ورود شبه فولکس واگن به بازار / جتا VS5 همزاد سئات آتکا با روح آلمانی

سه محصول از برند چینی جتا که حاصل جوینت وینچر فاو – فولکس واگن بود از سوی ماموت خودرو وارد بازار ایران خواهد شد که جتا VS5 یکی از آنهاست. جتا VS5 از نظر ابعادی کوچک‌تر از جتا VS7 است و از پلتفرم مشترکی با سئات آتکا نیز برخوردار است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، برند جتا هر چند در دنیا با نام جتای فولکس واگن شناخته می‌شود اما در چین یک برند مشترک بین فاو و این خودروساز آلمانی برای تامین ولع خرید محصولات فولکس واگن برای قشر متوسط چین است.

خودروهای برند جتا از پیشرانه و پلتنفرم مشترک با خودروهای فولکس واگن بهره‌مند است و به همین دلیل نیز آن را محصولی دورگه معرفی می‌کنند.

خودروهای جتا که قرار است توسط ماموت خودرو در ایران نیز عرضه شود با وجود بهره‌مندی از زبان طراحی آلمانی و برخی مشخصات مشترک با خودروهای تیگوان و سئات اما از نظر سطح کیفی فاصله معناداری با این محصولات دارد که آنهم به دلیل اقتصادی بودن این خودروها است.

برند جتا در واقع به دلیل محبوبیت فولکس واگن در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان تاسیس شد تا بتواند لذت سواری یک خودروی آلمانی با سطح کیفی نازل‌تر را برای اقشار ضعیف‌تر جامعه فراهم کند و به دلیل همین اقتصادی بودن نیز از سوی ماموت خودرو برای عرضه در ایران انتخاب شده است.

محصولات جتا در سه مدل سدان جتا VA3، کراس اوور جتا VS5 جتا VS7 توسط ماموت خودرو برای بازار ایران در نظر گرفته شده است که جتا VS5 کوچک‌ترین کراس اوور این نشان در ایران است و از نظر ابعادی با سئات آتکا یکسان است.

جتا VS5 از نظر ظاهری تفاوت چندانی با جتا VS7 نداشته و از همان خط طراحی بهره‌مند شده است. اگر از بخش جلوپنجره و چراغ‌های این خودرو صرف‌نظر کنیم کاملا طراحی سئات آتکا به چشم می‌خورد. در نمای جلوی این خودروی کراس اوور چراغ‌های اصلی به صورت یک تکه با خطوط تند و تیز طراحی شده که متصل به جلوپنجره کهکشانی این خودرو هستند.

جتا VS5

در نمای عقب این کراس اوور جذاب نیز همچنان مانند بخش جلوی آن شاهد یک طراحی خشن و زیبا هستیم. چراغ‌های عقب نسبتا کشیده و چشم نواز طراحی شده که تا نیمه‌های درب صندوق ادامه یافته‌اند که نسبت به جتا VS7 کمی کوچک‌تر است. درب صندوق هم با خطوط و زوایای تیز شکل گرفته و میان خود محل نصب پلاک را جای داده است. بر روی سپر عقب نیز یک چراغ شبرنگ سراسری، یک دیفیوزر بزرگ کرومی و دو شبه خروجی اگزوز طراحی شده است.

جتا VS5

با ورود به کابین جتا VS5 با توجه به اینکه این خودرو یک خودروی کاملا اقتصادی است با یک داشبورد ساده اما هماهنگ با ظاهر کلی خودرو روبرو هستیم که البته طراحی نسبتا منحصر به فردی دارد. ابتدای داشبورد میانی یک صفحه نمایش بسیار بزرگ و عریض برای سیستم مالتی مدیا در نظر گرفته شده و برخلاف بسیاری از خودروها که دو خروجی تهویه مطبوع به صورت افقی در کنار هم قرار گرفته‌اند در این خودرو کنار صفحه نمایش به صورت عمودی و روی هم طراحی شده‌اند! پس از این بخش پنل تنظیمات سیستم تهویه مطبوع برخلاف جتا VS7 به صورت فیزیکی با کلیدهای مختلف تعبیه شده است.

جتا VS5

فرمان به صورت D کات طراحی شده و ظاهری شبیه به محصولات فولکس واگن داشته و غربیلک فرمان هم به صورت ۳ شاخه به همراه برخی از کلیدهای کنترلی طراحی شده است. همچنین صفحه کیلومتر شمار خودرو نیز به صورت دیجیتال است. فضای کابین نیز جادار و مناسب بوده اما نسبت به VS7 شاهد فضای کمتری هستیم.

جتا VS5 در بخش فنی تفاوتی با جتا VS7 ندارد. این خودرو نیز از تکنولوژی‌های فولکس واگن بهره مند شده که یک نکته مثبت برای آن محسوب می‌شود. پیشرانه جتا وی اس ۵ از نوع ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربوشارژ بوده که توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت شرکت Aisin به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌شود.

جتا VS5

امکانات جتا VS5 هنوز به صورت رسمی مشخص نیست اما می‌توان به رینگ‌های آلومینیومی، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم ترمز ABS و EBD ، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم ترمز اضطراری، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور و باران، دی لایت، مانیتور، شش عدد ایربگ و پاور ویندوز اشاره کرد.

قیمت جتا VS5 نیز همچون سطح امکانات این خودرو هنوز از سوی ماموت خودرو اعلام نشده است.

کد خبر 142854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha