کوییک یکی از خودروهای مطرح و محبوب سایپا بود که در تیپ‌های مختلفی تولید و روانه بازار خودروی کشور شده است، در این مقاله قصد داریم تا به تفاوت‌های کوییک S و کوییک GX بپردازیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، کوییک S و کوییک GX دو عضو از خانواده کوییک، محصول سایپا هستند که در سال‌های اخیر به عنوان خودروهای هاچ‌بک کراس در بازار ایران حضور یافته‌اند. این دو خودرو از جمله ماشین‌های اقتصادی محسوب می‌شوند که بسیاری از خانواده‌های ایرانی و قشر متوسط سراغ خرید آن می‌روند. به همین دلیل، مقایسه تفاوت کوییک S و GX از نظر خصوصیات ظاهری، فنی و آپشن‌ها، در امر انتخاب و تصمیم گیری کمک کننده خواهد بود.

از زمان عرضه تیپ‌های مختلف کوییک، نظرات ضد و نقیض فراوانی در ارتباط با تفاوت کوییک GX با  Sمطرح شده‌اند. امروز با نگاهی بی‌طرفانه به تفاوت کوییک اس و جی ایکس خواهیم پرداخت تا ببینیم آیا سایپا در جدیدترین نسخه‎‌ای که از کوییک عرضه نموده، به وعده‌های خود برای تقویت این ماشین عمل کرده است یا خیر.

تفاوت کوییک S و GX : فیس جدید روی پلتفرم قدیمی

142694 - تفاوت کوییک s و gx؛ تفاوت کوییک gx با s؛ فرق کوییک s با gx

در راستای تلاش برای تولید محصولاتی تقویت شده با فیس جدید و سیستم‌هایی که قرار بر بهسازی آنها بوده، سایپا پلتفرم پراید را چندین مرتبه با کاورهایی جدید و یکی دو آپشن اضافی راهی بازار کرده است. اولین حرکت روی خودروی تیبا زده شد و حالا پس از گذشت چند سال از تولید و عرضه تیبا 2، شرکت سایپا کوشید تا با مدرنیزه سازی دیزاین ساینا، خودروی دیگری بر روی همین پلتفرم تولید کند. سرانجام در سال ۱۳۹۵ خودروی جدید سایپا تولید شده و کوییک نام گرفت.

کوییک نیز مانند ساینا و تیبا بر روی پلتفرم X200 توسعه داده شده و تا کنون در تیپ های مختلفی از جمله کوییک دنده‌ای، کوییک R، کوییک S، کوییک اتوماتیک پلاس و کوییک GX به بازار خودروی کشور معرفی شده است. کوییک S نسخه فیس لیفت شده کوییک معمولی به حساب می‌آید. گرچه نسبت به تیپ‌های قبلی، تغییرات مشهودی در این نسخه کوییک مشاهده نمی‌شود. کوییک S برای اولین بار در سال ۱۳۹۹ معرفی شد و توانست مانند نسخه‌های دیگر کوییک مورد توجه بازار خودروهای اقتصادی سایپا قرار گیرد.

با این حال سایپا با اعلام خبر فیس لیفت مجدد، ثابت کرد که قصد دست برداشتن از سر کوییک را ندارد. نتیجه تولید کوییک GX بود که در سال 1402 راهی بازار شد. تفاوت کوییک s و gxدر بخش دیزاین حرف زیادی برای گفتن ندارد اما حرکت‌هایی برای بهبود موتور و پیشرانه تیپ GX زده شده است.

در اصل کوییک GX را می‌توان نسخه فول آپشن کوییک S دانست که سطح امکانات بیشتری نسبت به تیپ S کوییک دارد. لازم به ذکر است که کوییک GX نیز در دو تیپ GX و GXR به بازار کشور عرضه خواهد شد که مانند کوییک معمولی و کوییک R تنها تفاوتشان در استفاده از تریم دو رنگ در بدنه و کابین است.

تفاوت کوییک GX با S در طراحی

همانطور که اشاره کردیم، سایپا روی طراحی ظاهری چندان تلاشی برای ایجاد تفاوت کوییک S و GX انجام نداده است. مانند تیپ S، در کوییک GX نیز در قسمت جلو شاهد چراغ‌های مخصوص روز چسبیده به مه‌شکن، جلوپنجره با ظاهری جدیدتر نسبت به کوییک‌های قبلی و همان چراغ‌های کشیده با قاب مشکی رنگ هستیم. بزرگترین شاخصه کوییک GX مانند کوییک S در بخش جلو این است که یک نوار مشکی رنگ چراغ‌های اصلی را به مه‌شکن‌ها و چراغ‌های روز خودرو متصل کرده که طبق گفته مهندسان سایپا این سبک طراحی الگو برداری از چهره یوز ایرانی بوده است.

در نمای جانبی این دو خودروی جدید سایپا نیز تفاوتی وجود ندارد و همان ظاهر تخم مرغی سابق را داریم که در دیگر تیپ‌های کوییک به کار رفته بود. در این قسمت وجود روف رک‌های روی سقف بسیار به چشم آمده و موجب شده تا کوییک در دسته هاج‌بک کراس‌ها قرار گیرد.

142694 - تفاوت کوییک s و gx؛ تفاوت کوییک gx با s؛ فرق کوییک s با gx

142694 - تفاوت کوییک s و gx؛ تفاوت کوییک gx با s؛ فرق کوییک s با gx

در بخش عقب نیز هر دو خودرو کاملا مشابه یکدیگر بوده و فرق کوییک S با  GXدر این قسمت نیز به چشم نمی‌آید. چراغ‌های اصلی به صورت دو تکه با گرافیکی نسبتا جدید و مناسب طراحی شده‌اند. همچنین در این قسمت از خودرو خطوط زیادی قرار دارد که کمی از سادگی آن کاسته است. روی سپر عقب یک قسمت مشکی رنگ به همراه دو چراغ مه‌شکن و یک دیفیوزر نسبتا ساده کرومی هم افزوده شده است.

142694 - تفاوت کوییک s و gx؛ تفاوت کوییک gx با s؛ فرق کوییک s با gx

142694 - تفاوت کوییک s و gx؛ تفاوت کوییک gx با s؛ فرق کوییک s با gx

در قسمت کابین هم مانند طراحی بیرونی، میان کوییک GX و کوییک S چندان تفاوتی وجود ندارد اما تغییرات اندکی در کابین کوییک GX رخ داده است. با توجه به اینکه کوییک GX نسخه فول کوییک S محسوب شده این خودرو در بخش داشبورد میانی میزبان یک صفحه نمایش بزرگ ۷ اینچی برای سیستم مالتی مدیاست چیزی که در کوییک S به صورت فابریک وجود ندارد.

همچنین صفحه کیلومترشمار نیز تغییر پیدا کرده و البته کلیدهای کنترلی نیز به فرمان کوییک GX افزوده شده‌اند. اما دیگر اجزا تغییری نداشته و نسبت به سایر تیپ‌های کوییک ثابت مانده‌ است.

تفاوت کوییک S و GXدر بخش فنی

نوبت به پیشرانه که می‌رسد، تازه به تفاوت کوییک S و GX پی می‌بریم. کوییک S با همان پیشرانه معروف و قدیمی M15 ساخت شرکت مگاموتور مجهز شده است. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جوی خودرو منتقل می‌شود.

142694 - تفاوت کوییک s و gx؛ تفاوت کوییک gx با s؛ فرق کوییک s با gx

142694 - تفاوت کوییک s و gx؛ تفاوت کوییک gx با s؛ فرق کوییک s با gx

در طرف دیگر کوییک GX به جدیدترین نسل پیشرانه M15 مگاموتور مجهز شده که M15 GSI نام دارد. قدرت این پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی حدود ۹۲ اسب بخار بوده و گشتاور آن نیز ۱۳۸ نیوتن متر است. پیشرانه M15 GSI نسبت به پیشرانه‌های قبلی M15 دچار تغییرات مثبتی شده که از جمله آنها می‌توان به اضافه شدن سیستم VVT-I (زمان بندی سوپاپ‌ها) و برقی شدن دریچه گاز اشاره کرد. همچنان مانند کوییک S این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود.

تفاوت امکانات رفاهی و آپشن‌های کوییک GX و کوییک S

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نیز تفاوت‌های بزرگی میان کوییک GX و کوییک S وجود دارد. کوییک S به امکاناتی از جمله سنسور پارک دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، روف رک، نشانگر تعویض دنده، چراغ روشنایی روز، چراغ همراهی تا درب منزل، مه‌شکن جلو و عقب، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS و EBD، آینه بغل برقی، بالابر برقی شیشه عقب، USB، سیستم هشدار دهنده امنیتی، سیستم ضد سرقت و کامپیوتر سفری مجهز شده است.

در طرف مقابل هم کوییک GX که همانطور که اشاره کردیم نسخه آپشنال کوییک S به حساب می‌آید، به مواردی همچون دو کیسه هوای SRS، نمایشگر لمسی ۷ اینچی با قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه، بلوتوث، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، تریم داخلی چرم و پارچه، تهویه الکتریکی دستی، غربیلک فرمان چرمی، سنسور پارک دنده عقب، دوربین دنده عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور باد تایرها، رهیاب ماهواره ای، ترمز ABS و EBD و سامانه مالتی پلکس مجهز شده است.

​در ادامه می‌توانید جدول مقایسه کوییک S و GX را مشاهده نمایید تا درک بهتری از تفاوت کوییک S و GX پیدا کنید.

142694 - تفاوت کوییک s و gx؛ تفاوت کوییک gx با s؛ فرق کوییک s با gx

142694 - تفاوت کوییک s و gx؛ تفاوت کوییک gx با s؛ فرق کوییک s با gx

در یک نگاه می‌توانیم نقاط مشترک و تفاوت‌ کوییک S و GX را به این صورت لیست کنیم.

نقاط مشترک کوییک S و GX

ویژگی‌های اختصاصی کوییک GX

کیسه هوای راننده و سرنشین جلو

صندلی با روکش چرم

ترمز ABS

سیستم نمایش کنترل باد تایرها

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

مولتی‌مدیا با نمایشگر 7 اینچی

سیستم ضد سرقت

چراغ اتوماتیک جلو

سیستم هشداردهنده امنیتی

دوربین عقب

نمایش دمای هوای بیرون

سیستم ناوبری

سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک

شیشه دودی درب پنجم و درهای عقب

نشانگر تعویض دنده

سیستم محاسبه سفر

صندلی راننده 6 حالته دستی

صندلی سرنشین جلو 4 حالته دستی

نگه‌دارنده صندلی کودک در صندلی عقب

مه‌شکن جلو و عقب

چراغ‌های جلو مشایعت

چراغ‌های روشنایی روز

روف رک

دستگیره آسان بازشو

کلید تاشونده

صندلی عقب تاشو

شیشه‌بالابر برقی

یو اس بی و شارژ موبایل

هشداردهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی

تفاوت کوییک S و GX از لحاظ ایمنی

طبق معمول صحبت از امنیت که می‌شود، همه به یاد توقعات برآورده نشده‌مان از خودروسازان داخلی می‌افتیم.

این مشکل در تفاوت کوییک S و GXنیز وجود دارد. کیفیت بدنه همچنان در بهترین حالت، ضعیف و ضخامت صفحات فلزی به کار رفته از حد استاندارد پایین‎‌تر است. استفاده از ترمزهای کاسه‌ای در محور عقب و سیستم ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)در جلو به همراه 2 ایربگ برای صندلی راننده و شاگرد، نهایت تلاش سایپا برای ایمن سازی کوییک بوده‌اند. با توجه به قیمت کوییک و ساخته شدنش روی پلتفرمی قدیمی، بیشتر از این هم انتظار نمی‌رود.

تجربه رانندگی با کوییک S و GX

اگر سراغ خودروهای اقتصادی سایپا می‌روید، احتمالاً تجربه رانندگی با پراید خدابیامرز یا فرزندانش تیبا و ساینا را داشته باشید. همان فرض را برای درک رانندگی با کوییک درنظر بگیرید. تجربه رانندگی با کوییک نیز گزینه خاصی ندارد که احساس متفاوتی ایجاد کند. فضای پا و سر نسبتاً قابل قبول، فرمان تقریباً نرم و کلاچ و گیربکس تا حدودی روبراه هستند. اما از تعلیق نرم خبری نیست و احتمالاً حین رانندگی، صدای تق تق کابین آزارتان خواهد داد. در دورهای بالا، صدای موتور به کابین نفوذ می‌کند و این امر حکایت از مشکل همیشگی سایپا، یعنی عایق بندی ناکارآمد دارد.

جمع بندی

همانطور که در نقد و بررسی تفاوت کوییک S و GX مشاهده کردید، نسخه جدید این خودرو از لحاظ طراحی ظاهری تغییری را تجربه نکرده است و احتمالاً تا پشت خودرو را نبینید، تفاوت این دو را احساس نخواهید کرد. نهایت تفاوت کوییک اس و جی ایکس به تغییراتی که در پیشرانه اعمال شده، ختم می‌شود. باید منتظر باشیم و ببینیم آیا سایپا برنامه‌ای برای عرضه نسخه‎‌های آپشنال این خودرو در تیپ‌های بعدی، انتظارات را اندکی برآورده خواهد کرد یا خیر.

کد خبر 142694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha