دلایل افزایش تلفات و سوانح جاده‌ای

پرشین خودرو: سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تشریح جزئیات برنامه کمیسیون ایمنی راه‌ها به تشریح دلایل افزایش تلفات و سوانح جاده‌ای در کشور پرداخت.

به گزارش «پرشین خودرو»، محمود سالمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به آمار ارایه شده، تعداد سوانح و تلفات رانندگی در سال‌های گذشته كاهش یافته است اما باز هم با آمار بالایی مواجه هستیم؟ گفت: با بررسی و مطالعه آمار تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن در طی 10 سال گذشته می‌توان گفت كه تعداد متوفیان ناشی از تصادفات رانندگی تا سال 1384 روند افزایشی داشته که از سال 1385 این روند افزایشی تا حدی کنترل شده و در سال‌های اخیر با روند کاهشی مواجه بوده است.


 
تلفات تصادفات رانندگی(1380-1392)

وی افزود: علت این افزایش و كنترل روند رشد تلفات، دلایل متعدد اجتماعی، اقتصادی، مهندسی و همچنین مدیریتی دارد. یكی از مهم‌ترین دلایل، به‌ویژه در اواسط دهه 80، رشد فزاینده خودرو و همچنین سفرها بوده است. بطور معمول كشورها در مرحله رشد انفجاری سرانه خودرو با رشد تلفات و تصادفات رانندگی مواجه می‌شوند.

افزایش تعداد وسایل نقلیه به 45 میلیون دستگاه

به گزارش مهر، دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها با بیان اینکه براساس آمارهای موجود، تعداد وسایل‌نقلیه در حال حرکت در سال‌های دهه 80 به‌صورت فزاینده‌ای افزایش داشته است، گفت: در این سال‌ها بیش از 3 برابر رشد در تعداد وسایل نقلیه و 6 برابر در تعداد موتورسیكلت داشتیم، ضمن آنکه در حال‌حاضر بیش از 26 میلیون انواع وسیله نقلیه در سطح كشور در حال تردد است و پیش‌بینی می‌شود در سال 1398، این تعداد به بیش از 45 میلیون وسیله برسد.
 

منحنی رشد مالكیت خودرو


سالمی با اشاره به اینکه از سوی دیگر ایران به‌ عنوان یک کشور در حال توسعه با نرخ فزاینده افزایش جمعیت هم مواجه بوده است، اظهار داشت: در 30 سال گذشته جمعیت ایران دو برابر شده است. البته در سال‌های اخیر این نرخ افزایش جمعیت تا حدودی کنترل شده و براساس نتایج مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل در ایران، نرخ افزایش جمعیت ایران برای ده‌سال آینده در حدود 1.34 درصد خواهد بود.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: علیرغم افزایش تعداد وسایل نقلیه و متقاضیان گواهینامه رانندگی در سال‌های اخیر و همچنین افزایش تعداد سفرها با برنامه‌ریزی و همكاری با سایر دستگاه‌ها، اقدامات مؤثری انجام شده است، بنابراین روند افزایش تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی تحت کنترل درآمد.

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها با تاکید بر اینکه با شكل‌گیری كمیسیون ایمنی راه‌های كشور، حمایت‌های دولت و تلاش‌های اعضای كمیسیون، شاهد كاهش تعداد تلفات حوادث رانندگی در جاده‌های كشور به كمتر از 13 هزار نفر بودیم، گفت: در حال حاضر با كاهش بیش از 40 درصدی در تعداد تلفات نسبت به پیش‌بینی براساس روند قبلی بوده‌ایم كه همه اینها حكایت از به‌بار نشستن همکاری اعضای كمیسیون و دستگاه‌های مسئول در امر ایمنی حمل‌ونقل است.

سالمی با اشاره به تثبیت وضعیت ایران در خصوص تلفات و سوانح جاده ای، گفت: با بررسی تعداد تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن در سال‌های اخیر می‌توان به این نتیجه رسید که ایران از نظر وضعیت تصادفات و تلفات در مرحله تثبیت قرار دارد که البته یک مرحله بحرانی و حساس به‌شمار می‌رود و تمامی کشورهایی که در کنترل و کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آنها موفق شده‌اند زمانی در این مرحله قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه درحال‌حاضر جلسات كمیسیون به‌طور موثر و مستمر در حال برگزاری است، اظهار داشت: این جلسات در زمینه‌های مختلف شامل اقدامات مهندسی، افزایش زیرساخت‌ها، حذف و اصلاح نقاط حادثه‌‌خیز از شبكه راه‌ها، اقدامات كنترل و مدیریت سرعت با بهره‌گیری از دوربین‌های كنترل سرعت و اقدامات آموزشی و فرهنگ‌سازی در حال انجام است.

سالمی تصریح کرد: نظارت بیشتر و موثرتر بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی، نظارت بیشتر بر انواع خودروی تولیدی و وارداتی، خدمات بهتر و سریع‌تر امداد و نجات و فوریت‌های پزشكی با همكاری دستگاه‌های عضو كمیسیون و اعمال مناسب مقررات راهنمایی و رانندگی، فعالیت کرده است كه انتظار می‌رود امسال بیش از سال‌های گذشته با كاهش تصادفات روبرو باشیم و این روند با پایدار شدن وضعیت و ایجاد تعامل و هماهنگی بیشتر بین دستگاهی در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

دبیر کمیسیون ایمنی راه ها در پاسخ به این پرسش که این كمیسیون چه پیشنهاداتی را برای كنترل سوانح جاده‌ای ارایه كرده است؟ اظهار داشت: كمیسیون ایمنی راه‌های كشور به‌عنوان هماهنگ‌كننده و سیاست‌گذار در حوزه ایمنی حمل‌ونقل، تلاش کرده تا در حوزه مدیریت ایمنی نگاهی جامع به عوامل موثر و مرتبط با ایمنی، تصادفات و تلفات رانندگی داشته باشد.

وی افزود: بنابراین در حوزه‌های حمل‌ونقل، ناوگان، آموزش و افزایش دانش ترافیكی، امداد و نجات و اعمال مقررات و قوانین موضوع را از دستگاه‌های مسئول پیگیری کرده و برنامه‌ریزی‌های كلان را در دستوركار دارد.

سالمی با بیان اینکه در یك دهه فعالیت، كمیسیون دارای مصوبه‌ها و ابلاغیه‌های زیادی در موضوعات مختلف بوده است، بیان کرد: مهمترین آنها تدوین و تصویب راهبرد ملی راه‌های ایران است، كه گردآوری و عملیاتی کردن برنامه‌های اجرایی این راهبردها مورد پیگیری است که در این زمینه مجموعه مصوبات و گزارش‌های مربوط به ایمنی حمل‌ونقل و كمیسیون ایمنی در سایت وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه كمیسیون قابل دسترسی است.

ضرورت اجرای کامل هدفمندی یارانه ها در بخش حمل و نقل

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه در جریان فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چه موضوعاتی برای كاهش سفرهای جاده‌ای مطرح شده است، اظهار داشت: هدفمندسازی یارانه‌ها كه در فازهای 1 و 2 آن عمده تمركز بر هدفمند كردن مصرف انرژی بوده، در واقع ترغیب و هدایت مصرف‌كنندگان انرژی به سمت بهره‌گیری بهینه از انرژی است.

دبیر کمیسیون ایمنی راه ها، تصریح کرد: به‌عبارت دیگر درصورتیكه سوخت و انرژی به قیمت تمام‌شده، به علاوه عوارض و مالیات به دست مصرف‌كننده برسد، بطور حتم با ملاحظه و مدیریت ویژه مصرف می‌شود. در بیشتر كشورها به‌ویژه كشورهایی كه فاقد منابع فسیلی هستند، علاوه بر قیمت تمام‌شده عرضه سوخت، مالیات و عوارض نیز دریافت می‌شود كه نمونه آن در كشور همسایه ما تركیه است بطوریکه انواع سوخت در ایران به بهایی كمتر از قیمت آب آشامیدنی عرضه می‌شود، اما در تركیه قیمت سوخت چندین برابر قیمت كشور ما به فروش می‌رسد.

سالمی تصریح کرد: بنابراین هدف اصلی در هدفمند كردن یارانه‌ها و تعدیل قیمت سوخت، مدیریت بهینه مصرف آن است و اجرای كامل طرح در بخش حمل‌ونقل، منجر به هدایت سفرهای جاده‌ای به‌ویژه بار و نیز مسافر عمومی به سمت راه‌آهن كه مصرف سوخت در آن حدود یك‌ششم جاده‌ای است، خواهد شد.

کد خبر 35148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha