کد خبر 142967
۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
قیمت کادیلا با مستهلک‌شدن سرمایه‌گذاری اولیه کاهش می‌یابد

عضو هیات‌ مدیره انجمن همگن صنایع قطعه‌سازی کشور گفت: «خودرو کادیلا سرمایه‌گذاری سنگینی را برای زنجیره تامین و قطعه‌سازان کشور به همراه داشته است. بنابراین تا زمانی که این هزینه‌ها مستهلک نشود، این خودرو قیمت بالاتری نسبت به محصولی مانند شاهین خواهد داشت. اما به‌تدریج با مستهلک ‌شدن هزینه‌ها و افزایش تیراژ، انتظار می‌رود که قیمت این خودرو کاهش یابد.»

به گزارش خبرنگار پرشین‌ خودرو، با رونمایی از کادیلا به‌عنوان نسخه ارتقایافته ال90 و توان ساخت داخل، این انتظار در اذهان عمومی شکل گرفت که با توجه به سابقه 12ساله تولید این خودرو در کشور (85 تا 97) و صحبت‌هایی که از زمان انعقاد قرارداد تولید آن با رنو به‌عنوان جایگزین پیکان مطرح بود، ال90 ایرانی با قیمتی پایین‌تر از محصولاتی همچون شاهین به بازار بیاید که هزینه ایجاد یک پلتفرم جدید صرف آن شده است. اما حالا مدیرعامل سایپا می‌گوید که قیمت آن در زمان عرضه نصف قیمت بازار خودرو ساندرو (نسخه هاچ‌بک ال90) خواهد بود و مدیران پارس‌خودرو نیز اذعان دارند که قیمت این خودرو ارزان‌تر از خودرو شاهین که پرچمدار محصولات سایپاست نخواهد بود و چه‌بسا گران‌تر خواهد بود.

بر این اساس، گویا این خودرو که پسوند اقتصادی را یدک ‌کشیده و اکنون به‌مثابه یک محصول لوکس از آن یاد می‌شود، برای تولیدکننده، اقتصادی محسوب می‌شود، نه برای مصرف‌کننده‌. چراکه کارشناسان، خودرو اقتصادی از دید خودروساز را محصولی می‌دانند که هزینه تمام‌شده کمتر و حاشیه سود بالاتری دارد، اما از دید مصرف‌کننده، اقتصادی بودن یک خودرو در قیمت کمتر، امکانات مناسب و هزینه نگهداری پایین‌تر است.

* تحقق پروژه اقتصادی سایپا با دستیابی به تیراژ منطقی و اقتصادی

در این ارتباط مهدی مطلب‌زاده، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین‌خودرو با اشاره به برداشت‌های متفاوت از واژه محصول اقتصادی تاکید کرد: «چنان‌چه هدف از خودرو اقتصادی، عرضه خودرویی ارزان برای مصرف‌کننده باشد، در محصول کادیلا این هدف با تیراژ منطقی و اقتصادی این خودرو اتفاق خواهد افتاد.»

وی در ادامه با توجه به برخی ابهامات در تشابه محصول کادیلا با خودرو ال90 گفت: «خودرو کادیلا بر خلاف شباهت ظاهری، همان ال90 نیست؛ در تولید این محصول قطعات زیادی تغییر یافته و طراحی جدید در این محصول صورت گرفته است تا بتواند استانداردهای 85 گانه را پاس کند. این تغییرات باعث شده است، جز از نظر ابعاد و نمای جانبی، شباهتی با ال90 نداشته باشد. همان‌طور که خودرو رنو سیمبل که روی پلتفرم ال90 توسعه یافته، جز از نظر ابعاد و فرم کلی درها آن‌هم نه در جزئیات، با ال90 شباهتی ندارد.»

مطلب‌زاده با اشاره به این‌که ال90 تولیدی با مشارکت رنو به هیچ وجه استانداردهای 85گانه کشورمان را پاس نمی‌کرد، اظهار داشت: «برای این‌که محصول کادیلا با استانداردهای 85گانه مطابقت یابد و تمامی این استانداردها را پاس کند، بر روی آن اِلِمان‌های جدید اضافه شده است. دوم این‌که هر فیس‌لیفت جدید، مستلزم طراحی و قطعات جدیدی است و قطعات جدید نیز نیازمند ساخت قالب‌های جدید است. بنابراین درمجموع محصول کادیلا، یک خودرو جدید است که با اِعمال تغییرات گسترده بر روی پلتفرم قبلی به‌روزرسانی شده است. بنابراین این‌که بگوییم پلتفرم این خودرو با پلتفرم تندر90 یکی است، کاملا اشتباه و غیرعلمی است.»

این فعال صنعت قطعه‌سازی با بیان این‌که طبیعی است که در آغاز تولید کادیلا، این محصول گران‌تر از شاهین باشد، تصریح کرد: «باید در نظر گرفت که خودرو شاهین و قالب‌های آن چه زمانی ساخته شده و قیمت تمام‌شده در آن زمان چه میزان بوده و امروز در صورت ساخت چه هزینه‌ای را برای زنجیره تامین و خودروساز به همراه خواهد داشت؟»

* سرمایه گذاری سنگین قطعه سازان در محصول کادیلای سایپا

مطلب‌زاده ضمن اشاره به هزینه طراحی و تولید دو خودرو کادیلا و شاهین اذعان داشت: «طراحی و تولید قالب‌ها و قطعات کادیلا به جهت افزایش هزینه، سرمایه‌گذاری سنگینی را برای زنجیره تامین به همراه داشته است و تا زمانی که این هزینه مستهلک نشود، این خودرو قیمت بالاتری خواهد داشت. اما به مرور انتظار می‌رود که قیمت تمام‌شده این خودرو کاهش نسبی یابد.»

به گفته وی؛ موتور، گیربکس، اکسل و سیستم سوخت‌رسانی در خودرو ال90، از طریق واردات تامین می‌شد و سهم داخلی‌سازی این خودرو حدود 40 درصد یا شاید کمتر بود، درحالی‌که امروز ضمن اصلاح، بهبود و ارتقای چشمگیر کادیلا نسبت به ال90، درصد ساخت داخل آن بسیار افزایش یافته است. البته این محصول برای تامین برخی از قطعات الکترونیک و سایر قطعات های‌تک همچنان نیاز ارزی دارد.بنابراین سهم بالای داخلی‌سازی قطعات این خودرو به این معنی نیست که فاقد هزینه بوده است، بلکه سرمایه‌گذاری جدیدی نیاز دارد و این سرمایه‌گذاری باید مستهلک شود. »

عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی افزود: «به‌رغم برخی تصورات اشتباه، طراحی و تولید محصولاتی که از سهم داخلی‌سازی بالایی برخوردارند، در آغاز هزینه زیادی برای ساخت قالب‌ها و قطعات به شرکت‌ها و زنجیره تامین تحمیل می‌کند و این محصولات با مستهلک شدن سرمایه‌گذاری و هزینه‌های مربوط به ساخت قطعات و بسته به تیراژ، به‌تدریج هزینه تمام‌شده و قیمت نهایی مناسب‌تری خواهند داشت.»

وی همچنین با توجه به برخی انتقادها درخصوص جلوپنجره و ورودی هوای بزرگ مورد استفاده در خودرو کادیلا که معمولا در خودروهای دارای حجم موتور و قدرت و گشتاور بالا به کار می‌رود، گفت: «نقدهایی که برخی رسانه‌های خارجی در مورد بخشی از تولیدات ایرانی و محصولی مثل کادیلا مطرح می‌کنند، بدون توجه به موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوایی ما عنوان می‌شود. آیا گرمای بالای 45 درجه این روزها که در برخی نقاط کشورمان مشاهده می‌شود، در فرانسه هم هست؟ بنابراین باید طراحی خودروها نیز به تناسب اقلیم آب‌وهوایی صورت گیرد.»

مطلب زاده

* مشارکت بالای قطعه‌سازان در پروژه اقتصادی سایپا

مطلب‌زاده در ادامه با اشاره به تلاش‌های بسیاری که برای طراحی و تولید خودرو کادیلا انجام شده است، درخصوص زمان تولید انبوه این محصول گفت: «با توجه به اظهارات مدیران گروه سایپا و تلاش زنجیره تامین قطعه‌سازی کشور، پیش‌بینی می‌شود که کادیلا حداقل تا پیش از پایان امسال به مرحله تجاری‌سازی و تولید انبوه برسد و وارد بازار شود.»

وی با تاکید بر این‌که تا وقتی این محصول به تولید نهایی و عرضه به بازار نرسد، ارائه آمار درخصوص درصد داخلی‌سازی آن دشوار است، افزود: «اما پیش‌بینی می‌شود خودرو کادیلا همان‌گونه که از سوی مدیران سایپا اعلام شده است با درصد بالایی از ساخت داخل به بازار عرضه شود. چراکه علاوه بر پشتوانه 40 درصدی ساخت داخل محصول قبلی، قطعات اصلی مانند موتور، گیربکس، اکسل و سیستم سوخت‌رسانی و بسیاری از قطعات دیگر داخلی‌سازی شده‌اند.»

این فعال صنعت قطعه‌سازی همچنین درخصوص بازار صادراتی کادیلا گفت: «با توجه به استانداردهای بالای این محصول و همکاری‌های خوبی در جریان برگزاری نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه با شرکتهای خودروساز و قطعه‌سازی ایرانی صورت گرفته است، پیش بینی می شود این خودرو از محصولات خوب صادراتی گروه سایپا به بازار روسیه باشد.»

کد خبر 142967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha