بلاتکلیفی، بازار خودرو را در رکود سنگین فرو برد / نگاهی به تاثیر مصوبه واردات بر قیمت خودرو و نتیجه خبر درمانی در بازار

بازار خودرو در حالی وارد دومین فصل از سال می‌شود که همچنان نبود تصویر روشنی از اوضاع اقتصادی، بازار خودرو را با بلاتکلیفی و رکود در معاملات مواجه کرده است و به رغم ادامه ریزش قیمت‌ها از دو ماه گذشته اما همچنان آینده آن با ابهام جدی روبرو است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو تقریبا از اوایل اردیبهشت ماه با ریزش قیمت همراه شد، افت قیمتی که با ورود به فصل تابستان کاملا در بازار محسوس است با این وجود در آغاز هفته جاری برخلاف هفته‌های اخیر نمودار تغییرات قیمت خودروهای داخلی نسبت به اولین روزهای خرداد ماه به جز افت اندک در برخی از مدل‌ها، در بسیاری از خودروها رشد قیمت را تجربه کرد.

از سوی دیگر، بازار خودرو بلافاصله به خبر تصویب واردات خودروهای دست دوم واکنش نشان داد، اتفاقی که این روزها در کنار اخبار مثبت بهبود روابط سیاسی، بر بازار خودرو تاثیرگذار شده و قیمت انواع خودروها را در بازار ریزشی کرده است.

این اتفاقات در بازار خودرو در شرایطی است که همچنان نبود تصویر روشنی از اوضاع اقتصادی بسیاری از فروشندگان و خریداران را مستاصل و سردرگم کرده است و این روزها بر رکود بیشتر بازار خودرو دامن زده است.

نگاهی دقیق‌تر به بازار خودرو نشان می‌دهد که در هفته‌های اخیر این بازار جذابیت خود را برای دلال‌های وابسته به خودروسازان از دست داده است که به اعتقاد برخی فعالان بازار، در صورت ادامه آن و عملی شدن موضوع واردات خودروهای نو و کارکرده، می‌تواند رکود و ریزش بیشتر قیمت‌ها را در بازار خودرو به دنبال داشته باشد.

در تحلیل وضع کنونی بازار و آینده قیمتی خودروها، بسیاری از فعالان بازار همچنان حفظ ارزش پول را فاکتوری بسیار مهم در جهت‌گیری بازار خودرو و هجوم سرمایه‌ها به بازار خودرو می‌دانند و معتقدند که حل مشکل بازار خودرو با رفع مشکلات کلان اقتصادی و اجرای روش‌های درست سیاست‌های پولی و همچنین حذف جذابیت و سود آنی از بازار خودرو قابل انجام است.

حذف سود بزرگی که از شکاف عمیق قیمت کارخانه و بازار خودرو در یکی دو سال گذشته ایجاد شده، با عرضه بیشتر و ایجاد تعادل در بازار تقاضا از مسیرهای مختلفی چون آزادسازی واردات خودرو عملی است مشروط بر اینکه همزمان با بازگشایی مسیر واردات، دولت نیز دست از قیمت‌گذاری دستوری که نتیجه آن کسب سودهای بزرگ توسط دلالان و واسطه‌گران است، بردارد.

بررسی جریان واردات بر بازار نشان می‌دهد که به رغم گذشت ماه‌ها از مصوبه واردات خودرو و تنظیم و ابلاغ آیین‌نامه آن، کماکان چالش تامین ارز و مباحثی چون تاییدیه استاندارد و محیط زیست از مشکلاتی است که واردات خودروهای صفر را با تاخیر مواجه کرده است و چه بسا این مشکل به شکل وسیع‌تری برای خودروهای کارکرده هم وجود خواهد داشت.

کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده هم هفته گذشته تصویب شد و این لایحه برای تایید نهایی به شورای نگهبان رفت. با این حال نوسانات نرخ ارز از یک سو و کسری تولید در سال‌های اخیر از طرف دیگر سبب شده که امروز وضعیت نامناسبی را در بازار خودرو شاهد باشیم.

در واقع از نگاه فعالان بازار هر آن چه که امروز در واردات خودروهای صفر کیلومتر به عنوان چالش مطرح است به نظر می‌رسد برای خودروهای کارکرده به صورت گسترده‌تری وجود خواهد داشت بنابراین باید دید برای بهبود بازار فعلی، دولت در مواجهه با این مشکلات چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت.

به اعتقاد کارشناسان بازار خودرو، با وجود مصوبات مجلس در حوزه واردات خودرو و پی‌گیری‌های دولت و مجلس برای ساماندهی بازار از کانال واردات، همچنان ساماندهی بازار خودرو از مسیر خبر درمانی و تاثیر روانی آن بر بازار دنبال می‌شود در حالی که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت به نتیجه رسیدن واردات و رسیدن پای وارداتی‌ها به خیابان، می‌توان نسبت به آینده واردات در بازار خودرو امیدوار بود.

در همین حال برخی کارشناسان بازار تصویری دیگری از آینده بازار خودرو دارند و معتقدند با توجه به نوساناتی که ممکن است در بازار ارز رخ دهد باز هم قیمت خودرو در بازار افزایش خواهد داشت. در این میان با طولانی شدن نوبت‌دهی‌ها، بسیاری از متقاضیان ثبت‌نام در سامانه نیز از دریافت خودرو از این کانال منصرف شده و برای خرید خودرو به بازار آزاد مراجعه می‌کنند که این جریان نیز بازار و قیمت‌ها را صعودی خواهد کرد.

اما نگاهی به آخرین وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد که طی روز گذشته تاکنون قیمت اکثر خودروهای داخلی با ریزش همراه بوده است به طوری که در حوزه محصولات پرفروش ایران خودرو، پژو 207 فرمان برقی مدل 1402 به حدود 610 میلیون تومان رسیده است و نسبت به روز گذشته 10 میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

همچنین قیمت پژو پارس ال ایکس مدل 1402 نیز بدون تغییر نسبت به روز گذشته 590 میلیون تومان معامله شد.

در بازار سایر محصولات ایران خودرو نیز پژو 206 تیپ 2 مدل 1401 با افت 5 میلیون تومانی به 515 میلیون رسید و تارا اتوماتیک مدل سال نیز با افت 5میلیون تومانی نسبت به روز گذشته، حدود 800 میلیون تومان قیمت خورده است.

همچنین دنا اتوماتیک توربو هم نسبت به روز گذشته با افت 10 میلیونی در محدود 825 میلیون تومان قیمت خورد و دنا معمولی با افت 10 میلیونی به کانال 590میلیون تومان رسید.

در بازار محصولات سایپا نیز شاهین مدل 1402 به 535 میلیون تومان رسید که نسبت به روز قبل 5 میلیون تومان ارزان شده است و کوییک آر دنده‌ای نیز حوالی 335 میلیون قیمت خورد که نسبت به روز گذشته بدون تغییر قیمت باقی ماند.

کد خبر 142832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha