سیستم AFS چیست؟ / سیستم AFS چگونه کار می‌کند؟

امروزه در بسیاری از خودروهای دنیا امکانات رفاهی و ایمنی مختلفی استفاده می‌شود. برخی از این امکانات و آپشن‌ها استاندارد و لازم بوده اما برخی از آنها برای ایمنی بیشتر است. سیستم AFS نیز یکی از این دست آپشن‌های ایمنی بوده که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت تا ببینیم سیستم AFS چیست و AFS چگونه کار می‌کند؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خودروهای روز دنیا امروزه نسبت به گذشته به امکانات زیادی مجهز شده که برخی در دسته آپشن‌های رفاهی و برخی دیگر در گروه آپشن‌های ایمنی قرار می‌گیرند. برخی از این امکانات رفاهی و آپشن‌های ایمنی اکنون در بسیاری از خودروها یک استاندارد بوده و وجود آن در خودرو الزامی شده است اما برخی از این امکانات نیز هستند که بیشتر در خودروهای لوکس و یا نیمه لوکس به کار رفته و با وجود اینکه یک امکان ایمنی هستند اما هنوز به علل مختلفی از جمله لزوم استفاده و هزینه، تبدیل به یک استاندارد برای تمام خودروها نشده‌اند. 

AFS

سیستم AFS یا چراغ‌های تطبیقی جلو یکی از همین امکانات و آپشن‌های ایمنی بوده که تنها در برخی خودروهای لوکس و یا نیمه لوکس به کار می‌رود. به صورت کلی سیستم چراغ‌های تطبیقی جلو یا اکتیو با تغییر زاویه چرخ‌ها تغییر جهت داده تا فضای سمت پیچش خودرو نور بیشتری را در شب‌ها داشته باشد و به تبع آن میدان دید راننده بیشتر شده و از بروز برخی حوادث جلوگیری شود. هنوز وجود سیستم AFS در تمام خودروها ضروری نشده اما این امکان وجود دارد که در آینده نزدیک این سیستم هم تبدیل به یک مورد الزامی برای خودروها شود. 

AFS

سیستم AFS مخفف عبارت Adaptive Front-lighting System بوده و به معنای چراغ‌های تطبیق پذیر است. این سیستم وظیفه دارد هنگامی که راننده وارد پیچ شده و یا قصد دور زدن دارد بر اساس میزان چرخش فرمان و چرخ‌ها، لنز چراغ‌های جلوی خودرو را به سمت مسیر پیچیدن خودرو بچرخاند تا محیط سمت پیچ نور بیشتری داشته و میدان دید راننده افزایش پیدا کند. این مورد سبب می‌شود تا روشنایی بهتر و کارآمدتری در جلوی راننده بوجود آمده و در صورت وجود موانع راننده به خوبی آن‌ها را مشاهده کند. در برخی از خودروهای لوکس نیز سیستم AFS علاوه بر اینکه به راست و چپ می‌چرخند به سمت بالا و یا پایین نیز امکان چرخش دارند. 

AFS

نحوه عملکرد سیستم AFS نیز بسیار ساده است. در خودروهایی که مجهز به این امکان هستند به ۳ حالت سیستم چراغ‌های تطبیق پذیرشان کار می‌کند. در حالت اول هنگامی که راننده فرمان خودرو را بچرخاند بلافاصله اطلاعات چرخش و میزان زاویه فرمان و چرخ‌ها با استفاده از سنسورهای به کار رفته در سیستم فرمان خودرو و چرخ‌های آن به مغز متفکر خودرو یا همان ECU ارسال شده و ECU خودرو پس از پردازش اطلاعات دستور چرخش لنز چراغ‌ها را بر اساس جهت و میزان زاویه چرخ‌های خودرو به موتورهای کوچک پشت لنز چراغ‌ها می‌دهد. 

AFS

حالت کار بعدی در سیستم چراغ‌های تطبیق پذیر بر اساس اطلاعات دریافتی از سیستم GPS و موقعیت یاب خودروست. هنگامی که خودرو به پیچ رسیده و قصد پیچیدن و یا دور زدن را داشته باشد سیستم GPS با دریافت اطلاعات مسیر، فرمان چرخش لنزها را ارسال می‌کند. همچنین به غیر از موارد ذکر شده یک راه دیگر برای کارکرد سیستم AFS وجود دارد. این راه با استفاده از دوربین‌ها و رادارهای به کار رفته در پشت آینه جلو و اطراف خودرو صورت می‌پذیرد. 

AFS

سیستم چراغ‌های تطبیق پذیر در حالتی که با دوربین و رادار قصد کار کردن داشته باشند اطلاعات لازم را از ECU خودرو پس از اسکن جاده و تشخیص پیچ‌های مسیر دریافت کرده و بر اساس فرامین دریافت شده زاویه چراغ‌ها را تغییر می‌دهد. همانطور که اشاره کردیم در برخی خودروهای لوکس نیز سیستم AFS علاوه بر پیچش به سمت راست و چپ به سمت بالا و پایین نیز امکان چرخش را دارند. این سیستم در اصل همان تغییر ارتفاع چراغ‌های جلوست که امروزه در بیشتر خودرو به کار رفته اما در این حالت به صورت اتوماتیک صورت می‌پذیرد. 

AFS

کد خبر 142515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha