معرفی پیکاپ زاگرس؛ زامیاد زاگرس با چه مشخصات و قیمتی به بازار می‌آید؟

زاگرس جدیدترین محصول شرکت زامیاد بوده و در اصل یک پیکاپ با نام F۲۲ از شرکت فودای چین است. اخیرا این پیکاپ چینی توسط زامیاد قیمت‌گذاری شده و مشخص شده که زاگرس در اصل یک پیکاپ دو دیفرانسیل اقتصادی است. در ادامه به معرفی پیکاپ زامیاد زاگرس خواهیم پرداخت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، زامیاد یکی از با سابقه‌ترین شرکت‌های خودروسازی در ایران بوده که تولد آن به سال ۱۳۴۲ بازمی‌گردد. فعالیت‌های اندک این خودروساز تا سال ۱۳۵۰ ادامه یافت و سرانجام از همان سال به بعد کم کم این شرکت محصولات خود را توسعه داد. اکنون سال‌هاست این خودروساز دسته کار و تجاری تبدیل به یکی از بزرگترین زیرمجموعه‌های شرکت سایپا شده و وظیفه تولید خودروهای کار و تجاری این شرکت بزرگ را عهده دار است.  

زاگرس

زاگرس یک خودروی آفرودی اقتصادی است که سال قبل با حواشی زیادی بالاخره رونمایی شد و اکنون زامیاد قیمت آن‌را مشخص کرده است. زامیاد زاگرس در اصل خودروی F۲۲ از کمپانی فودای چین بوده که پلتفرمی مشترک با چند خودروی دیگر از جمله یکی از پیکاپ‌های کمپانی دایون با نام دایون V۵ دارد. همین اشتراک پلتفرم سبب شده تا زاگرس خودرویی مشابه با مکث کلوت باشد که آن نیز دقیقا همان پیکاپ دایون است.  

زامیاد سالهاست که با شرکت فودای چین در حال همکاری است. این همکاری تا قبل از تولید زاگرس به خودروهای پادرا و پادرا پلاس باز می‌گشت که توسط زامیاد بعنوان نسخه جدید نیسان آبی معروف تولید شده و به فروش می‌رسید. زامیاد ابتدا قرار بود شاسی بلند لندفورت که محصولی دیگر از فودای است را به بازار ایران عرضه کند اما بنا به دلایلی این پروژه متوقف شد و حالا زاگرس جایگزین آن شده است. لازم به ذکر است که این خودرو در دو نسخه تک کابین و دوکابین وجود دارد که زامیاد نسخه دوکابین آن را برای بازار ایران انتخاب کرده است.  

زاگرس

طراحی ظاهری زاگرس

زاگرس در اصل یک پیکاپ اقتصادی بوده و به همین دلیل از نظر ظاهری نیز خودرویی ساده و به دور از طراحی‌های روز دنیاست. همچنین به سبب پلتفرم مشترک ظاهر این خودرو بسیار شبیه به مکث کلوت بوده اما در برخی جزئیات تفاوت‌هایی دارند.  

زاگرس زامیاد در بخش جلو میزبان چراغ‌هایی با طراحی نسبتا باریک، کشیده و کوچک است. جلوپنجره خودرو اما ظاهری پهن و بزرگ داشته که متصل به چراغ‌ها طراحی شده و با خطوط افقی کرومی همراه شده است. همچنین سپر خودرو با ظاهری نسبتا ساده طراحی شده که تنها میزبان دو چراغ دایره‌ای شکل مه شکن داخل یک قاب مشکی رنگ و یک دیفیوزر ساده و یکدست است.

زاگرس

در نمای جانبی زاگرس باز هم شاهد یک طراحی ساده اما هماهنگ با دو بخش جلو و عقب هستیم. رینگ‌های خودرو طراحی مناسب و سایز قابل قبولی دارند و همچنین فاق لاستیک ها نیز مناسب است. در نسخه دوکابین فضای بار به مراتب کمتر شده اما فضای کابین به لطف فاصله محوری نسبتا زیاد مناسب ارزیابی می‌شود. همچنین بیرون زدگی اندک گلگیر عقب سبب شده تا این خودرو عضلانی‌تر جلوه کند.  

به نمای عقب زامیاد زاگرس می‌رسیم، جایی که در آن چراغ‌های اصلی ظاهری ساده و عمودی دارند و قسمتی از آنها تا کنار خودرو کشیده شده است. درب قسمت بار هم نسبتا ساده طراحی شده و به غیر از دستگیره و لوگو خودرو مورد خاصی وجود ندارد. مه شکن‌های عقب نیز بر روی دو طرف سپر عقب تعبیه شده و میان سپر هم محل نصب پلاک عقب وجود دارد.  

زاگرس

طراحی کابین زاگرس

با ورود به کابین زاگرس شاهد یک داشبورد ساده و نسبتا قدیمی هستیم که البته با توجه به رده اقتصادی این خودرو کاملا توجیه می‌شود. در داشبورد زاگرس اولین موردی که به چشم می‌خورد صفحه نمایش بزرگی است که در بالاترین بخش داشبورد تعبیه شده و پس از آن دریچه‌های بزرگ و مستطیلی شکل تهویه مطبوع خودرو به همراه کلیدهای تنظیم سیستم مالتی مدیا خودرو و در نهایت نیز پنل تنظیمات تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته‌اند. یکی از نکات مثبت کابین و داشبورد زاگرس این است که قطعات دکوراتیو داشبورد و رودری‌ها به صورت دو رنگی کروم – مشکی طراحی شده‌اند.

زاگرس

غربیلک فرمان به صورت سه شاخه و ساده طراحی شده که با کلیدهای کنترلی سیستم مولتی مدیا و کروز کنترل همراه شده است. صفحه کیلومتر شمار نیز به صورت آنالوگ بوده و یک کامپیوتر سفری کوچک در میان عقربه‌های آن تعبیه شده است. طراحی داشبورد با اینکه کمی ساده و قدیمی به نظر می‌رسد اما باز هم نسبت به برخی خودروهای دیگر برتری‌هایی دارد. ابعاد اتاق خودرو هم قابل قبول ارزیابی شده و فضای هر دو ردیف خودرو فضایی مناسب است. همچنین متریال به کار رفته در داشبورد و اتاق زاگرس کیفیت مناسبی داشته و حس بدی را به راننده و سرنشینان القا نخواهد کرد.  

زاگرس

مشخصات فنی زاگرس

زاگرس زامیاد قرار است در دو نسخه بنزینی و دیزلی پا به جاده‌های ایران بگذارد. نسخه بنزینی این خودروی دو دیفرانسیل مجهز به همان پیشرانه معروف میتسوبیشی با کد ۴G۶۹S است. این پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی توانایی تولید ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین جعبه دنده این نسخه از نوع ۵ سرعته دستی بوده که نیرو را به صورت استاندارد به محور عقب ارسال می‌کند اما در صورت نیاز راننده به هر دو محور نیز ارسال می‌شود.  

زاگرس دیزلی نیز مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۹ لیتری توربو دیزل بوده که توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. زاگرس دیزلی بر خلاف نسخه بنزینی مجهز به یک گیربکس ۶ سرعته دستی بوده که نیرو را به صورت استاندارد به چرخ‌های عقب ارسال می‌کند.   مصرف سوخت ترکیبی زاگرس دیزلی حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و زاگرس بنزینی حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.  

زاگرس

امکانات رفاهی و ایمنی زاگرس

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی، پیکاپ زاگرس خودروی نسبتا قابل قبولی است اما به سبب اینکه این خودرو در دسته پیکاپ‌های اقتصادی قرار دارد نباید انتظار چندانی از آن داشت. از جمله امکانات زاگرس می‌توان به مواردی همچون آینه کناری تاشو برقی با گرم‌کن، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، دوربین عقب، صفحه نمایش ۹ اینچی (با قابلیت اتصال به بلوتوث و AUX)، کروز کنترل، سیستم ورود و استارت بدون کلید (تنها در نسخه دیزل) سنسورهای دنده عقب خودرو، رینگ‌های آلومینیومی و شیشه بالابرهای برقی درها اشاره کرد.  

زاگرس

طبق اعلام شرکت زامیاد، پیکاپ زاگرس بنزینی در کارخانه قیمتی برابر با ۱.۰۹۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان دارد که باید به این قیمت هزینه‌های مازادی مانند عوارض شهرداری، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، هزینه شماره گذاری، مالیات حمل و نقل، مالیات هوای پاک و … اضافه شود.  

کد خبر 142283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha