جتا VA3؛ سدان اقتصادی و کم‌کیفیت ماموت خودرو

جتا VA3 یک خودروی سدان اقتصادی محصول شرکت جتا بوده که قرار است به‌زودی توسط ماموت خودرو در ایران عرضه شود. VA3 یک سدان دورگه بوده که حاصل همکاری شرکت بزرگ فولکس واگن و خودروساز مطرح چینی یعنی فاو است. محصولات این شرکت کاملا بر اساس پلتفرم و تکنولوژی محصولات فولکس واگن مختص بازار چین توسعه یافته و توسط فاو تولید می‌شود اما از تمام جهات قابل قیاس با محصولات فولکس واگن نیست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، کمپانی جتا یک شرکت تازه تاسیس در چین است و همانطور که اشاره کردیم در اصل یک جوینت ونچر میان فولکس واگن و فاو چین است. در واقع محصولات جتا را فولکس واگن برای بازار چین توسعه داده تا بتواند محصولاتی اقتصادی را در بازار چین عرضه کند، محصولاتی که فاو تولید آن ها را عهده دار است. البته لازم به ذکر است که تا قبل از تاسیس این جوینت ونچر، جتا نام یک سدان از فولکس واگن بود که طرفداران بسیاری در چین داشت.

تصاویر کامل جتا VA3 را اینجا ببینید

پس از اینکه وزارت صمت دستور واردات خودرو را پس از حدود ۵ سال صادر کرد شرکت‌های زیادی خواهان واردات خودرو به ایران بودند. یکی از این شرکت‌ها ماموت خودرو بود که تصمیم به واردات محصولات جتا از جمله سدان اقتصادی VA3 گرفته است. شرکت ماموت خودرو یکی از بزرگترین شرکت‌های خودروساز است که تا قبل از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و البته بسته شدن واردات خودرو اقدام به عرضه محصولات فولکس واگن می‌کرد.

جتا VA3

اکنون ماموت خودرو پس از تاسیس برند مکث موتور که اقدام به تولید برخی از محصولات چینی تحت عناوین مکث کلوت و مکث تیارا می‌کند، به سراغ جتا رفته تا محصولات این جوینت ونچر را به صورت وارداتی به ایران بیاورد. یکی از این محصولات سدان اقتصادی جتا VA3 بوده که کیفیت متوسط داشته و توان رقابت با بسیاری از خودروهای وارداتی بازار ایران را ندارد. ضمن اینکه با توجه به وارداتی بودن آن و سقف واردات خودرو احتمالا شاهد نسخه‌های لوآپشن و یا سطح آپشن متوسط باشیم که در این صورت کار برای این خودرو سخت‌تر نیز خواهد شد.

جتا VA3 همانطور که اشاره کردیم یک خودروی سدان اقتصادی از جتا بوده که در اصل می‌توان آن را نسل جدید سدان جتا که یکی از محصولات اقتصادی فولکس واگن بود دانست البته با کیفیتی بسیار پایین‌تر از نسخه آلمانی! جتا VA3 بر اساس پلتفرم اشکودا رپید ساخته شده اما قطعا قابل قیاس با محصولات اشکودا نیست. سدان جتا VA3 در بازار ایران با خودروهایی داخلی نظیر شاهین و تارا و البته خانواده آریزو ۵ تقریبا در یک رده قرار گرفته اما وضعیت رقابتی آن بر اساس کیفیت نسخه‌ای که برای تست در اختیار اهالی رسانه قرار گرفت، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

طراحی ظاهری جتا VA3

طراحی ظاهری VA3 بسیار ساده و بدور از هرگونه خط و خطوط تند و تیز است. طراحان جتا سعی داشته‌اند تا VA3 را بسیار شبیه به نسخه آلمانی جتا طراحی کنند. اما به هیچ وجه انتظار رویارویی با یک خودرو لوکس را نداشته باشید، حداقل از نظر طراحی ظاهری!

جتا VA3

در نمای جلو همان امضا و سبک طراحی سدان اصلی جتا را شاهد هستیم که در آن چراغ‌های اصلی با ظاهری بزرگ و کشیده به جلو پنجره بزرگ و عریض با طراحی کهکشانی خودرو متصل شده‌اند. بر روی سپر جلو نیز علاوه بر ورودی هوای ثانویه موتور داخل دو بخش مثلثی شکل چراغ‌های LED مخصوص روز خودرو تعبیه شده است. در کل نمای جلوی این خودرو بسیار ساده بوده و حرف چندانی برای گفتن ندارد. 

در نمای عقب جتا VA3 مانند نمای جلوی آن همچنان سبک طراحی آلمانی‌ها ادامه یافته اما متاسفانه در سطح پایین! چراغ‌های اصلی در این بخش مانند جلو ظاهری کشیده و دوتکه داشته که سبب شده تا این نما طراحی بهتری نسبت به جلوی خودرو را پیدا کند. یکی از نکات مثبت در بخش عقب این خودرو استفاده از خطوط حجیم بوده که ظاهر آن را از سادگی بیش از حد نجات داده است. بر روی سپر عقب خودرو اما خبری از طراحی‌های اسپرت و اغوا کننده نبوده و تنها یک خط کرومی بر روی آن قرار گرفته است. 

جتا VA3

با ورود به کابین جتا VA3 اگر از لوگوی جتا بر روی فرمان آن صرف نظر کنیم شاهد یک داشبورد مشابه با نسخه آلمانی این خودرو هستیم که البته کیفیتی کاملا متضاد با خودروهای آلمانی را دارد. در داشبورد میانی مانند دیگر محصولات فولکس واگن ابتدا دریچه‌های تهویه مطبوع خودرو و پس از آن سیستم مالتی مدیای خودرو قرار گرفته است. سرانجام در انتهای داشبورد نیز پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع خودرو تعبیه شده است. 

جتا VA3

فرمان خودرو به صورت D کات طراحی شده و ظاهری شبیه به محصولات فولکس واگن دارد. غربیلک فرمان نیز به صورت ۳ شاخه با ظاهر کمی اسپرت طراحی شده است. صفحه کیلومتر شمار خودرو هم به صورت دوگانه آنالوگ - دیجیتال است. فضای کابین نیز جادار و مناسب بوده و سبب شده تا VA3 برای خانواده‌ها تبدیل به خودرویی مناسب و قابل قبول شود. 

جتا VA3

پشت فرمان این خودرو نمی‌توان احساس بسیار خوبی داشت چراکه اولین موردی که به چشم میخورد کیفیت متوسط رو به پایین متریال داشبورد و کابین است. همچنین سواری خودرو کاملا در حد خودروهای متوسط بازار بوده و باید گفت از بسیاری رقبای هم رده‌اش در بازار کشور در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. همچنین توان جتا VA3 با توجه به مشخصات فنی‌اش چندان رضایت بخش نبوده و نباید انتظار شتابی قابل قبول را داشت و باید گفت که رقبای دیگر این خودرو از نظر فنی و رانندگی کیفیت بالاتری دارند. 

مشخصات فنی جتا VA3

در قسمت مشخصات فنی، جتا VA3 حرف چندانی برای گفتن ندارد. مشخصات فنی این سدان خانوادگی نشان دهنده آن است که با یک خودروی آرام و بدون هیجان روبرو هستیم. قلب تپنده VA3 یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بوده که توانایی تولید ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین جعبه دنده این خودرو نیز از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AISIN بوده که نیروی پیشرانه را به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند.

جتا VA3

امکانات رفاهی و ایمنی جتا VA3

جتا VA3 در بخش امکانات رفاهی و ایمنی مانند بسیاری از خودروهای هموطن خود با سطوح آپشنی و پیشرانه‌های مختلف راهی بازار می‌شود اما هنوز مشخص نیست با چه آپشن‌هایی راهی بازار ایران خواهد شد.

جتا VA3

از جمله امکانات این خودروی سدان اقتصادی که برای تست در اختیار ما قرار گرفت می‌توان به سامانه کنترل پایداری، ترمزهای چهار چرخ دیسکی همراه با ABS , EBD و BA، مانیتور لمسی 8 اینچی با دوربین عقب، حسگر عقب، کروز کنترل، چهار کیسه هوا (2 عدد در تریم پایه)، دیلایت، فرمان دی­کات، رینگ‌های آلومینیومی، روکش چرمی صندلی‌ها، سانروف و حسگر نور و باران اشاره کرد.

قیمت جتا VA3

جتا در بازار خودرو چین قیمتی در بازه 10 تا 14 هزار دلاری دارد اما هنوز مشخص نیست در بازار ایران با چه قیمتی عرضه خواهد شد.

کد خبر 142815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha