بررسی و معرفی تیبا ۲ کارکرده /تیبا2 کارکرده ارزش خرید دارد؟

تیبا ۲ یکی از خودروهای هاچ بک سایپا است که پس از تیبا صندوقدار معرفی شد. این خودروی هاچ بک توانست به واسطه قیمت مناسب و البته استهلاک و مصرف پایین مورد استقبال زیادی قرار گیرد. اکنون این خودرو دیگر تولید نمی‌شود و نسخه‌های کارکرده آن در بازار کشور وجود دارند که در ادامه به بررسی و ارزش خرید آن خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تیبا نام اولین خودروی ملی سایپاست. خودرویی که ابتدا نسخه صندوقدار آن توسط این شرکت معرفی شد و پس از آن سایپا سراغ تولید نسخه هاچ بک آن برای رقابت با پژو ۲۰۶ تیپ ۲ رفت. سرانجام تیبا هاچ بک با عنوان تیبا ۲ در سال ۱۳۹۲ معرفی و وارد بازار شد تا پس از پراید ۱۱۱ تبدیل به دومین هاچ بک تولیدی سایپا شود و راه تولید خودروهایی نظیر کوییک را باز کند. 

تیبا۲

تیبا 2 به لطف قیمت مناسب و طراحی کمی بهتر از نسخه سدانش، فروش خوبی را در بازار ایران تجربه کرد. سایپا تیبا 2 را در دو نسخه EX و SX به بازار عرضه کرد که نسخه SX در سال ۱۳۹۶ از خط تولید کنار رفت و نسخه EX که تیپ کامل‌تر آن بود تا سال ۱۴۰۱ تولید شد. البته در این میان نسخه‌هایی خاص مانند تیبا ۲ پلاس یا تیبا ۲ آپشنال نیز در برهه‌ای تولید شدند که از نظر آپشن نسبت به نسخه‌های معمولی رده بالاتری داشتند اما در کل بیشترین نسخه تیبا ۲ تیپ EX آن است. 

تیبا۲

مزایای تیبا ۲

استهلاک پایین

هزینه نگهداری پایین

بازار دست دوم قابل قبول

فراوانی قطعات یدکی

مصرف سوخت مناسب

معایب تیبا ۲

ایمنی پایین

امکانات رفاهی کم

قدرت کم پیشرانه

عایق بندی ضعیف کابین

فضای محدود کابین

تیبا ۲ از نظر طراحی ظاهری اکنون دیگر خودرویی قدیمی و بسیار ساده به چشم می‌آید اما همچنان از پراید جذابیت‌های بصری بیشتری دارد. همچنین به نظر بسیاری از افراد تیبا ۲ با وجود نقص‌هایی که در طراحی ظاهری دارد، از تیبا صندوقدار طراحی مناسب‌تری دارد. وجود نسخه‌های کارکرده تیبا ۲ در بازار با توجه به رنج قیمتی آن سبب شده تا رقیب چندانی برای آن وجود نداشته باشد اما در کل به طراحی ظاهری این خودرو نمی‌توان نمره بالایی داد و درصد بالایی از افراد که به سراغ تیبا ۲ رفته و یا می‌روند از ظاهر آن چشم‌پوشی می‌کنند!

تیبا۲

در بخش داخلی تیبا ۲ نیز شرایط مانند بیرون خودرو است. طراحی داشبورد و کابین کاملا قدیمی شده و مورد خاصی برای ارائه ندارد اما همچنان از خودرویی مانند پراید در رده بالاتری قرار می‌گیرد. در داشبورد میانی تیپ‌های معمولی تنها به یک ساعت دیجیتال، دریچه‌های بزرگ تهویه مطبوع، پنل تنظیمات سیستم تهویه به صورت دستی و یک ضبط پخش ساده بسنده شده و خبری از آپشن خاصی نیست. 

تیبا۲

با وجود این در تیبا ۲ پلاس یا تیبا ۲ آپشنال خبری از ساعت دیجیتال نبوده و در آن بخش یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ لمسی قرار گرفته و همچنین پنل تنظیمات سیستم تهویه نیز به صورت برقی با صفحه نمایش قرار داده شده است. یکی از نقاط ضعف کابین تیبا ۲ کیفیت پایین متریال بوده که خیلی زود به صدا می‌افتند. همچنین عایق بندی کابین نیز اصلا رضایت بخش نبوده و صدا بسیار زیاد به داخل کابین نفوذ می‌کند. 

تیبا۲

تیبا ۲ در بخش مشخصات فنی نیز چندان قدرتمند عمل نکرده و تنها یک خودرو شهری مناسب با کاربری آسان در رنج‌های قیمتی پایین بازار است. قلب تپنده تیبا ۲ همان پیشرانه معروف M15 سایپا ساخت شرکت مگاموتور بوده که در سایر محصولات این شرکت نیز آن را می‌بینیم. این پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۵ لیتر حجم داشته و توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. 

تیبا۲

وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ‌های جلوی این خودرو بر عهده یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی است. طبق اعلام سایپا، مصرف ترکیبی تیبا ۲ در هر 100 کیلومتر ۶.۵ لیتر و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن حدود ۱۳ ثانیه اعلام شده است. سیستم تعلیق تیبا ۲ در چرخ‌های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ‌های عقب از نوع تیر پیچشی نیمه مستقل است که باعث شده پایداری و سواری تیبا ۲ از پراید کمی بهتر شود.

تیبا۲

امکانات رفاهی و ایمنی تیبا ۲ در تیپ‌های رایج مانند SX و EX نیز چندان زیاد نبوده و از جمله آنها می‌توان به شیشه‌های جلو و عقب برقی، تهویه مطبوع دستی، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل خودرو، صندوق پران، آئینه‌های جانبی با تنظیم برقی، شیشه شور عقب به همراه مه زدا، صندلی راننده و سرنشین با تنظیمات شش حالته دستی، سیستم ضد سرقت (Immobilizer) و مه‌شکن‌های جلو و عقب، ۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمز ABS، سیستم EBD و سیستم ضد سرقت اشاره کرد.

تیبا۲

قیمت تیبا ۲ در رده‌های اقتصادی بازار قرار دارد و البته هنوز هم برخی از نسخه‌های صفر کیلومتر آن با مدل ۱۴۰۱ وجود دارد که قیمتی حدود ۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان دارد. اما نسخه‌های کارکرده تیبا ۲ در مدل‌های مختلف از حدود ۲۳۰.۰۰۰.۰۰۰ تا ۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان قیمت دارد. همچنین از جمله رقبای محدود این هاچ بک شهری می‌توان به پراید ۱۱۱ و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ اشاره کرد که از میان آنها ۲۰۶ تیپ ۲ طرفداران بیشتر و بازار بهتری دارد.

کد خبر 142796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha