچار مشکل شود باید مدت زیادی صبر کرده و البته هزینه هنگفتی را برای آن بپردازید. 

گل

مشخصات فنی فولکس واگن گل 

گل از نظر فنی به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ تنفس طبیعی با حجم ۱.۸ لیتر مجهز شده، خودرویی که میان پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ قرار دارد. این پیشرانه توانایی تولید ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۲ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو خودرو منتقل می‌شود. 

گل

مصرف سوخت ترکیبی گل در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۸ لیتر بوده و شتاب این خودروی هاچ بک حدود ۱ تنی نزدیک به ۱۱ ثانیه است. از نظر سواری فولکس گل نسبت به رقبایش سواری نرم‌تری را ارائه می‌دهد اما نداشتن سیستم‌های ایمنی مانند ABS کمی ممکن است راننده را نگران کند. همچنین این خودروی هاچ بک تا نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌تواند سرعت بگیرد.

امکانات رفاهی و ایمنی

فولکس واگن گل در بخش امکانات رفاهی و ایمنی خودرویی قابل قبول است که نسبت به رقیب مستقیمش یعنی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ برخی امکانات را بیشتر و برخی امکانات را کمتر دارد. فرمان هیدرولیک، رادیو پخش CD، شیشه‌های برقی، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، مه‌شکن جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع دستی، تنظیم دستی صندلی‌ها، قفل مرکزی، ایموبلایزر، دو عدد کیسه ایمنی هوا، سیستم پاور ویندو برای هر چهار شیشه، پورت خروجی برق 12 ولت، صندوق پران برقی و قفل داشبورد از جمله امکانات این خودروی هاچ‌بک هستند. 

گل

نتیجه‌گیری 

فولکس واگن گل در بهار ۱۴۰۲ در نسخه‌های کارکرده قیمتی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در بازار دارد. این خودرو امروزه با اینکه یک خودروی قدیمی محسوب می‌شود اما هنوز هم ارزش خرید قابل قبولی نسبت به برخی خودروهای هم رده‌اش دارد. اگر هزینه قطعات یدکی، استهلاک و بازار راکد برایتان اهمیتی نداشته و در عوض کیفیت و روح آلمانی بودن در نظرتان است فولکس گل یک گزینه مناسب محسوب می‌شود اما در غیر این صورت خرید فولکس گل می‌تواند به یک کار حوصله سر بر ختم شود. 

گل

کد خبر 142561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha