واکنش بازار خودرو به نتایج احتمالی مذاکرات / قیمت برخی خودروها به قیمت کارخانه‌ای نزدیک شد

روند کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو که در یکی دو ماه اخیر آغاز شده کماکان ادامه دارد، نگاهی دقیق به آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد که قیمت برخی خودروها به قیمت کارخانه نزدیک شده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو در روزهای اخیر شرایط ویژه‌ای را سپری می‌کند و به رغم اینکه ابتدای امسال قیمت‌ها افزایشی بود اما، آغاز مرحله دوم فروش خودروسازان، جمع‌آوری نقدینگی از بازار، عرضه خودروهای خریداری شده از سامانه یکپارچه فروش، بلوکه کردن پول‌های مردم در حساب وکالتی، انتشار برخی اخبار در خصوص واردات خودروهای نو و کارکرده و افزایش تولید خودرو عملا مسیر بازار خودرو را تغییر  داد و قیمت‌ها را نزولی کرد.

بازار خودرو که در هفته‌های اخیر مسیر ریزشی در پیش گرفته است طی هفته گذشته نیز  نوسانات شدیدتر قیمتی را تجربه کرد چنانچه برخی کارشناسان و فعالان بازار خودرو، ریزش قیمت انواع خودرو را به موج خروج سرمایه از این بازار نسبت دادند.

در این خصوص برخی رسانه‌ها و متولیان این صنعت نیز با اعلام اینکه با سیاست‌های کابینه سیزدهم، موج خروج سرمایه از بازار خودرو شکل گرفته است این مسئله را باعث ریزش قیمت خودرو عنوان کردند.

در چنین شرایطی برخی کارشناسان و فعالان بازار نیز حذف قرعه‌کشی خودرو و عرضه در سامانه یکپارچه فروش خودرو را عامل خروج تدریجی و حذف تقاضاهای سوداگرانه از بازار خودرو می‌دانند،  مجموع اقداماتی که از نگاه آنها سبب کنترل بازار خودرو و خروج تقاضاهای سرمایه‌ای از این بازار شده است.

اما موضوعی که در روزهای اخیر به نظر می‌رسد بیش از همه بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده است موضوع مذاکرات مقامات ارشد و برخی خبرهای احتمالی درباره توافقات است که اگر چه تا این لحظه به طور رسمی تایید و یا تکذیب نشده است اما تاثیرات خود را در بازارهای مختلف به خصوص بازار ارز و خودرو گذاشته و نوسانات و افت قیمت‌ها را در بازار خودرو شدیدتر کرده است.

در این خصوص افزایش آمار آگهی فروش خودرو در فضای مجازی نشان از تاثیر اخبار مذاکرات بر افکار عمومی و نگرانی محتکران از ارزان‌تر شدن بیشتر خودرو در بازار دارد. در کنار این مساله برخی آمارها در روز جاری خبر از انصراف تعدادی از متقاضیان خرید خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو می‌دهد. این آمار میزان انصراف متقاضیان خودروهای داخلی و مونتاژی را به ترتیب 20 تا 50 درصد اعلام می‌کند.

با این حال به نظر می‌رسد بازار خودرو در این روزها متاثر از افزایش عرضه، کاهش تقاضا و کاهش نرخ ارز، از جریانات سیاسی بین‌المللی نیز تأثیر زیادی گرفته است چنانچه کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با افزایش رایزنی‌های سیاسی در سطوح بالا احتمال ادامه‌دار بودن ریزش قیمت خودرو بیش‌تر از گذشته خواهد بود.

البته تا قطعی نشدن توافقات هیچ چیز مشخص نیست، در هر حال افزایش آگهی‌های فروش و کاهش قیمت‌ها می‌تواند به تدریج باعث عقب‌نشینی بیشتر بازار و قیمت‌ها شود. در این میان تصویب لایحه واردات خودروهای کارکرده به رغم برخی ابهاماتی که دارد هم می‌تواند جریان ریزش قیمت‌ها را سریع‌تر کند.

بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو حکایت از ریزش گسترده قیمت‌ها در روزهای اخیر دارد به طوری که بین خودروهای پراید موجود در بازار، وانت پراید به مرز 280 میلیون رسید همچنین با ادامه ریزش قیمت‌ها، کوییک آر نیز از محصولاتی بود که با ادامه روند نزولی در حدود 330 میلیون قیمت خورد و شاهین دیگر محصول سایپا نیز به حدود 557 میلیون رسید.

محصولات ایران خودرو نیز با روند کاهشی قیمت در بازار مواجه است، پژو 2008 مدل 1399 از 2 میلیارد و 500 میلیون تومان در هفته اول خرداد ماه به 2میلیارد و 400 میلیون تومان رسیده‌است.

همچنین پژو 206 تیپ 3 پانوراما ظرف دو هفته گذشته با افت 30 میلیونی به 555 میلیون رسیده است. رانا پلاس مدل 1401 نیز طی دو هفته اخیر با افت بیش از 30 میلیونی به مرز 480 میلیون رسیده است.

سایر خودروهای موجود در بازار نیز در این بازه زمانی ریزش قیمت‌ را تجربه کردند اما به نظر می‌رسد این افت قیمت‌ها بیشتر بر روی کاغذ بوده چرا که عملا دادوستد چندانی در بازار خودرو انجام نمی‌شود.

کد خبر 142742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha