تیر خلاص برای حذف خودروهای «هیبریدی» شلیک شده است

پرشین خودرو: در شش ماه اول سال 2017 تویوتا با فروش 26 هزار و 867 خودروی هیبریدی از نوع پریوس در صدر جدول هیبریدی های جهان قرار گرفته است و پس از آن نیسان با فروش 26 هزار و 591 نیسان مدل لیف در مقام دوم قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی که تمام کشورهای بزرگ برای رفع مشکلاتی مانند آلودگی هوا، مضرات استفاده از سوخت ها فسیلی و محیط زیست و ... به دنبال افزایش استفاده جامعه از خودروهای سبز همانند محصولات هیبریدی و الکتریکی هستند در ایران مسوولان برای استفاده نکردن جامعه از این فناوری جدید تلاش های خود را افزایش می دهند.

استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی یکی از راه حل های جهانی برای کاهش میزان آلودگی هوا است و متاسفانه حمایت از این تکنولوژی در کشور با اما و اگرهایی رو به رو شده است. بسیاری از کشورها از خودروهای هیبریدی برای حمل و نقل عمومی خود استفاده می کنند و حتی در لکوموتیوهای جدید خود نیز این سیستم را جایگزین سیستم احتراقی قدیمی کرده اند.

ابتدا با خودروهای هیبریدی آشنا شویم:
به تمام وسایل نقلیه ای که از دو و یا چند پیشرانه انتقال نیرو که بطور مستقیم و یا غیر مستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته هستند بهره می برند، خودروی هیبریدی می گویند.

یک خودروی هیبرید از دو منبع انرژی مختلف برای به حداکثر رساندن راندمان و کارایی استفاده می‌کند و این یعنی ترکیب کردن انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری‌ها با انرژی احتراقی سوخت‌هایی چون بنزین، دیزل و یا گاز مایع که به عملکرد بهتر خودرو کمک می کند.

هیبریدی ها در انواع بنزینی-الکتریکی، دیزلی-الکتریکی و گاز مایع-الکتریکی در بازارهای جهانی عرضه می شود و در ایران مدل بنزینی – الکتریکی متدوال تر و بازار ایران در حال حاضر با این نوع هیبرید آشنا شده است.

از نظر چگونگی استفاده از پیشرانه در موتورهای هیبرید، نیز مدل های مختلفی در بازار عرضه شده است که از آن میان می توان به هیبرید سری، هیبرید موازی، هیبرید های ملایم و پلاگین هیبرید ها اشاره کرد.

معروفترن خودروی هیبریدی جهان یعنی پریوس تویوتا در ایران نیز به همان اندازه معروف و البته پرفروش است و می توان این محصول با کیفیت تویوتا را یکه تاز بازار ایران نامید.

در شش ماه اول سال 2017 تویوتا با فروش 26 هزار 867 خودروی هیبریدی از نوع پریوس در صدر جدول هیبریدی های جهان قرار گرفته است و پس از آن نیسان با فروش 26 هزار و 591 نیسان مدل لیف در مقام دوم قرار دارد.

در ایران نیز با تمام سنگ اندازی های دولتی ها برای تعرفه قیمتی خودروهای هیبریدی، هیبریدها جزو مدل های خودرویی است که مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است.

در اولین روزهای صحبت از ورود خودروهای هیبریدی به ایران سخن از تعرفه صفر درصد و مجوز بدون اما و اگر به داخل طرح ترافیک به میان آمد اما گویی این بیانات تنها تا قبل از حتمی شدن ورود این خودروها بود زیرا ابتدا تعرفه صفر درصد از یادها رفت و سپس ورود به محدوده طرح پایتخت نیز برای این نوع خودروها ممنوع اعلام شد.

این در حالی است که از سال 90 تا کنون آمارها نشان می دهد که هر هفته متاسفانه بیش از 300 نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را در روزهای آلوده از دست داده اند و باز هم بر اساس آمارهای سازمان محیط زیست، بیش از 70 درصد آلودگی در کلان شهرها به دلیل وسایط نقلیه به وجود می آید.

حال سوال اصلی این است که چه زمانی قرار است دولتی ها و شهرداری های کلان شهرهایی مانند تهران قصد دارند تا سلامتی مردم را در اولویت کاری خود قرار دهند و به این اصل برسند که هزینه درمان بیماری هایی با منشا آلودگی هوا از سود دولت از واردات خودروهای هیبریدی بسیار بیشتر است و در کل ضرر کشور از افزایش استفاده از خودروهای بنزینی به جای هیبریدی بسیار بالا خواهد بود.

با اینکه همگان بر فرهنگ سازی برای جایگزینی خودروهای سبز در کشور هم عقیده هستند اما در عمل گویا این عقیده دارای تضاد می شود و هر چه سنگ می توان تصور کرد برای محقق نشدن این فرهنگ سازی استفاده می شود.

یکی از دغدغه های ورود خودروهای سبز (هیبریدی و برقی) به کشور بعد از تعرفه و مشکلات دولتی، نبود برخی زیرساخت های این خودروها در کشور است. نبود ایستگاه های شارژ برای خودروهای برقی، نبود فرهنگ صحیح استفاده از این محصولات، نبود تعمیرگاه های مخصوص برای این خودروها و ... را می توان از دیگر دغدغه های ورود خودروهای سبز به ایران دانست.

در آخرین سنگ اندازی برای رفع موانع استفاده از خودروهای پاک در ایران، تعرفه های جدید واردات خودروها به کشور با جهشی سرسام آور روبه رو شد. در این میان حتی تعرفه هیبریدی ها نیز 1000 برابر شد و دلواپسان محیط زیست و آلودگی هوا را با این سوال رو به رو کرد که چرا؟ گل به خودی از سوی دولتی ها به خود با کدام هدف رخ می دهد. گویی دوستانی که این قوانین و تعرفه ها را بررسی و اعلام کرده اند هیچ شناختی از موضوع آلودگی و چرایی این رخداد ندارند. باید از وزارت صنعت و دولت این سوال را کرد که چرا برای افزایش درآمد های خود پای بر روی سلامت مردم گذاشته و با شدت نیز پای خود را فشار می دهند تا هیچ راه فراری نباشد.

در حال حاضر یکی از هیبریدی های معروف که در ابتدا قرار بود با قیمتی در حدود 70 میلیون فروش برود اما تا قبل از بسته شدن سامانه ثبت سفارش قیمت این خودرو به حدود 150 میلیون تومان رسید و حالا با افزایش چند برابری تعرفه واردات هیبریدی ها باید دید این خودرو به عنوان پرفروش ترین هیبریدی جهان چگونه در ایران قیمت گذاری و عرضه می شود.

به هر حال این امید همچنان وجود دارد که مجلس جلوی اعمال تعرفه های جدید را گرفته و کمک کند تا هیبریدی ها بیش از این از دسترس ایرانیان خارج نشود.

کد خبر 88348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha