فیدلیتی XB1 در سال 1402 به بازار می آید

اواخر سال 1401 بود که گروه بهمن طی یک نشست خبری اعلام کرد که قصد دارد تا محصولات جدیدی را در سال 1402 به بازار عرضه کند. یکی از این خودروها فیدلیتی XB1 نام دارد که در اصل همان جتور X1 بوده و طبق ادعای گروه بهمن این خودرو نسخه سفارشی سازی شده جتور X1 مختص بهمن موتور است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، فیدلیتی یکی از خودروهای کراس اوور موفق بازار ایران است که طی این چند سال اخیر توسط گروه بهمن وارد بازار ایران شد و توانست خود را با وجود رقبای متعدد جزو خودروهای موفق بازار معرفی کرده و طرفداران بسیاری پیدا کند. بهمن فیدلیتی در اصل یکی از محصولات جتور بوده که بنا به دلایل مختلفی در ایران تحت عنوان فیدلیتی به فروش می‌رسد. جتور در اصل یکی از زیر برندهای لوکس کمپانی چری چین بوده که به تولید خودروهای کراس اوور با کیفیت شهرت دارد. 

فیدلیتی یک خودروی کراس اوور ساخت جتور بوده و X70 نام دارد. پس از عرضه این خودرو در تیپ پرایم، بهمن موتور تصمیم گرفت تا نسخه‌های دیگر این خودرو را نیز معرفی کرده و به فروش رساند. در کنار فیدلیتی XB1، فیدلیتی پرستیژ و فیدلیتی دریم نیز قرار است بزودی به بازار خودروی ایران بیاید. با توجه به استقبالی که از فیدلیتی پرایم شد این انتظار وجود دارد که در صورت قیمت گذاری درست گروه بهمن، اعضای جدید خانواده فیدلیتی از جمله فیدلیتی XB1 نیز با استقبال بسیار خوبی روبرو شوند. 

فیدلیتی XB1

فیدلیتی XB1 همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم در اصل همان جتور X1 بوده که توسط گروه بهمن سفارشی سازی شده است.کراس اوور ‌XB1 یک خودروی 5 نفره بوده و قرار است تا در دو نسخه بنزینی و هیبریدی در سال جاری پا به جاده‌های ایران بگذارد. فیدلیتی XB1 با توجه به اینکه یکی از محصولات زیر برندهای کمپانی چری بوده در بخش فنی و پلتفرم اشتراکاتی با دیگر محصولات چری از جمله تیگو 7 و تیگو 8 دارد. البته هنوز نام رسمی این خودرو مشخص نشده و گروه بهمن فعلا نام XB1 را برای خودروی جدید خود برگزیده است. لازم به ذکر است که نسخه بنزینی این خودرو در نیمه اول 1402 و نسخه هیبرید آن به احتمال زیاد اواخر سال جاری به بازار عرضه خواهد شد. 

فیدلیتی XB1 در بخش طراحی ظاهری یک خودروی مدرن و امروزی محسوب شده و ظاهری جذاب را دارد. در نمای جلو به سبک بسیاری از خودروهای امروزی چراغ‌های مخصوص روز به صورت یک نوار LED باریک و جدا از چراغ‌های اصلی در قسمت بالا طراحی شده و چراغ‌های اصلی در دو قاب مستطیلی شکل و روی هم در دو طرف جلو پنجره بزرگ خودرو تعبیه شده‌اند. همچنین جلو پنجره نیز به صورت مشبک و برجسته تا پایین سپر طراحی شده که در کنار چراغ‌ها ظاهر تهاجمی و جسورانه‌ای را به خودرو بخشیده‌اند. 

فیدلیتی XB1

در نمای جانبی اولین موردی که به چشم می‌خورد گلگیر عقب پف کرده و بیرون زده از بدنه بوده که ظاهر خودرو را عضلانی‌تر کرده است. آینه‌ها به روی درب منتقل شده و از این رو نقاط کور ستون A تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. یکی دیگر از نکات مثبت نمای جانبی فیدلیتی XB1 طراحی رینگ‌های آن و همچنین اندازه رینگ‌ها بوده که کاملا با دیگر بخش‌های خودرو هماهنگ هستند. 

فیدلیتی XB1

در نمای عقب فیدلیتی XB1 برخلاف بسیاری از خودروهای بازار خبری از چراغ‌های بهم پیوسته نیست. چراغ‌های اصلی با استفاده از خطوط تند و تیز زیادی طراحی شده و تا نزدیک گلگیر عقب نیز کشیده شده است. بالای شیشه عقب نیز یک بال و یا اسپویلر نسبتا بزرگ قرار گرفته که طراحی زیبایی داشته و چراغ سوم ترمز با ظاهری خاص میان آن تعبیه شده است. بر روی سپر عقب نیز یک دیفیوزر بزرگ و با طراحی اسپرت قرار دارد که خبری از خروجی اگزوز بر روی آن نیست. 

فیدلیتی XB1

فیدلیتی XB1 از نظر طراحی داخلی و داشبورد نیز یک خودروی کاملا مدرن و امروزی محسوب می‌شود. با ورود به کابین این خودروی کراس اوور جذاب اولین موردی که خودنمایی می‌کند یک صفحه نمایش بزرگ و عریض در وسط داشبورد بوده که به سبک محصولات جدید تسلا مجزا از داشبورد طراحی شده است. از طریق این صفحه نمایش درصد زیادی از تنظیمات بخش‌های مختلف خودرو قابل کنترل است. 

زیر صفحه نمایش نیز تنها دو خروجی تهویه مطبوع قرار گرفته و دیگر خبری از چیزی نیست. همچنین بر روی کنسول میانی نیز علاوه بر یک فضای بزرگ جهت قرار دادن وسایل و اشیا مختلف دو جالیوانی و یک قسمت عمودی جهت شارژ وایرلس گوشی تعبیه شده است. البته انتهای بخش میانی داشبورد نیز دو فضا جهت شارژ بیسیم گوشی‌های همراه قرار داشته که یک نکته بسیار مثبت است. 

فیدلیتی XB1

فرمان خودرو به سبک خودروهای امروز طراحی شده که نه تنها مانند فرمان‌های D کات پایین آن صاف طراحی شده بلکه بالای آن نیز طراحی صافی دارد و یک غربیلک دو شاخه در وسط آن جای گرفته است. همچنین یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتال نیز پشت فرمان قرار گرفته و اطلاعات مختلفی را به راننده نمایش می‌دهد. یکی دیگر از نکات مثبت داشبورد فیدلیتی XB1 استفاده از طرح‌های مختلف در تریم داشبورد بوده که ظاهر جذابی به کابین خودرو بخشیده است. 

فیدلیتی XB1 از نظر فضای داخلی نیز یک خودروی جادار و مناسب بوده و افراد در هر دو ردیف با فضای خوبی روبرو خواهند بود. همچنین فضای صندوق نیز کاملا جادار بوده و این خودرو را برای مسافت‌های بین شهری و مسافرت مناسب می‌سازد. متریال به کار رفته در داشبورد و کابین هم به احتمال زیاد کیفیت مناسبی داشته و با خودروی نا امید کننده‌ای روبرو نخواهیم بود. 

فیدلیتی XB1

فیدلیتی XB1 در بخش فنی با دو نسخه مختلف به بازار ایران خواهد آمد. نسخه اولیه این خودرو که در اصل نسخه بنزینی XB1 است به یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ مجهز بوده که از فناوری GDi نیز بهره می‌برد. این پیشرانه توانایی تولید 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین جعبه دنده‌ای هم که بر روی این خودرو قرار گرفته از نوع اتوماتیک 7 سرعته دو کلاچه تر بوده که قدرت پیشرانه را به چرخ‌های جلو می‌فرستد. 

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم از نظر قوای فنی، فیدلیتی XB1 شباهت‌های بسیاری با محصولات دیگر چری یعنی تیگو 8 پرو و فونیکس FX که همان چری اومودا 5 است دارد. البته طبق گفته مهندسان گروه بهمن این خودرو تفاوت‌های جزئی مختلفی با دیگر نمونه‌های موجود در بازار دارد. گفتنی است که طبق ادعای کمپانی مادر این خودرو یعنی چری، XB1 طی مدت حدود 8.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسیده که یک عدد بسیار خوب محسوب می‌شود.

فیدلیتی XB1

فیدلیتی XB1 در فاز دوم قرار است به صورت هیبریدی نیز در ایران عرضه شود. نسخه هیبریدی فیدلیتی XB1 به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز شده که در کنار سیستم برقی خود می‌تواند در مجموع حدود 326 اسب بخار قدرت و 545 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. قوی‌ترین نسخه این خودرو به حالت چهار چرخ محرک نیز مجهز بوده و می‌تواند با برق شهری نیز شارژ شود. 

فیدلیتی XB1 از نظر امکانات رفاهی و ایمنی یک خودروی دست‌پر و ایمن بوده که سقف پانوراما، درب صندوق عقب برقی، استارت دکمه‌ای، 6 کیسه هوای 10 نقطه‌ای، صندلی های جلوی برقی با گرمکن و سردکن، کروز کنترل تطبیقی، رادار نقطه کور، رادار خطی، رانندگی خودکار بین خطوط، ترمز اضطراری اتوماتیک، تهویه اتوماتیک، ترمز پارک برقی، فناوری LED چراغ‌ها با قابلیت تطبیقی، نوربالای اتوماتیک، نورپردازی کابین، دستگیره مخفی روی درها، نمایشگر لمسی، دوربین 360 درجه، کفی VIP صندلی شاگرد و هدآپ دیسپلی تنها تعدادی از دریای امکانات این خودروی کراس اوور است. همچنین گروه بهمن مدعی شده که فیدلیتی XB1 اولین خودرویی خواهد بود که به مجموعه کامل دستیار راننده ADAS مجهز شده است. 

فیدلیتی XB1

کد خبر 142239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha