ترمز بازار لنت زیر پای نهاده های تولید و تخصیص ارز تولیدکنندگان است! / افزایش هزینه تولید، لنت سازان را سردرگم کرد

مشکل تامین ارز، نقدینگی و مواد اولیه چالشی است که در ماه های اخیر تولیدکنندگان لنت ترمز را دچار سردرگمی کرده است معضلی که به گفته یک مقام صنفی در حال حاضر موجب بحرانی بزرگ در بخش تولید شده است و در صورت تداوم اختلال در تامین مواد اولیه ظرف ماههای آتی، تاثیر آن بر بازار محسوس شده و با کاهش تولید و کمبود در بازار شاهد تورم در بازار لنت و افزایش قیمت خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این روزها صنایع مختلف با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. از بحث تبادلاتی مالی گرفته تا ثبت سفارش و همچنین ترخیص مواد اولیه از گمرک، همه اینها از چالش هایی است که شرایط را برای تولیدکنندگان حاد کرده است. یکی از صنایعی که نیاز فوری به مواد اولیه دارد، تولید لنت ترمز است مواد اولیه ای که عمدتا در داخل به میزان کافی موجود نیست و بخش وسیعی از نیاز تولیدکنندگان از طریق واردات مرتفع می‌شود؛ مشکلی در این روزها به چالش این صنعت تبدیل شده است .

اما معضل تامین مواد اولیه بیش از همه به مشکلات ارزی و کمبود نقدینگی تولیدکنندگان باز می گردد چالشی که ماههاست تولیدکنندگان لنت ترمز را دچار سردرگمی کرده است و عملا از سرعت تولید لنت سازان در کشور کاسته است.

با این حال تولیدکنندگان از هر مسیری در حال تامین ارز مورد نیاز با قیمت های متفاوت هستند تا با کمبود مواد اولیه و تعطیلی خطوط تولید مواجه نشوند روندی که مسلما هزینه تولید لنت سازان را افزایش می دهد و عملا تولید لنت ترمز در کشور را فاقد توجیه اقتصادی می کند.

در تشریح مشکلات لنت سازان مسعود حسن‌پور دبیر انجمن صنایع لنت ترمز و کلاچ، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، گفت: امروز لنت سازان با وجود تقبل هزینه های چند برابری در تولید در تلاش و رایزنی با دستگاه های متولی به خصوص دولت و مجلس هستند تا از ظرفیت تولیدشان کاسته نشود؛ اقدامی که به طور قطع هزینه تولید را بالا برده و توجیه پذیری تولید را از بین می برد.

به گفته وی، با وجود چنین مشکلاتی و پروسه طولانی تخصیص ارز نیمایی و مشکلات تامین نیاز ارزی تولیدکنندگان از بازار آزاد، همچنان تولیدکنندگان با چنگ و دندان و از هر مسیری در حال حفظ خطوط تولید لنت ترمز و تداوم جریان تولید برای تامین نیاز بازار هستند.

این مقام صنفی در انجمن لنت و ترمز، همچنین به ظرفیت تولید لنت سازان و مازاد تولیدات داخلی بر نیاز بازار اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید لنت ترمز در داخل کشور بیش از  ۱۰۰ هزار تن در سال است در حالی که مصرف سالانه لنت در کشور بین 70 تا 75 هزار تن است، و بسیاری از لنت سازان داخلی با نیمی از ظرفیت در حال فعالیت هستند.

حسن پور در ادامه به نبود بسترهای لازم برای صادرات لنت های مازاد بر نیاز داخل پرداخت و گفت: به دلیل شرایط تحریمی بسیاری از تولیدکنندگان در حوزه صادرات با مشکلاتی مواجه هستند اگر چه برنامه هایی در حال تدوین است تا موانع موجود در بخش صادرات برطرف و امکان مبادلات مالی در جریان صادرات فراهم شود.

وی در ادامه بهترین اقدام برای حمایت از تولید لنت در کشور را جلوگیری از عرضه لنت های قاچاق و واردات غیر قانونی دانست و تاکید کرد: متاسفانه امروز تولیدکنندگان لنت ترمز از دو جهت با فشار مواجه هستند بخشی از این فشار مربوط به مشکلات تامین مواد اولیه لنت سازان است و بخشی نیز مربوط به واردات غیر قانونی لنت به کشور باز می گردد.

وی همچنین در خصوص تاثیر طرح شناسه کالا بر روی قطعات و جلوگیری از ورود لنت های قاچاق به بازار گفت: وجود چنین طرح ها و قوانینی اگر چه اقدامی بسیار خوب در جلوگیری از توزیع لنت های قاچاق و تقلبی است اما معمولا چنین قوانینی در اجرا با مشکلاتی همراه می شوند که باید رفع گردد.

لنت ترمز

دبیر انجمن تولیدکنندگان لنت ترمز و کلاچ، همچنین به وجود بیش از 85 تولیدکننده لنت ترمز دارای تاییدیه استاندارد در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: البته بیش از آماری که ارائه شد، تولیدکننده لنت ترمز در کشور وجود دارد که اغلب در حال مراحل دریافت تاییدیه استاندارد هستند با این حال تمامی تولیدات لنت سازان در کشور از کیفیت مطلوب و عمر مفید مناسبی برخوردار بوده و دارای تاییدیه و علامت استاندارد است و مورد تایید و حمایت انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ کشور نیز می باشند.

حسن پور در پایان به توان تولیدکنندگان داخلی در تولید انواع لنت تر مز در کشور اشاره و یاد آور شد: در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی لنت‌های ترمز همه مدل‌های خودروهای سبک، نیمه سنگین و سنگین از جمله کامیون، کامیونت، تریلر، مینی‌بوس، اتوبوس، شاسی، قطار و مترو و حتی انواع موتورسیکلت را به میزان لازم و با کیفیت بالا در داخل تولید می کنند.

کد خبر 142543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha