رونمایی از باتری سدیم یون CATL در خودروهای برقی چری

شرکت CATL که لقب بزرگ‌ترین تامین کننده باتری خودروهای برقی با سهم 37 درصدی از بازار را یدک می‌کشد، خودروهای برقی چری را برای معرفی و رونمایی از باتری سدیم یون CATL انتخاب کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، روز گذشته شرکت CATL رسما اعلام کرد که خودروهای الکتریکی چری را برای معرفی و رونمایی از باتری سدیم یون خود انتخاب کرده است.

از سوی دیگر، چری نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی جداگانه اعلام کرد، محصولات برند جدید iCar نیروی موردنیاز خود را از باتری سدیم یون CATL تامین خواهد کرد.

بزرگ‌ترین تامین کننده باتری خودروهای برقی اولین بار در سال 2021 باتری سدیم یون CATL را با چگالی انرژی 160 وات بر کیلوگرم و مزایایی مانند ساخت با هزینه کمتر، عملکرد بهتر در دماهای پایین و ایمنی بیشتر نسبت به باتری‌های لیتیوم یون رونمایی کرد. این شرکت در همان سال اعلام کرد که نسل بعدی این باتری از چگالی انرژی 200 Wh/kg نیز فراتر خواهد رفت هرچند که برخی در تحقق این امر و امکان استفاده فراگیر باتری سدیم یون در خودروهای الکتریکی، تردید داشتند.

باتری سدیم یون CATL

حتی در آن برهه بسیاری اعتقاد داشتند که باتری سدیم یون نهایتا در اسکوتر و موتورهای برقی مورد استفاده قرار گیرد و البته برخی نیز باتری سدیم یون را حربه‌ای برای اعمال فشار به تامین کنندگان لیتیوم می‌دانستند.

با این وجود مراحل توسعه باتری سدیم یون فراتر از انتظار پیش رفت و در سال 2022 که قیمت لیتیوم افزایش داشت، شرکت CATL استفاده از باتری سدیم یون را اجتناب ناپذیر دانست.

از زمان رونمایی باتری سدیم یون CATL در سال 2021 تا روز گذشته درباره مشتری این باتری جدید حدس و گمان‌هایی مطرح بود تا اینکه شرکت CATL و خودروسازی چری رسما از آغاز همکاری خبر دادند و چری حتی پا را فراتر گذاشته و اعلام کرد که ENER-Q به عنوان نام برند باتری جدید سدیم یون انتخاب شده است.

البته شرکت CATL تنها شرکتی نیست که در حال کار روی باتری‌های سدیم یون است و خودروسازانی نظیر بی وای دی نیز در حال کار بر روی این پروژه هستند.

در پایان جا دارد نگاهی کوتاه به مزایا و معایب باتری‌های سدیم یون داشته باشیم:

مزایای باتری سدیم یون:

     ایمن تر از باتری‌های لیتیومی

     توانایی بهتر برای تحمل دمای سرد

     سرعت تخلیه کندتر

     تولید ارزان‌تر از باتری‌های لیتیومی

ضرر کمتر برای محیط زیست

معایب باتری سدیم یون:

     نرخ شارژ کندتر

     ولتاژ قابل دستیابی کمتر

     چگالی انرژی کمتر

کد خبر 142328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha