به تفسیر اشتباه عادت نکنیم

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، در روزهای گذشته مدیر ارشد گروه خودروسازی سایپا در یک گفت وگوی رسانه ای که در نمایشگاه مطبوعات انجام شده است در مورد حذف پراید از گردونه تولید با اعلام این مطلب که هیچ جایگزینی با شرایط و خصوصیت های پراید وجود ندارد گفتگوی خود را آغاز کرده است.


اساسا کاری با این نداریم که پراید خوب است یا خیر یا اینکه آیا می شود با پول پراید خودروی دیگری را برای خرید انتخاب کرد یا همچنان پراید تنها انتخاب ما خواهد بود؟


در این مطلب می خواهیم به این مسئله بپردازیم که چرا برخی از ما هر چیزی را آنجور که می خواهیم و دوست داریم تفسیر می کنیم و نه آنطور که هست؟!


مهدی جمالی در این گفت وگو در مورد پراید گفته است «هیچ محصولی توان رقابت با پراید را از نظر قیمت و کیفیت ندارد» اما مطمئنا منظور مدیرعامل سایپا این نبوده است که هیچ خودرویی نمی تواند از نظر کیفیت و قیمت با پراید رقابت کند زیرا در قرن بیست و یک و در دنیایی که بچه های دبستان های ایران نیز با آپشن های خودروهای جدید مازراتی و لامبورگینی آشنا هستند چطور می شود باور کرد هیچ خودرویی؛ توجه بفرمایید هیچ خودرویی نتواند با ارزان ترین خودروی بازار ایران از نظر قیمت و کیفیت رقابت کند؟


پراید به هیچ عنوان در کلاس خودروهای از برند های معروف جهان از جمله بنز، تویوتا، سیتروئن، پژو و ده ها برند معروف دیگر که در همین کشور خودمان تولید و عرضه می شوند قرار نمی گیرد پس چطور می شود کیفیت آن را با این برندهای گران قیمت مقایسه کرد.


البته مدیران صنعت خودروی ایران از جمله سایپایی ها بر این عقیده هستند که با خصوصیات فعلی پراید و قیمتی که این خودرو دارد هنوز نمی توان خودرویی دیگر برای جایگزینی آن پیدا کرد و این بدان معنی است که پراید ارزانترین خودروی 4 سیلندر با حجم موتور 1300 است که می توان با قیمت 6 هزار دلار تولید کرد.


این گفته در تمام صحبت های گذشته مدیران سایپا نیز دیده می شود حال چه طور یک رسانه تفسیر خودساخته ای از صحبت های مدیر سایپا تولید کرده و این تفسیر اشتباه به سرعت تبدیل به یک خبر جنجالی در سایر رسانه ها می شود؟ آیا خبرنگاری که این گفتگو را تهیه کرده است نمی داند که پراید 1300 سی سی در محدوده و اسکوپ خود سنجیده می شود و نه در رنج خودروهای لوکس و یا حتی اقتصادی مانند رنو، پژو و حتی خودروهای چینی!


مگر می شود مدیر عامل یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی آسیا نداند که پراید تنها باید با خودرویی با خصوصیات خود سنجیده شود و نه با تمام خودروهای جهان؟ مگر می شود مهدی جمالی با سابقه مدیریتی بسیار زیادی که در ارگان ها و شرکت های اقتصادی بزرگ کشور دارد، فرق پراید 1300 سی سی را با خودروی دو دیفرانسیل نداند؟ چگونه برخی رسانه های ما در انتشار این خبر حتی سعی نکردند کمی به این مسائل آشکار فکر کنند و برای درصد خطای نویسنده خبر جایی بگذارند؟


بی شک همه مدیران و کارشناسان خودرویی کشور بر این مسئله واقف هستند که با قیمت فعلی پراید نمی توانیم هیچ خودرویی را تولید کنیم که کیفیتی در حد پراید فعلی و نه کیفیتی بالا در حد خودروهای کلاس اول و دوم جهان داشته باشد اما بی شک با پول بیشتر می توان خودرویی بهتر خرید.


کاش یاد بگیریم قبل از انتشار یک خبر، اول متن آن را یکبار مطالعه کنیم تا مجبور نباشیم بعد از انتشار از خطای بوجود آمده در تفسیر خبر شرمنده شویم.


یکبار دیگر به این جمله توجه کنید: هیچ خودرویی با کیفیت فعلی پراید و قیمت این خودرو نمی توان تولید کرد یعنی پراید تنها خودروی 1300 سی سی و 4 سیلندر جهان است که 6 هزار دلار قیمت دارد كه در ایران قابلیت تولید دارد.

 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.
کد خبر 63055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیان ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    2 0
    کاش نویسنده این متن اسم خودش رو هم می نوشت تا با ایشون هم بیشتر اشنا می شدیم، البته اگه فامیلیش جمالی نیست.
  • جاسم ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    0 0
    پراید با قیمت سه و نیم میلیون شروع شد و وقتی به قیمت 7 میلیون رسید مردم به زور آنرا می خریدند و سایپا به زور 70% قسطی آنرا به فروش میرساند . اما ورق برگشت و قیمت ارز گران شد و با نگاه ویژه شورای رفاقت قیمت به 20 میلیون رسیده و باز سر مردم منت میگذارند که هیچ خودرویی توان رقابت با پراید را ندارد !!! لطفا با قیمت ارز آزاد ماشین وارد کنید و با همان قیمت به مصرف کننده بدهید تا بفمید حرفی که میزنید درست نیست.