خودروی شما گارانتی است یا خیر؟!

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، گارانتی و وارانتی 2 واژه آشنا برای کشورهای صنعتی و توسعه یافته و کلماتی جدید برای کشورهای جهان سوم است.


واژه گارانتی که کمی قدیمی تر از وارانتی یا همان خدمات پس از اتمام گارانتی است در کشور ما زیاد چنگی به دل نمی زند یعنی اساسا زیاد فرقی نمی کند که شما کالایتان گارانتی باشد یا نباشد! کالای خود را تازه خریداری کرده اید یا تنها ساعاتی به پایان گارانتی آن باقی مانده است!

بر روی برگه گارانتی محصولی که خرید کرده اید نوشته شده است این محصول به مدت 24 ماه گارانتی و به مدت 10 سال خدمات یا همان وارانتی دارد که البته این جملات تنها دل خوش کنک هستند و زیاد این نوشته ها را جدی نگیرید زیرا در ذیل همین 24 ماه گارانتی که با بزرگترین حروف نوشته شده با فونت بسیار ریز نوشته اند البته موتور، بدنه، تمام محصولات برقی و غیر برقی داخل کالا و هر آنچه که با چشم مصلح و غیر مصلح قابل دیدن است از شمول این گارانتی خارج بوده و شرکت یا نماینده عرضه کننده محصول هیچ مسوولیتی در قبال این ملزومات ندارند و البته در آخر به شما اعلام کرده اند که از خرید و اعتمادی که به این برند و محصول کرده اید نیز سپاسگزارند!

موبایل، لوازم خانگی، رایانه، موتور، دوچرخه و هر چیزی که برای خرید آن پول پرداخت می کنید چنین شرایطی دارند و البته مسوولان نیز این مهم را به خوبی می دانند اما...!

یکی از بزرگترین صنایع تولیدی که بیشترین شبکه گارانتی و خدمات را در کشور دارا است صنعت خودروسازی است که البته برخی از ایشان هم همین درد گارانتی را دارد اما به نحوی دیگر سر شما را با پنبه می برد.

مثلا خودروی 40 میلیونی شما 2 سال یا 40 هزار کیلومتر گارانتی و 1000 سال وارانتی دارد اما پس از اولین مراجعه به تعمیرگاه های مجاز می فهمید که همه آن تبلیغ ها فقط تبلیغ بوده است و هیچ خبری از عملیاتی شدن آنها نیست.

در ماه های گذشته کامنت ها و تماس های برخی خوانندگان با «پرشین خودرو» موجب شد تا پرونده ای جدید در تحریریه این مجموعه خبری گشوده شود به نام « گارانتی و وارانتی».


اما مشکلی که شما با ما مطرح کردید چه بود؟


بسیاری از خوانندگان ما در زمان تماس با پذیرشگران تعمیرگاه های مجاز خودروسازان ایرانی با این سوال روبه رو می شدند که: «خودروی شما در دوره گارانتی است یا خیر؟» و البته سوالات دیگری که بستگی به جواب شما به سوال اول داشته است.

برای اینکه بتوانیم گزارشی در این مورد تهیه کنیم با برخی از نمایندگی های خودروسازان تماس گرفتیم و البته خود را یک مشتری که یکی از برندهای خودروساز مذکور را خریداری کرده است معرفی کردیم.

در ابتدا برخورد پذیرشگر بسیار مناسب بود و وقتی یک وقت برای تعمیرگاه می خواستی با روی خوش از شما می خواستند که در ساعت 7 تا 8 صبح به تعمیرگاه مراجه کرده و مشکلتان را حل کنید.

از ایشان پرسیدیم که کالای مورد نیاز ما مثل گیربکس و کلاچ موجود است و باز هم ایشان با خوش رویی گفتند بله مشکلی نیست اما؛ یک سوال که در همه این تماس ها از خبرنگار ما پرسیده شد، آیا خودروی شما گارانتی دارد و یا از گارانتی خارج شده است؟ البته برخی هم فقط از خبرنگار ما میزان پیمایش خودرو یا همان کیلومتر طی شده را پرسیدند که هدف هر دو یکی بود.

در جواب گفته شد که خودرو در 1000 کیلومتر آخر گارانتی است و در این زمان بود که لحن صحبت کردن با کمی تغییر به شما می گفت که مشکلی پیش آمده است.
از سوی پذیرشگران محترم به ما اعلام شد که حالا که گارانتی دارید باید با انبار صحبت کنید که آیا قطعه گارانتی کالای مورد نظر شما را دارند یا خیر؟!

سوال اول وقتی شما تعمیرگاه مرکزی یا مجاز یک خودروساز هستید که قطعات را خودش توزیع می کند، چه فرقی بین کالای زمان گارانتی و کالای زمان وارانتی وجود دارد؟

اولین حدسی که ما می زنیم این است که قطعات گارانتی از نظر کیفیت و دوام با قطعات غیر گارانتی فرق می کنند و شرکت مادر نیز دو مدل قطعه به تعمیرگاه های خود ارسال می کند یکی برای خودروهای گارانتی و یکی هم برای خودروهای وارانتی!

شما یک خودروی 30 و 40 میلیونی را خریداری کرده اید و به امید گارانتی 2 ساله آن هستید و خوش بینانه در این دو سال می توانید از خدمات گارانتی استفاده کنید اما حالا با این چالش رو به رو می شوید که آیا قطعات تعویضی در دوران گارانتی کیفیت خوبی دارند یا نه؟ اگر کیفیت دارند پس چرا با قطعه وارانتی فرق می کنند و اگر کیفیت ندارند که...!

شرکت های معظم خودروسازی و شرکت های تامین کننده قطعات به جد استفاده از قطعات بی کیفیت را در خودروهای خود و همچنین تعمیرگاه های مجاز رد می کنند و طوری موضع می گیرند که انسان حتی از سوال در این مورد شرمنده می شود اما؛ حالا که ما از سوال به حق خود شرمنده شدیم می شود شما بگویید این تفاوت در قطعات گارانتی و وارانتی برای چیست؟

سوال بعدی اینکه وقتی شما در تمام دوران گارانتی هزینه تعویض قطعه را از مشتری می گیرید چرا تفاوت قاءل می شوید؟

سوال سوم: به تازگی مشاهده شده است که نمایندگان شما به جای دادن فاکتور های متعدد که نشان دهنده خدمات ارائه شده و کالاها و قطعات تعویضی است، برای کمک به محیط زیست و کاهش مصرف کاغذ و نجات درختان! تنها یک برگ فاکتور به مشتری تحویل می دهند که هزینه خدمات را با ذکر نام خدمات و البته هزینه قطعات را بدون ذکر قطعه تعویض شده اعلام می کند. چرا؟

و سوال آخر اینکه این کارت های مختلفی که به خریداران تحویل داده و 1 میلیون بابت خدمات آن بر روی فاکتور خود می کشید، چه کارایی دارد؟ آیا فقط می خواستید یک کارت به کارت های جیب مردم اضافه کنید و یا قرار بود این کارت های رنگی، خدماتی را نیز پوشش دهند؟

دوستان این کارت ها مدت زمان مدیدی است که دیگر اعتبار ندارند و حتی نمایندگی های شما نیز دیگر سراغ آن را از مشتری نمی گیرند چه برسد به پوشش خدمات!
اگر به شما بر نمی خورد می خواهیم عرض کنیم که لطفا با حذف این کارت های بی اعتبار، کمی به برگشت اعتبار مجموعه خود کمک کنید زیرا این اعتبار دُرّ گرانی است که...!
 

 

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو»telegram.me/persiankhodro بپیوندید.
کد خبر 61643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha